Jag väntar på ett nytt kök och det lär väl bli sågning av laminat när det ska in. Det är väl typ 15mm i täcksidorna?
Vad rekommenderas för klinga för att få så lite splitter som möjligt?
Jag har lite olika sågar, från Elu MH151 med 152mm klinga till MH286 med 235mm klinga och nån AEG däremellan. (Letar efter en Elu MH265/Dewalt DW365 om nån vill bli av med en).
Det är alltså cirkelsåg med skena som gäller och jag brukar såga på en tjock frigolitskiva.
Fler tips för att få snygga kap?

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Jag väntar på ett nytt kök och det lär väl bli sågning av laminat när det ska in. Det är väl typ 15mm i täcksidorna?
Vad rekommenderas för klinga för att få så lite splitter som möjligt?
Jag har lite olika sågar, från Elu MH151 med 152mm klinga till MH286 med 235mm klinga och nån AEG däremellan. (Letar efter en Elu MH265/Dewalt DW365 om nån vill bli av med en).
Det är alltså cirkelsåg med skena som gäller och jag brukar såga på en tjock frigolitskiva.
Fler tips för att få snygga kap?

/Höghus
Eftersom det här är verktygsforumet får jag väl påpeka att det här är en bra anledning att köpa justersåg med ritsklinga.

Annars brukar väl de vanliga tipsen vara att tejpa snittet och att backa i snittet först med sågen inställd så grunt du kan för att sedan gå framåt på fulldjup. Vass och fintandad klinga.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Eftersom det här är verktygsforumet får jag väl påpeka att det här är en bra anledning att köpa justersåg med ritsklinga.

Annars brukar väl de vanliga tipsen vara att tejpa snittet och att backa i snittet först med sågen inställd så grunt du kan för att sedan gå framåt på fulldjup. Vass och fintandad klinga.
En gång baklänges genom laminatet och sedan framåt genom hela alltså?
Jag har för mig att jag sett speciella laminatklingor men det kanske bara var att dom var extra fintandade.
En justersåg hade ju suttit fint, men ingen plats för det tyvärr. Eller budget för den delen efter att ha köpt kök. :D

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
En gång baklänges genom laminatet och sedan framåt genom hela alltså?
Jag har för mig att jag sett speciella laminatklingor men det kanske bara var att dom var extra fintandade.
En justersåg hade ju suttit fint, men ingen plats för det tyvärr. Eller budget för den delen efter att ha köpt kök. :D

/Höghus
En justersåg utgör den perfekta köksön. Du kan få exakt lika tjocka skivor bröd, köttet blir fint snittat. För att inte tala om räta vinklar på pepparkakshuset!
 
  • Gilla
ernelli och 3 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
En gång baklänges genom laminatet och sedan framåt genom hela alltså?
Jag har för mig att jag sett speciella laminatklingor men det kanske bara var att dom var extra fintandade.
En justersåg hade ju suttit fint, men ingen plats för det tyvärr. Eller budget för den delen efter att ha köpt kök. :D

/Höghus
Jo, det finns klingor som är speciellt framtagna för (eller åtminstone marknadsförs som) laminat och liknande. Förmodligen inte en dålig idé.
 
Höghus Höghus skrev:
Jag väntar på ett nytt kök och det lär väl bli sågning av laminat när det ska in. Det är väl typ 15mm i täcksidorna?
Vad rekommenderas för klinga för att få så lite splitter som möjligt?
Jag har lite olika sågar, från Elu MH151 med 152mm klinga till MH286 med 235mm klinga och nån AEG däremellan. (Letar efter en Elu MH265/Dewalt DW365 om nån vill bli av med en).
Det är alltså cirkelsåg med skena som gäller och jag brukar såga på en tjock frigolitskiva.
Fler tips för att få snygga kap?

/Höghus
Hemligheten med att få ett snyggt snitt i laminat, målade täcksidor av mdf, innerdörrar etc är att ha en vass klinga med mycket tänder. Sen sågar man först ett snitt typ 2-5 mm ner. Efter det sågar man igenom hela stycket.

