I grabbens blivande sovrum som vi ska renovera tänkte vi montera spotlights.

Taket är målad lättbetong, tänkte lägga på ett lager Takgips så det blir plant och snyggt.

Dilemmat är att Röris drog elementrören typ 2cm ifrån nuvarande innertak när vi konverterade till vattenburen värme.

Vad jag har hört så är det inte så smart att "bygga in" skarvade rör om dom läcker osv.

Så då funderar jag på att fräsa ut ett 3-4 centimeter av takets lättbetong där spottarna ska sitta, sätta 5mm regelverk (så man kan dra sladdarna i det) och sen takgips.

Är det en väg fram? Kommer jag förstöra bärigheten i taket/golvet (är 30-40cm tjockt)? eller finns det något annat smart sätt att lösa det?
 
Lättbetongelementen är knappast 40 cm tjocka, men det finns kanske ett uppreglat golv på ovansidan. De begränsade urfräsningar som blir aktuella påverkar knappast bärförmågan. Ett problem uppstår om du träffar på armering men det är väl bara att hitta en ny placering då. Bygga in skarvade vattenrör ska man absolut inte göra. 5 mm regelverk, funkar det?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tänker skrapa bort den skrovliga takfärgen och typ bygglimma pl400 motsvarande och skruva lister på ca 5mm i taket som distans, det borde räcka till kabeldragning, sen fräsa, hacka ut där spotlights ska sitta... Har ca 20mm jag kan sänka taket så det kan vara en väg frammåt... Har funderat mycket på hur man kan lösa det...
 
  • Linjal mot tak för att mäta utrymmet för kabeldragning under taklist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätning av utrymmet mellan tak och kopparrör med linjal som visar 2 cm clearance
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparledningar monterade på ett skrovligt tak, planering för sänkning av tak för kabeldragning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite pilljobb blir det... Proffsig rördragning.
 
  • Gilla
Christer Bill
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.