Hej, jag har snickrat klart ramverk för vedskjul. Hur gör man billigast ett tak?

Staketbrädor om lott, håller det fukten något vidare?

Brädor med takpapp och shingles? (vad heter virket man lägger under takpappen, spånt? Behöver inte vara impregnerad då gissar jag..)
 
  • Gilla
Anders Cullin
  • Laddar…
Billigaste är nog bara läkt och takpannor.
Billigt och enkelt och tätt nog
 
Vad har du tillgängligt gratis?

Enklast brukar vara några reglar och begagnad takplåt.

/ATW
 
Billigast är vanlig billig förzinkad korrugerad takplåt. Vill man få det ännu billigare kan man köpa begagnad plåt från något rivet uthus.
 
Hej. Läkt är billigt att köpa, har du släp brukar det finnas gratis takpannor på blocket!
 
Taket är ganska lågt så undviker helst plåt, blir vassa kanter som barnen kan springa på.

Om man skulle köra på skiva, kan man ex ha osb eller plywood med någon typ av papp på, alt målad?
 
Onduline är ett alternativ om du inte vill ha plåt
 
BigR
Brädor omlott, alltså faltak funkar väl för ett vedskjul. Jag tog min gamla altan och ersatte den gamla pappen på vårat förråd med dom brädorna. Lät presenningen som vi lagt på när pappen blåste av ligga kvar under. Hyfsat snyggt och nästan gratis.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
A Argastesnickaren skrev:
Billigaste är nog bara läkt och takpannor.
Billigt och enkelt och tätt nog
Har gamla släta tegelpannor, utan hål för att spika fast dem. Hur stor risk är det att pannorna flyger av från ett vedskjul om det bara är läkt och ingen råspont under?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Har gamla släta tegelpannor, utan hål för att spika fast dem. Hur stor risk är det att pannorna flyger av från ett vedskjul om det bara är läkt och ingen råspont under?
Beror väl på de lokala förutsättningarna, här finns logar som haft tegeltak i kanske 100år utan undertak.

Jag hadde en bastu vid sjön som jag fick lägga om ett par pannrader på 2 ggr på 3år innan jag förankrade pannorna med ståltråd och tajtade till vindskiveplåtarna så de klämde fast teglet.

Det är fullt möjligt att borra hål i tegelpannor, kör man med vanligt betongborr och utan slag så är det enkelt att säkra pannan med en galvspik eller vanl montageskruv sedan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.