Här beskriver vi hur man lägger ett golv med stavparkett i fiskbensmönster. Det är inte så svårt för den som känner sig van vid att arbeta med verktyg och maskiner.

Du kan läsa artikeln här: Lägga stavparkettgolv med fiskbensmönster
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Hej.
Vi har lagt äkta stavparkett i ek i 5 olika rum.
Artikeln är ok, förutom att ni helt missat det viktigaste momentet för att få ett lyckat resultat: att stavarna är ordentligt NEDTORKADE innan man börjar lägga någonting.
Trots att stavarna säljs som "torra" med 6-7% fukthalt, vilket de även höll i vårt fall, så är de INTE tillräckligt torra för att undvika krympning och fula sprickor om man lägger in dem direkt från sin förpackning.
Vi la ut alla stavar löst ovanpå påslagen golvvärme och lät dem torka ned i drygt en månad innan vi kunde lägga våra golv. Trots detta får vi fula torksprickor i två av rummen, där golvvärmen var avslagen under slutet på denna torktid.
Så det kan inte nog understrykas att man måste ha gott om tid på sig för att lägga den äkta stavparketten utan även för att verkligen se till att stavarna är tillräckligt torra! Men resultatet är underbart och behöver inte bli särskilt dyrt om man gör jobbet själv.
 
Imponerad över er som pallar men räknar man ut arbetskostnaden per kvm känns det som man kan köpa ”vanlig” parkett för 1500kr/kvm o ändå komma undan billigare. Någon som vet vad ca pris per kvm är för 70 kvm fiskben.
 
Jag tyckte den viktigaste biten var att rita upp golvet i ett ritprogram för att välja rätt längd på stavarna och se hur fiskbensmönstret passade i rummet. Även planering av fris och listband görs i ritprogram. Blir mindre att fundera på vid själva golvläggningen och det finns en plan att följa. De som har lagt flera golv har säkert bättre känsla för mönstret, men som nybörjare hjälpte mig skissandet mycket innan själva läggandet.
 
V VetarN skrev:
Imponerad över er som pallar men räknar man ut arbetskostnaden per kvm känns det som man kan köpa ”vanlig” parkett för 1500kr/kvm o ändå komma undan billigare. Någon som vet vad ca pris per kvm är för 70 kvm fiskben.
jag brukar betala runt 350 kr/m2 inkl moms
 
F falkn skrev:
jag brukar betala runt 350 kr/m2 inkl moms
Vart har du köpt? // maria
 
B Brownie9 skrev:
Vart har du köpt? // maria
Parkettkontakten nu senast.
 
B Bygger i betong skrev:
Hej.
Vi har lagt äkta stavparkett i ek i 5 olika rum.
Artikeln är ok, förutom att ni helt missat det viktigaste momentet för att få ett lyckat resultat: att stavarna är ordentligt NEDTORKADE innan man börjar lägga någonting.
Trots att stavarna säljs som "torra" med 6-7% fukthalt, vilket de även höll i vårt fall, så är de INTE tillräckligt torra för att undvika krympning och fula sprickor om man lägger in dem direkt från sin förpackning.
Vi la ut alla stavar löst ovanpå påslagen golvvärme och lät dem torka ned i drygt en månad innan vi kunde lägga våra golv. Trots detta får vi fula torksprickor i två av rummen, där golvvärmen var avslagen under slutet på denna torktid.
Så det kan inte nog understrykas att man måste ha gott om tid på sig för att lägga den äkta stavparketten utan även för att verkligen se till att stavarna är tillräckligt torra! Men resultatet är underbart och behöver inte bli särskilt dyrt om man gör jobbet själv.
Nu var det ju ett tag sen denna kommentar skrevs men jag svara ändå eftersom jag har helt andra erfarenheter. Jag limmade ca 110 kvm massiv ekstav i fiskbensmönster när jag byggde huset för drygt ett år sedan. Jag började lägga golvet samma dag som jag fick staven. Nu ett år senare kan jag konstatera att jag hittills inte sett en glipa någon stans i mina golv. Detta trotts golvvärme i hela huset och en kamin som vi myseldade ganska friskt i under vintern.

Konstigt att det kan slå så olika. Kanske fick jag tag på torrare stav?
 
Nybyggarn 3,
Hur var det att limma ekstaven? Hur såg ditt underlag ut innan?
mvh Maria

N nybyggarn3 skrev:
Nu var det ju ett tag sen denna kommentar skrevs men jag svara ändå eftersom jag har helt andra erfarenheter. Jag limmade ca 110 kvm massiv ekstav i fiskbensmönster när jag byggde huset för drygt ett år sedan. Jag började lägga golvet samma dag som jag fick staven. Nu ett år senare kan jag konstatera att jag hittills inte sett en glipa någon stans i mina golv. Detta trotts golvvärme i hela huset och en kamin som vi myseldade ganska friskt i under vintern.

Konstigt att det kan slå så olika. Kanske fick jag tag på torrare stav?
 
B Brownie9 skrev:
Nybyggarn 3,
Hur var det att limma ekstaven? Hur såg ditt underlag ut innan?
mvh Maria
Det var en pärs. Jag sov knappt den månad det tog. Så här i efterhand blev det grymt bra.

Större delen av huset är på nedre plan. Där limmade jag direkt på slipad betong. På övre plan skruvade jag en 6 mm plyfa på golvspånet, som är fräst för värme, och limmade på plyfan.
 
spännande!
jag är sugen på att limma då det bygger så mycket om jag ska proppa plyfa på betonggolvet först.
limmade du även på 6mm plyen?

N nybyggarn3 skrev:
Det var en pärs. Jag sov knappt den månad det tog. Så här i efterhand blev det grymt bra.

Större delen av huset är på nedre plan. Där limmade jag direkt på slipad betong. På övre plan skruvade jag en 6 mm plyfa på golvspånet, som är fräst för värme, och limmade på plyfan.
 
B Brownie9 skrev:
spännande!
jag är sugen på att limma då det bygger så mycket om jag ska proppa plyfa på betonggolvet först.
limmade du även på 6mm plyen?
Jag limmade allt. Hade kunnat valt en tjockare plyfa uppe och spikat men det kändes onödigt att lära sig två tekniker.

Jag skulle nog säga att du ska limma om du har en modern platta som underlag. Golvet blir stumt och helt utan knarr. Möjligen skulle man kunna störa sig på att det är för stumt.

Bara att skriva om du har några funderingar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.