Fundera på att sätta solpanel på sommarstugan, för att hindra strömavbrott pga nedfallande träd, som har hänt någon gång. Men jag undra om solpaneler skapar någon el, vid exempel mulna vinterdagar. Och skapar det i så fall tillräckligt med energi för att driva en luftvärmepump kyl och frys.
 
Tror ej att de nätanslutna solcellsystemen kan fungera autonomt och frånkopplat från matande nät.
Att driva en värmepump via solceller, till en rimlig kostnad skulle jag säga inte är möjligt.

Det låter som det vore enklare att se över träden runt elledningarna.
 
Så klart det går, men oj så dyrt det kommer bli med den batterikapacitet som lär krävas.
 
  • Gilla
KapHilton
  • Laddar…
E etompau skrev:
Tror ej att de nätanslutna solcellsystemen kan fungera autonomt och frånkopplat från matande nät.
Att driva en värmepump via solceller, till en rimlig kostnad skulle jag säga inte är möjligt.

Det låter som det vore enklare att se över träden runt elledningarna.
Tack för svaret . Träden ligger på allmänningen och är många kilometer lång.
 
GoC GoC skrev:
Så klart det går, men oj så dyrt det kommer bli med den batterikapacitet som lär krävas.
Tack för svaret.
 
E
I Ingemar D skrev:
Tack för svaret . Träden ligger på allmänningen och är många kilometer lång.
Lägg en kabel istället.
 
I Ingemar D skrev:
Fundera på att sätta solpanel på sommarstugan, för att hindra strömavbrott pga nedfallande träd, som har hänt någon gång. Men jag undra om solpaneler skapar någon el, vid exempel mulna vinterdagar. Och skapar det i så fall tillräckligt med energi för att driva en luftvärmepump kyl och frys.
Solpaneler kan omöjligt hindra strömavbrott pga nedfallande träd.
Det är röjning av ledningsgatan eller nedgrävning av kabel som måste till.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Tack för svaret
 
I Ingemar D skrev:
Tack för svaret
Här finns det möjligheter att tänka utanför boxen för en billig peng.

En del elnätsleverantörer (alla?) har ett sms-system där kunderna får meddelande vid större strömavbrott. Därtill kan man sätta dit en billig begagnad övervakningskamera (exempelvis en gammal D-link DCS-930) vars molnlösning skickar ett mail så fort kontakten mellan molnlösning och kamera bryts.

Har man inte konnektivitet i stugan skaffar man en billig 4g-router med ett billigt abonnemang. Allt ovanstående är 100 ggr billigare än ett stort solpanelsystem (som inte kommer fungera på vintern oavsett)

Målet med ovanstående är att få information så man kan ta beslut (åka till stugan och manuellt köra ett elverk) om det krisar ordentligt. Eller tända en brasa.

Men behöver inte ett 4g-modem ström för att ovanstående skall fungera? Nej. Molnlösningen berättar för användaren att kontakten med kameran brutits. Vill man däremot använda kameran till att undersöka om man kan se några problem via videolänk sätter man givetvis dit en billig ups som klarar att driva både kamera och 4g-router i några timmar trots strömavbrottet.

Rent generellt tycker jag alltid att en liten solpanel med ett batteri är ett bra komplement till alla stugor. Då kan man driva kommunikationsutrustning och andra mindre förbrukare i syfte att få kontakt med stugan oavsett strömavbrott. En liten panel, ett begagnat batteri, en billig regulator och en 4g-router kan man hitta för väldigt små pengar.
 
Jättetacksam för svaret
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.