Hej byggahus!

Vi ska öppna upp en bärande innervägg här hemma, och sätta dit en limträbalk som ska bära vikten från den oinredda vindsvåningen och taket.

Väggen som vi vill bli av med är 4,10 lång så inräknat pelarna så borde limträbalken bli ungefär 4.20 lång.
Tror ni att det räcker med en 90x270 eller blir det på tok för litet?
Huset är nästan 10m brett.

Några grannarna har gjort liknande öppningar med den dimensionen men de har inte öppnat upp väggen lika mycket.

Tacksam för svar!
 
  • Husritning med markerad bärande innervägg och planerad balklängd på 4,15 meter i ett hemrenoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Behövs mer info bl.a.:
Snözon
Takutformning och material
C/c takstol och golvbjälklag
Sektionsritning vore också hjälpsamt
 
Med de uppgifter som du har lämnat som utgångspunkt kan jag säga att 90x270 är en helt otillräcklig dimension. Det handlar om minst 90x405, troligen mer. 90x405 kan du ersätta med 190x315, men det är alltså troligen inte tillräckligt. Öppningens längd och husets bredd är de avgörande parametrarna. Sedan tillkommer antagligen taklaster som är beroende av takstolskonstruktion och snözon mm.
 
Mycket tacksam för era svar!

Jag har pratat med flera olika återförsäljare och alla ger olika svar... Det går heller inte att få tag på någon konstruktör via Martinsson eller Deroma då de inte gör beräkningar åt privatpersoner. Tydligen ska återförsäljarna kunna fråga men de har varit ovilliga att göra detta.

Mer info:
Snözon 3
Ramfackverk, cc120, b med en sån där gummiduk under, tegelpannor
Bjälklag ca 300mm

En återförsäljare tyckte att 90x225 skulle räcka... Jag vill så gärna att han skulle haft rätt, men jag är kritisk. Vad tror ni om det?
 
Är det en källare under bottenvåningen? Vad menar du med ramfackverk? Antingen ramverk eller fackverk. Kan du fotgrafera takstolarna. Om de är av fackverkstyp kanske du inte behöver någon balk alls. Lita inte på försäljare. De har ingen kompetens inom detta område.
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Ursäkta, jag menade ramverk.
Och vi bor i suterränghus, så ja, man kan säga att det är en källare under. Betongvägg vid yttervägg, BF-block där vi ska placera en pelare, bärande vägg precis under den bärande vägg som vi ska riva!
 
Vad finns det på vinden? Nyckeln till svaret finns där.
 
Oinredd vind och ett ventilationsaggregat (+ en massa bråte) finns där idag... Däremot är väl tanken att vi i framtiden ska inreda ytterligare ett sovrum eller allrum däruppe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.