Många sänksågar har den funktionen inbyggd. Det finns alltså en spärr man trycker in när man sågar första tunna snittet.
 
Ska tillägga att man inte ska använda samma klinga till laminatgolv. Laminatgolv innehåller ofta metall som förstör klingan. Till laminatgolv använder man en laminatsax eller det vanligaste. En sticksåg med blad anpassade för laminatgolv.
 
Och ett varningens ord om att backa med sågen; man får vara väldigt försiktigt så att den inte sticker iväg. Det är inte för inte som man normalt alltid ska köra sågen framåt då den blir naturligt självreglerande. Åt andra hållet tar den så att säga hela handen om man ger den ett finger.
 
Vad för täcksidor tänker du på?
Normalt ett tunt ytskikt som vanligtvis är lackat, faner, plastmaterial, etc. Resten är oftast spåskiva. Det är sällan något hårt laminat, har inte träffat på det.
Kapar med vanlig fintandad klinga i en ELU 151 med lite maskeringstejp och finsida nedåt. Oftast på två bockar med och reglar under som stöd.
Ställ in klingan så den bara går genom med 1-2 mm. Och att den är vass.
Men kör även i en bordsåg när man är hemma.
 
Många bra tips, tack!
Att det är lurigt att backa upptäckte jag när jag sågade cembrit-skivor till källaren med en mini-sänksåg.
Två skivor med pajade snitt. :mad:
Är det 40 tänder och uppåt på ett 150-blad som behövs? Fler = bättre?

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Många bra tips, tack!
Att det är lurigt att backa upptäckte jag när jag sågade cembrit-skivor till källaren med en mini-sänksåg.
Två skivor med pajade snitt. :mad:
Är det 40 tänder och uppåt på ett 150-blad som behövs? Fler = bättre?

/Höghus
Fler tänder finare snitt. (y)
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Hemligheten med att få ett snyggt snitt i laminat, målade täcksidor av mdf, innerdörrar etc är att ha en vass klinga med mycket tänder. Sen sågar man först ett snitt typ 2-5 mm ner. Efter det sågar man igenom hela stycket.

Många sänksågar har den funktionen inbyggd. Det finns alltså en spärr man trycker in när man sågar första tunna snittet.
Förstår inte riktigt hur du menar. Du lägger finsidan neråt, alltså laminatsidan och sen sågar du 2-3 mm i spånskivan och därefter ett nytt snitt genom hela skivan. Varför blir det bättre? Eller är det laminatet du sågar 2-3 mm först?
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Förstår inte riktigt hur du menar. Du lägger finsidan neråt, alltså laminatsidan och sen sågar du 2-3 mm i spånskivan och därefter ett nytt snitt genom hela skivan. Varför blir det bättre?
Om du har tex. En lackad täcksida. (Oftast mdf nu för tiden). Då lägger du skenan där du ska såga. Sen har många sänksågar som jag skrev en spärr så klingar bara går ner ca 3 mm. Då drar du en snitt. Risken att det ska ”fläcka” upp lacken är mycket mindre när du bara sågar ner ca 3 mm. Endast toppen på klingan används.
Sen sågar du nästa snitt genom skivan. Det lustiga är att även undersidans snitt blir bättre.

Vill man vara extra noga så drar man en målartejp där det ska sågas.

Det här funkar även på tex. En tjock ekskiva.

Ska tilläggas att man aldrig får backa med en klinga. Man jobbar alltid framåt.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Förstår inte riktigt hur du menar. Du lägger finsidan neråt, alltså laminatsidan och sen sågar du 2-3 mm i spånskivan och därefter ett nytt snitt genom hela skivan. Varför blir det bättre? Eller är det laminatet du sågar 2-3 mm först?
Jag gissar det inte är finsidan neråt i exemplet.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Jag gissar det inte är finsidan neråt i exemplet.
Finsidan upp.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.