Hej,

Vi bygger nytt och här ingår arbetskostnad för plattsättning för klinkers för golvet i entrén (4.5 m2) och golvet i tvättstugan (4.7 m2) samt vägg och golv för 2 badrum (ca 3.5 m2 golv + 18m2 väggar per badrum).

Det som ingår är plattor 20x20 för golven och 20x40 för väggar.

Det vi har gjort är att vi har valt andra plattor som är 60x60 cm för allt dvs både väggar och golv. Att dessa kostar mer inklusive lite andra fogar är ju självklart samt att det kostar lite mer för kuvertfall vid brunn.

Det jag dock undrar lite över är hur mycket extra tid det faktiskt tar att sätta plattor som är större. Dvs hur många extra arbetstimmar tror ni det skulle ta för en plattsättare att sätta 60x60 plattor jämfört med 20x20 och 20x40?

Vi har nämligen fått en offert för den extra kostnaden men jag vet ju inte vad som är en rimlig kostnad om jag inte vet hur mycket extra arbetstid det kan tänkas ta?

Någon person som har bättre koll på detta?
 
T
Nu är jag lite för snäll när det gäller storformat och brukar inte lägga på någon kvm-kostnad som vissa firmor kan göra ett påslag på 400-1000 kr extra per kvadrat, helt galet enligt mig.

Skillnaden är att det tar lite längre tid att hantera plattorna och att fippla med ett nivelleringssystem samt att detta system kostar pengar.

Jämfört med 20x20cm samt 20x40cm så hade jag väl lagt på 8-12 timmar samt materialkostnaden för kilarna.

Men detta säger nog inte så mycket kontra din offert som nog är rätt så saftig med tanke på din frågeställning.
 
T tank77 skrev:
Nu är jag lite för snäll när det gäller storformat och brukar inte lägga på någon kvm-kostnad som vissa firmor kan göra ett påslag på 400-1000 kr extra per kvadrat, helt galet enligt mig.

Skillnaden är att det tar lite längre tid att hantera plattorna och att fippla med ett nivelleringssystem samt att detta system kostar pengar.

Jämfört med 20x20cm samt 20x40cm så hade jag väl lagt på 8-12 timmar samt materialkostnaden för kilarna.

Men detta säger nog inte så mycket kontra din offert som nog är rätt så saftig med tanke på din frågeställning.
Stort tack för ditt svar! Ja det blev ungefär 70 000 extra inkl material (vi betalar dock bara mellanskillnad för materialet) men jag vet ju inte om detta är rimligt speciellt när det kommer till arbetskostnaden. Det jobbiga i denna situation är att vi inte kan ta in offerter från andra företag eftersom det är nyckelfärdiga hus som byggs med upphandlade entreprenörer.

Säg att vi som i detta fall har sammanlagt 17 m2 golv (10 m2 i hall och tvättstuga samt 7 m2 i badrum) och sammanlagt 35 m2 väggar i badrum. Hur många fler arbetstimmar tror du att det skulle ta att sätta 60x60 plattor överallt jämfört med om man skulle sätta 20x40 plattor överallt?

Förstår att det kanske är svårt att svara på men är ute efter en mycket grov uppskattning mellan tummen och pekfingret. Skulle vara otroligt tacksam för din input i detta eftersom du verkar veta vad du pratar om.
 

Bästa svaret

T
P Prophet85 skrev:
Stort tack för ditt svar! Ja det blev ungefär 70 000 extra inkl material (vi betalar dock bara mellanskillnad för materialet) men jag vet ju inte om detta är rimligt speciellt när det kommer till arbetskostnaden. Det jobbiga i denna situation är att vi inte kan ta in offerter från andra företag eftersom det är nyckelfärdiga hus som byggs med upphandlade entreprenörer.

Säg att vi som i detta fall har sammanlagt 17 m2 golv (10 m2 i hall och tvättstuga samt 7 m2 i badrum) och sammanlagt 35 m2 väggar i badrum. Hur många fler arbetstimmar tror du att det skulle ta att sätta 60x60 plattor överallt jämfört med om man skulle sätta 20x40 plattor överallt?

Förstår att det kanske är svårt att svara på men är ute efter en mycket grov uppskattning mellan tummen och pekfingret. Skulle vara otroligt tacksam för din input i detta eftersom du verkar veta vad du pratar om.
Som sagt, jag är alldeles för snäll eller ärlig rättare sagt och är inte ute efter att lura eller blåsa mina kunder som vissa plattsättare verkar gör visst om man läser här på forumet. Du är inte den första som råkar ut för detta. Men som svar på din fråga max 16 timmar totalt, vilket betyder 10000 kr i merkostnad samt 1500 kr för nivåsystemet.

70000 kr extra är rent bondfångeri:thinking: Vad är offerten på för plattsättning? Vad ingår i detta ? Jobb, flytspackel, tätskikt, fix och fog. Inga plattor ingår förmodar jag?
 
T tank77 skrev:
Som sagt, jag är alldeles för snäll eller ärlig rättare sagt och är inte ute efter att lura eller blåsa mina kunder som vissa plattsättare verkar gör visst om man läser här på forumet. Du är inte den första som råkar ut för detta. Men som svar på din fråga max 16 timmar totalt, vilket betyder 10000 kr i merkostnad samt 1500 kr för nivåsystemet.

70000 kr extra är rent bondfångeri:thinking: Vad är offerten på för plattsättning? Vad ingår i detta ? Jobb, flytspackel, tätskikt, fix och fog. Inga plattor ingår förmodar jag?
Stort tack för ditt svar. Alltså det är så att vi kunde välja kakel och klinkers för upp till 400 kr/m2. Om man väljer denna typen av klinkers så ingår allt arbete och vi betalar inget extra för arbetskostnad.

Vi har som sagt valt klinkers som är större och kostar ca 800-900 kr/m2 och för dessa betalar vi bara mellanskillnaden dvs ca 450 kr/m2 för dom större plattorna. Vi betalar dock fullpris för extra spill (10%). Till detta tillkommer lite extra kostnad för bland annat fog och lite finare brunnar samt hylla som ska kaklas in i ett hörn.

Så när jag säger att det kostar 70 000 extra så inkluderar det allt.

Nu har jag iaf gått igenom offerten ordentligt och ser att dom vill ta ca 22 000 kr mer i arbetskostnad för bara sättningen. Denna kostnad exkluderar montering av kuvertfall vilket dom tar 1500 för per badrum.

22 000 kr extra bara för sättning exklusive montering av fall verkar ju lite högt så jag får väl helt enkelt be dom specifiera hur många extra arbetstimmar dom räknat på. Känns skönt att iaf ha lite mer kött på benen innan man bara öppnar plånboken. Hatar att pruta men det rör sig om rätt många tusenlappar så jag får väl göra ett försök i alla fall.

Stort stort tack än en gång!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.