S
D Dallastower skrev:
Det ska vara målat med silikatfärg, jag kan kolla fakturorna när jag kommer hem. Putsat med weber gypsum naturgips om jag minns rätt. Dräneringen är gjord av en firma, kunde inte se något berg när de grävde vad jag minns.
Rännorna leds via markrör till dagvattenbrunn.
Gipsputs kan man inte använda i ytterväggar i källare. Tål inte fukt.

Det borde finnas en spolbrunn till dräneringen.
Men om dräneringen är kopplad direkt dagvattensysemet och det skedde i samband med mycket nederbörd så borde det kunna vara där problemet ligger.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Gipsputs kan man inte använda i ytterväggar i källare. Tål inte fukt.

Det borde finnas en spolbrunn till dräneringen.
Men om dräneringen är kopplad direkt dagvattensysemet och det skedde i samband med mycket nederbörd så borde det kunna vara där problemet ligger.
Det stå dock i produktbladet att detta gips kan användas i våtutrymmen, då borde ju även källarväggar fungera.

Vad gör man om problemet ligger i att kommunens dagvattensystem blir fullt (och således min brunn)?
 
Redigerat:
S
D Dallastower skrev:
Ddt


Det stå dock i produktbladet att detta gips kan användas i våtutrymmen, då borde ju även källarväggar fungera.

Vad gör man om problemet ligger i att kommunens dagvattensystem blir fullt (och således min brunn)?
Kontakta kommunens VA och kolla med dom isåfall.

Men leder du ditt takvatten till brunnen eller hur tar du hand om det?
 
S SueCia skrev:
Kontakta kommunens VA och kolla med dom isåfall.

Men leder du ditt takvatten till brunnen eller hur tar du hand om det?
Ja, takvattnet leds via stuprör och markrör till dagvattenbrunnen
 
D Dallastower skrev:
Ddt


Det stå dock i produktbladet att detta gips kan användas i våtutrymmen, då borde ju även källarväggar fungera.

Vad gör man om problemet ligger i att kommunens dagvattensystem blir fullt (och således min brunn)?
Gipsum kan användas så länge det är torrt. Det ska det vara bakom fuktspärren i ett badrum. Men till källarväggar som ofta behöver andas är gipsum inte att rekommendera. Gipsum håller fukten och är den fuktig för länge luckras den upp.

Din andra fråga är svårare att svara på. Har jobbat med vattenskador i ca 20 år i Sthlm. Min känsla är att kommunerna slarvar med rengöring/ slamsugning av sina anläggningar. När det kommer skyfall så blir det idag lättare översvämningar än förr. Vissa områden har ledningar som skulle bytts för länge sedan. Dom klarar helt enkelt inte belastningen längre.

Det intressanta är att det normalt finns dagvattenledningar och avloppsledningar. Avloppsledningarna ska inte påverkas av regn om inte väldigt många ful kopplat in sitt dagvatten på ledningarna. Ändå så är det vanligt att det backar i avloppsledningar och sprutar upp i folks brunnar när det regnar.
Högst troligt så är ledningarna ihopbyggda på flera platser. Kanske är det någon säkerhetsåtgärd när det blir för mycket i ena ledningen så rinner det över i nästa. Eller rättare sagt i kommunernas olika pumpstationer.

Vid ett kraftigt regn tidigare i är fick nästan varenda villa i Enskede och Stureby in vatten via sina golvbrunnar. Vid samma tillfälle gick man utbocka varnade för bad i många sjöar då man inte visste om avloppsvatten läckt ut. Så uppenbarligen så har man något system att skiten rinner vidare ut i våra sjöar när trycket blir för stort.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Vid ett kraftigt regn tidigare i är fick nästan varenda villa i Enskede och Stureby in vatten via sina golvbrunnar. Vid samma tillfälle gick man utbocka varnade för bad i många sjöar då man inte visste om avloppsvatten läckt ut. Så uppenbarligen så har man något system att skiten rinner vidare ut i våra sjöar när trycket blir för stort.
Vi bor i Huddinge, det var vi vid detta regn som vi märkte att det blev värre. Många som fick översvämning i området. Så vi klarade oss relativt lindrigt undan antar jag. Har funderat på någon typ av fördröjningsmagasin för takvattnet, men vet inte om det hjälper ifall grundproblemet är att dräneringen står under vatten för att vattnet inte kan lämna vår brunn. Vi har en spolbrunn för övrigt, men jag antog att den var till avlopp eller dagvatten, inte till dräneringen.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
”Man kan inte räkna med att få en sådan källare torr utan att gräva under och kapillärbryta / isolera hela rasket. Inget som en vanlig dränering innefattar.”

