Vi har ett bord i teak som vi köpte billigt. Vare sig min fru eller jag tycker dock att denna mörkbruna färg är speciellt fint, sen är det en massa fettfläckar på bordet. Tidigare ägare har slipat och oljat bordet minst en gång har jag fått höra.

Vi vill helst måla bordet, men vi vill samtidigt att den struktur/ådring i träet som finns, ska vara kvar. Vi vill alltså inte få en sån blank slät yta som en vanlig lackfärg ger. Vad för sorts färg ska man köpa? Är det någon typ av lasyr? Vi vill helst ha en vit/ljusgrå nyans, inget kritvitt och inget åskmolnsgrått. Vi vill såklart inte heller att de tidigare fläckarna ska lysa igenom. Vad för sorts grundarbete behöver göras, räcker det med målartvätt? Bordet används flitigt av småbarn, och suger åt sig det mesta som spills.

Antagligen borde tidigare ägaren lackat med matt lack istället för olja efter den slipning som gjordes...

Mörkbrun teakbordsskiva med synlig trästruktur och flera fettfläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


tack på förhand
/S
 
Personligen hade jag använt någon av Osmos eminenta oljor. Finns en uppsjö, även pigmenterade.
 
F Fluxor skrev:
Personligen hade jag använt någon av Osmos eminenta oljor. Finns en uppsjö, även pigmenterade.
Intressant, har inte tänkt på det. Varför är detta bättre än en lasyrfärg? Jag tänker att en bets kanske inte täcker de fula fuktfläckarna och bordet blir flammigt? Dock kanske det blir svårt att åstadkomma detta utan en färg som täcker helt och hållet, och då försvinner antagligen ådringen också.

/S
 
Täcklasyr kanske
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.