Vad tror ni? Går i taknockens riktning. Ca 11cm tjock, enkelgips. Så känns tunn... Väggstumpen den fortsätter i är tjockare och bärande gissar jag.

Parhus från 1990. Detta är övervåningen (suterräng), med liten vind.

Tacksam för alla svar jag kan få :)
 
  • Ritning av en husplan visar rumsuppdelning med dimensioner, troligen en övervåning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av övervåning i parhus med markerad väggstump som diskuteras i inlägget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S S:t Olof skrev:
Vad tror ni? Går i taknockens riktning. Ca 11cm tjock, enkelgips. Så känns tunn... Väggstumpen den fortsätter i är tjockare och bärande gissar jag.

Parhus från 1990. Detta är övervåningen (suterräng), med liten vind.

Tacksam för alla svar jag kan få :)
Med stumpen menat jag mot klädkammaren. Men den innefattar nog ventilationen, därför den är tjockare
 
BirgitS
En sektionsritning och andra konstruktionsritningar är bra liksom foto på hur takstolarna ser ut.
 
  • Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
Hur ser det ut mellan entré och vardagsrum? Är det en balk eller liknande i taket där?

Med tanke på djupet och tjockleken som du säger, så finns det en ganska stor sannolikhet att den är bärande.
 
  • Gilla
lurk12345
  • Laddar…
Med tanke på att detta är övervåningen, så är chansen ganska stor att inga innerväggar i denna våning är bärande. Se efter hur takkonstruktionen är gjord, den är antagligen helt avgörande …
 
fahlis fahlis skrev:
Med tanke på att detta är övervåningen, så är chansen ganska stor att inga innerväggar i denna våning är bärande. Se efter hur takkonstruktionen är gjord, den är antagligen helt avgörande …
Vanligtvis inte, men samtidigt så ser det ut att vara en ganska stor Spännvidd, utgår man från trappan så ser det ut att vara >10m, vilket gör att det ändå finns en stor sannolikhet för en bärande vägg :)
 
Börja med att kika på takkonstruktionen uppe på vinden, ta gärna några bilder och posta också. Det kan vara så att det är självbärande takstolar mellan ytterväggarna.
 
B bossespecial skrev:
Börja med att kika på takkonstruktionen uppe på vinden, ta gärna några bilder och posta också. Det kan vara så att det är självbärande takstolar mellan ytterväggarna.
Duger det? Ursäkta sen återkoppling.
 
  • Takstolar med isolering och elektrisk ledningsdragning i ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med isolering och träreglar, delvis belysning och ouppackade lådor i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som en fribärande takstol, men kolla också dimensionerna på virke och knutar …
 
fahlis fahlis skrev:
Det ser ut som en fribärande takstol, men kolla också dimensionerna på virke och knutar …
 
45x95 som vilar på 45x145 regel som går i vinkel mot taknocken.
 
  • Metallbeslag som fäster en 45x95 träbjälke vinkelrätt mot en 45x145 regel i en isolerad takkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
fahlis fahlis skrev:
Det ser ut som en fribärande takstol, men kolla också dimensionerna på virke och knutar …
B bossespecial skrev:
Börja med att kika på takkonstruktionen uppe på vinden, ta gärna några bilder och posta också. Det kan vara så att det är självbärande takstolar mellan ytterväggarna.
ursäkta bump, men vad tror ni? :)
 
Helt klart fribärande takstolar. Virkeskvalitén verkar vara utmärkt. Att ta bort väggen får nog inga dramatiska konsekvenser, men det hade kännts bra att se en sektionsritning först. Kalmar ligger precis på gränsen mellan snözon 2 och 2,5. 1990 var det 1,5 med i princip samma beräkningsmetod. Det är inte fel att kolla dimensionerna på stängerna. Kanske finns det någon sorts tillverkardeklaration?
 
J justusandersson skrev:
Helt klart fribärande takstolar. Virkeskvalitén verkar vara utmärkt. Att ta bort väggen får nog inga dramatiska konsekvenser, men det hade kännts bra att se en sektionsritning först. Kalmar ligger precis på gränsen mellan snözon 2 och 2,5. 1990 var det 1,5 med i princip samma beräkningsmetod. Det är inte fel att kolla dimensionerna på stängerna. Kanske finns det någon sorts tillverkardeklaration?
Tack! Ska se om jag finner mer ritningar. Kontaktat kommun men svårt att finna ut vilka ritningar de har/ jag söker.
Huset ligger i Östergötland, dåligt uppdaterat :)

Än en gång; tack för er hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.