Jodå! Det kan man faktiskt. Dom var oftast inte helt tappade förr.:rofl:
Men berg och snålsprängningar följt av fusk med dräneringar ställer till det.

Ofta räcker det faktiskt med att dränera utsidan. Nu kanske detta har lokala variationer beroende på vart i vårt avlånga land vi bor.
När du dränerat utsidan rätt ska vattnet ta sig förbi dräneringen och upp ända upp till betonggolvet. Vatten rinner helst neråt.
Dräneringen är bara en del av fuktskyddet och tar bara bort det fria vattnet. Ska man få en ”torr” källare krävs även åtgärder som @MagHam skriver. Sen kan man diskutera om dessa åtgärder är lämpliga i gamla källare som ändå inte kommer bli helt perfekt istället för att använda ytorna efter de förutsättningar som råder.
 
Claes Sörmland
S Staffan-N skrev:
Är det vatten som tryckts in "bakvägen" i din dränering från kommunens överbelastade VA-nät? Försökt få försäkringsbolaget att utreda? Trots att de i slutändan ofta inte ersätter fuktskador som beror på problem med dräneringen så kanske man kan få ett expertutlåtande.
Bor några mil söder om TS och exakt detta hände här för några veckor sedan. Dagvattensystemet klarade inte av 85 mm regn på några timmar så vattnet steg i kommunens system och alla lågt liggande gamla hus med ansluten dräneringsledning fick vatten runt grunden under några timmar.
 
Redigerat:
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Dräneringen är bara en del av fuktskyddet och tar bara bort det fria vattnet. Ska man få en ”torr” källare krävs även åtgärder som @MagHam skriver. Sen kan man diskutera om dessa åtgärder är lämpliga i gamla källare som ändå inte kommer bli helt perfekt istället för att använda ytorna efter de förutsättningar som råder.
Jag håller inte med dig alls. Många gamla hus har ett tätt lager asfalt på ytterväggarna. När du dränerat idag och blästrar bort asfalten så börjar väggen att andas. Det mesta av vattnet som trycker på utifrån tar nu dräneringen. Kvar har du evt. Vatten som trycker upp underifrån. Det är klart att man måste titta från fall till fall. Vi jobbar inte med dränering men jag har dränerat 3 kåkar. I ena fallet stod 2 hörnor på berg som lutade in mot huset. Det var dessutom snålsprängt. Vi spräckte då berget och fixade en ränna i berget så vattnet kunde rinna undan. Sen på med isodränskivor.
Efter detta väntade jag ett år innan rummen i dessa hörnor gjordes i ordning. Efter ca 15 år sålde jag huset. Aldrig några som helst problem i källaren.

Vi har renoverat många källare genom åren. Även källare med för hög fuktbelastning. Då får man lösa det med ventilerade golv. I en källare blev det ventilerad Platon på både väggar och golv.

Så visst går det att bygga om gamla källare till boyta. Och oftast lönar det sig att dränera. Men man bör utreda förutsättningarna innan man sätter spaden i marken. För det kostar ofta mycket pengar att fixa till en källare med fuktproblem.
 
En torr källare har en torr stomme, utan dränerande skikt och isolering kan man inte uppnå detta. Dräneringen tar bara bort det fria vattnet men inte fukten i marken.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Bor några mil söder om TS och exakt detta hände här för några veckor sedan. Dagvattensystemet klarade inte av 85 mm regn på några timmar så vattnet steg i kommunens system och alla lågt liggande gamla hus med ansluten dräneringsledning fick vatten runt grunden under några timmar.
Det här kan man förstå. Men det jag inte blir riktigt klok på är när det börjar backa i avloppssystemet och sprutar upp genom brunnarna hos folk när det regnat. Vet inte hur många sådana skador vi varit på genom åren. 3 gånger har vi totalrenoverat 1 källare. Varje gång har Stockholm vatten hävdat till boende att det Inte är något fel på ledningarna.

Det skulle vara intressant att veta från någon med insyn hur detta regressas mellan försäkringsbolagen och den ansvariga för Va varje gång.
Speciellt denna gång när så otroligt många hus fick in vatten via avloppssystemet i flera områden.

