Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Takfotsbräda + rännkrok är ca 25mm.
Jag hade tänkt köpa skruv idag hos någon bygghandel.
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Takfotsbräda + rännkrok är ca 25mm.
Jag hade tänkt köpa skruv idag hos någon bygghandel.
Med tanke på kroktypen så är det bra att ha så liten uppbyggd skalle som möjligt. Och detta för att inte rännans bakkant ska tryckas ut av skallen. Jag skulle då föreslå en med försänkt skalle som kommer att bygga minimalt. Ursäkta den tidigare rekommendationen;)
 

Bästa svaret

Om det ska handlas speciellt för att montera rännkrok föreslår jag Biltemas montageskruv art19-6732, plattskalle, rostskyddad och vettigt pris85kr/250st
 
  • Gilla
Neo Gucci och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om det ska handlas speciellt för att montera rännkrok föreslår jag Biltemas montageskruv art19-6732, plattskalle, rostskyddad och vettigt pris85kr/250st
Men finns inte på lager nånstans knappt.
 
  • Gilla
Neo Gucci
  • Laddar…
Motsvarande eller bättre produkt finns säkert på hyllan hos Ahlsell eller Beijer för 4-5 ggr Biltemapriset.
 
F fribygg skrev:
Motsvarande eller bättre produkt finns säkert på hyllan hos Ahlsell eller Beijer för 4-5 ggr Biltemapriset.
Var på en liten resa så jag passade på att svänga förbi ett Biltema som hade dem i lager. Så nu har jag skruv till 125 rännkrokar och så många lär jag inte behöva.
 
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Var på en liten resa så jag passade på att svänga förbi ett Biltema som hade dem i lager. Så nu har jag skruv till 125 rännkrokar och så många lär jag inte behöva.
Det skadar inte att ha ett litet skruv sortiment hemma som villaägare, helt plötsligt behöver man laga någonting och vem vill åka och handla skruv i det här vädret?
Hoppas du rapporterar hur montaget gått när du fått upp rännorna.
 
Nästa gång ni letar infästning till vattenavrinning. Åk förbi Bevego , fullständigt sortiment med infästning i alla möjliga färgkoder.
 
S Simonstahl skrev:
Nästa gång ni letar infästning till vattenavrinning. Åk förbi Bevego , fullständigt sortiment med infästning i alla möjliga färgkoder.
Hur är pris och kvalité? Tillgängligt för vanliga dödliga utan konto?
 
F fribygg skrev:
Hur är pris och kvalité? Tillgängligt för vanliga dödliga utan konto?
Kvaliteten är bra , stora tillverkare som leverantörer , bla Heco & Ejot. Prismässigt är det något dyrt utan att man har någon kontakt. Men kan vara värt det ifall man söker någon specifik kulör. Det är en grossist med inriktning mot proffs , men det som finns på lager säljs även till privatpersoner.
 
A Autodidak1 skrev:
Fungerar med båda, men gissningsvis har dina rännkrokskruvar lite bredare och plattare skalle.

Fördelen är om man monterar med dessa under takpappen då de bygger ett par millimeter mindre.
De svarta är inte avsedda att sitta under takpappen de skall användas när de sätts synligt.
 
S Simonstahl skrev:
Kvaliteten är bra , stora tillverkare som leverantörer , bla Heco & Ejot. Prismässigt är det något dyrt utan att man har någon kontakt. Men kan vara värt det ifall man söker någon specifik kulör. Det är en grossist med inriktning mot proffs , men det som finns på lager säljs även till privatpersoner.
Heco brukar gå att köpa på byggmax till vettigt pris. När jula kör sina återkommande kampanjer uppfattar jag att Heco träskruv säljs billigt.

Biltema som jag tipsade om har olika kvalité från år till år och just nu tror jag att det går att göra fynd med deras nuvarande sortiment, dock är tillgången begränsad i flera varuhus som TS skrev tidigare i tråden.

'Proffsleverantörer' med höga priser finns det alltför gott om, jag ser det som nödfall om jag måste anlita någon av de som ger höga rabatter eller kickbacks till sina företagskunder.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
De svarta är inte avsedda att sitta under takpappen de skall användas när de sätts synligt.
Har svarta under min papp sedan 15 år och färgen stör inte mig där den är under glaciärsvart papp (y)
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Behöver jag fästa dessa med fyra skruvar eller räcker det med två? Har än så länge fäst dem i de två nedre hålen då de övre hålen sitter lite tight till på de högst placerade rännkrokarna.
 
  • Svart rännkrok för takränna med fyra skruvhål, två övre och två nedre, placerade på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror de sitter bättre om du använder åtminstånde en av de övre fästpunkterna, fundera på vad som händer när rännan blir full med is.
Fråga tillverkaren eller kolla på montageanvisningen om du är osäker.
 
F fribygg skrev:
Jag tror de sitter bättre om du använder åtminstånde en av de övre fästpunkterna, fundera på vad som händer när rännan blir full med is.
Fråga tillverkaren eller kolla på montageanvisningen om du är osäker.
Mmm, blir till att skruva i lite fler skruv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.