Jag har en brunnsring i betong liggandes på tomten. Inte del av en brunn, den ligger ovanpå marken. Vill få bort den. Tror att den väger ca 300 kg (Ungefär 1 m i diameter och 60 cm hög.)

Tänkte att jag ska flytta den ca 30 m till en annan del av tomten där den kan hjälpa till att hindra jordskred.

Vågar inte ställa den på högkant (hur det nu skulle gå till) för tomten lutar, så är rädd att tappa den i så fall så att den rullar iväg okontrollerat.

Har försökt slå sönder den med slägga, men det verkar inte gå. Den kanske är armerad? Eller går det om jag tar i mer?

Vill helst undvika traktor eller så som förstör gräsmattan, men kan vara en sista utväg. Vilken typ av maskin är mest lämpad?

Hur kan man flytta den eller göra sönder den?
 
Grävmaskin

Annars kanske motorkap fungerar, stycka den i bitar.
 
Ring dessa gubbar, de vet hur man gör;

Skämt åsido så är den högst troligt armerad, ska du återanvända den så får du antigen ta in en maskin eller ställa den på högkant med talja eller block. Se till att förankra den med under tiden du kontrollerat rullar ner borde det gå bra.
 
Traktor med lastare har inga problem att flytta en sådan. Inte en minilastare, grävmaskin eller dylikt heller. Ska du dela den så funkar vinkelslip med diamantklinga modell större, men det kommer damma.

De tål rätt mycket stryk så att slå sönder den kräver nog ihärdighet :p vi hade en gammal brunn vid vår infart som blivit påkörd av både bil och lastbil utan att den blev skadad.
 
Här brukar tonåriga hästtjejer kunna flytta plastade ensilagebalar utan traktor, är väl både större och tyngre än ditt cement rör.
Ett par vuxna måste kunna hantera en enstaka brunsring utan större problem. Drar man ett rep eller liknande genom den blir det lätt att hålla i när man sedan rullar den.
 
Bjud in ett par vänner, gärna starka...
Borde gå att ställa den upp och rulla den sen....

Som motivation / betalning skaffar du hem en platta öl och lite gott att grilla...

Annars så går det fint med en vanlig traktor att flytta den, om du är rädd för spår väntar du till vintern när det är rejält kallt och bra tjäle så går det fint att köra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.