En kille som arbetade åt ett företag som reparerar ledningar i gatan sa till mig för 20 år sedan att jag borde byta bransch. Han snackade alltid om hur dåligt vårt va system är i många områden. Jag har på senare år börjat förstå hur rätt han har. Den märkliga är att tex. Sthlm vatten verkar försöka mörka.

Vi har en Brf förening i stan som senaste 10 åren har fått in vatten i källaren 3 gånger. (Via brunnar och wc).
Sthlm vatten har skyllt på dåligt underhållna stammar från föreningen. (Orginal från typ 1910). Föreningen filmade sina stammar igen nyligen. Den här gången ut i gatan. Där gick dagvatten och avlopp ihop i en enda stam. Märkligt tycker Sthlm Vatten. Det hade dom inte en aning om.
1,5 år senare bråkar Brf:en fortfarande med Sthlm vatten så att dom ska åtgärda felet. Nu pratar vi dessutom en fin gata på Östermalm…

Blir en spännande följetång där vi är anlitade för ett stambyte så fort Sthlm Vatten gjort sitt. Men man kanske hinner pensionera sig innan.:rofl:
 
B bossespecial skrev:
En torr källare har en torr stomme, utan dränerande skikt och isolering kan man inte uppnå detta. Dräneringen tar bara bort det fria vattnet men inte fukten i marken.
Vid en korrekt utförd dränering så minskar du fukten i marken även under huset. Vatten rinner som bekant helst neråt. Enklaste vägen väljer vattnet också.
Man ska inte heller glömma bort att många gamla hus haft en dränering från början. Men inget varar för evigt.

Förutsättningarna är olika och man bör kolla från fall till fall.
 
Nej det gör man inte alls, man minskar det fria vattnet. Den relativa fuktigheten i marken är 100% och minskas inte för att man dränerar. Vid oisolerade uppvärmda källare(eller platta på mark) blir marken varmare och därmed ökar ångtrycket. Isolerar man minskar ångtrycket på grund av att temperaturen i marken sänks. Har man inget dränerande skikt står plattan och suger vatten då marken under transporterar vattnet kapillärt upp till plattan.
 
B bossespecial skrev:
Nej det gör man inte alls, man minskar det fria vattnet. Den relativa fuktigheten i marken är 100% och minskas inte för att man dränerar. Vid oisolerade uppvärmda källare(eller platta på mark) blir marken varmare och därmed ökar ångtrycket. Isolerar man minskar ångtrycket på grund av att temperaturen i marken sänks. Har man inget dränerande skikt står plattan och suger vatten då marken under transporterar vattnet kapillärt upp till plattan.
Du får väl testa i trädgården nu när det inte regnar. Skala bort gräsmattan så du inte har några sugande rötter. Gräv en vallgrav runt ca 30 cm ner. Mät fukten i joden varje dag. Gör likadant på sidan men utan att gräva en vallgrav.

Ett bra och enkelt sätt att själv kontrollera fukten i plattan hemma är att tejpa en plast noga på ca 1m2. Det ska inte vara denna årstid när det är torrt. Vänta 3-4 dagar och kolla plasten varje dag.

Dom vise männen hade detta som knep när det skulle avgöras om dom kunde lägga tex. Parkett i en källare förr.
 
M
D Dallastower skrev:
Så kom ett ordentligt regn för några veckor sedan, flera i området fick översvämningar. Någon vecka efter detta så såg det rejält mycket värre ut, se bifogad bild. Vi ser endast genomslag i detta hörn, ingen annanstans i hela källaren.

Vi har filmat det aktuella dagvattenröret, allt ser OK ut. Dräneringen kom vi inte åt med kamera, utloppet sitter för långt ner i dagvattenbrunnen
(som för övrigt är kopplad till kommunens VA-nät).
Vad jag förstår så har du ingen pumpbrunn utan bara en vanlig brunn med ett rör till kommunen och ett eller flera till dränering och takavvattning. Vid skyfall så har kommunens system inte någon chans att hinna få bort allt vatten så nivån kommer stiga i brunnen så att du får in vatten i dräneringen bakvägen och hela sockeln kommer att stå i vatten tills kommunens system hunnit ifatt, i hörnet med problem har du troligen en spricka som dessutom leder in vatten i väggen som som sedan tar tid att torka med mögel och puts-släpp som följd.

Lösningen är att installera en pumpbrunn så du isolerar ditt dränerings system från kommunens dagvatten, se även till så du inte har någon dagvattenkopplad spygatt i källartrappan. Det är annars ett säkert sätt att få översvämning i källaren då den flödar över och vattnet rinner in genom dörren.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.