S
I ett spegelskåp så fungerar inte det integrerade eluttaget. När jag öppnar är det kopplat som bilden visar. Brun (1), blå (N) och jord går till belysningen men eftersom inget går vidare till svart (2) så fungerar ju inte eluttaget. Kan jag enkelt lösa detta?
Tackar!
 
  • Öppet spegelskåp visar elanslutningar med en brun, blå och grön/gul kabel kopplade till en vit anslutningsenhet, svart kabel lössluten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det går att lösa. Men jag vet inte om jag förstår frågan. Vad är det som du egentligen undrar över? Vill du att uttaget ska fungera oberoende av belysningen? Att bara sätta dit en bygel gör att uttaget bara fungerar när lyset är på. Sedan måste plinten tillåta en bygel, annars får man lösa det med en toppklämma.

Badrumsreglerna och placering av uttag kan också behöva kontrolleras. Det får inte hamna för nära duschen.

Den svarta tunna tvåledarkabeln som ligger där hör troligen till sekundärsidan på drivdonet till belysningen. Den kabeln ska inte ligga an mot 230 V-ledarna som på bilden. Försök lägg den åt sidan.
 
S
Tack Bo!
Jag ska se till så att kabeln ligger bättre.
 
Mikael_L
Du får absolut inte koppla in uttaget ifall det inte skyddas av en JFB.
Det måste också vara minst 120 cm ifrån duschmunstycket (i horisontalled) eller minst 60cm från badkarskant.

Det är kanske inte är inkopplat just pga något av dessa krav, för att det annars blir en olaglig installation.
 
  • Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du får absolut inte koppla in uttaget ifall det inte skyddas av en JFB.
Det måste också vara minst 120 cm ifrån duschmunstycket (i horisontalled) eller minst 60cm från badkarskant.

Det är kanske inte är inkopplat just pga något av dessa krav, för att det annars blir en olaglig installation.
Faktiskt ett bra råd Mikael_L.
 
  • Gilla
stefan991
  • Laddar…
Var exakt samma hos mig, uttaget va inte inkopplat för att JFB saknades. Nu har jag både installerat en PSB å kopplat in uttaget
 
  • Gilla
stefan991
  • Laddar…
S
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja det går att lösa. Men jag vet inte om jag förstår frågan. Vad är det som du egentligen undrar över? Vill du att uttaget ska fungera oberoende av belysningen? Att bara sätta dit en bygel gör att uttaget bara fungerar när lyset är på. Sedan måste plinten tillåta en bygel, annars får man lösa det med en toppklämma.

Badrumsreglerna och placering av uttag kan också behöva kontrolleras. Det får inte hamna för nära duschen.

Den svarta tunna tvåledarkabeln som ligger där hör troligen till sekundärsidan på drivdonet till belysningen. Den kabeln ska inte ligga an mot 230 V-ledarna som på bilden. Försök lägg den åt sidan.
Jordfelsbrytare finns och tillräckligt avstånd från dusch. Kan jag koppla fasen till de båda sladdarna för belysning och uttag med denna (och på så sätt inte använda plinten för fas alls)?
 
  • WAGO 221-anslutningsklämma på vit yta för att koppla samman elslingor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, man bör använda den plint som finns i armaturen, inte hoppa över den på något sätt.

Men det beror på hur din befintliga plint ser ut. De brukar ha ingång för två ledare under varje klämma som du ser på bilden nedan. På den sida som vetter mot armaturen brukar det vara svårt att lossa ledarna, men på sidan mot matningen så är det enkelt genom att trycka ned hävarmen. Då behövs bara en trådbit som man byglar mellan plintarna med.

Annars går det givetvis bra att använda den Wago du har på bild, men då enbart på sidan mot matningen så att varsin tråd kopplas till varsin klämma i den befintliga anslutningsplinten. Det är endast på denna sida som man ska koppla, annars blir det ett ingrepp i själva armaturen.

Anslutningsplint med etiketter TM och TE och plats för två ledare under varje klämma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till sist ska man inte hoppa över kontrollen av att skyddsjord är kopplad fram till uttaget. Bara du vet förutsättningarna i ditt hus, dvs i av en fasta installationen man kan lita på eller om dosor på vägen behöver inspekteras. Då kan det räcka med en ohmmätning i strömlöst tillstånd mellan jordblecket i detta uttag och ett annat uttag som du vet fungerar. JFBn ska vara bruten vid detta prov. Det ska vara god kontakt. I strömsatt tillstånd finns det uttagsprovare som dels ger en tillräckligt god indikering på att uttaget är rätt kopplat, och dels har funktionen för att prova JFBn. Därefter kan hårtorken provas.
 
  • Gilla
stefan991 och 1 till
  • Laddar…
E
Vad du behöver tänka på är att den klenare lampsladden som går vidare är försedd med ändhylsor och dessa passar givetvis bäst i den medföljande Wagoplinten.

Är nu inte riktigt med på varför du vill använda öppningsbar Wago, men för att koppla i den fasta installationen blir det ju bra.
 
  • Gilla
stefan991
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.