Ja. Precis. Skrev lite luddigt. Så klart ut genom fönstret! :) annars blir det som du säger inge kul.
 
Lika mycket varm luft som blåses ut måste ju sugas in i rummet för att det inte ska bli vacuum. Alltså kommer du ersätta med annan varm luft in i det kalla rummet. Den portabla AC:n kommer mest kyla så länge den är igång.

En split AC är mycket bättre och kan kyla ditt rum på riktigt.
 
T toolman77 skrev:
Lika mycket varm luft som blåses ut måste ju sugas in i rummet för att det inte ska bli vacuum. Alltså kommer du ersätta med annan varm luft in i det kalla rummet. Den portabla AC:n kommer mest kyla så länge den är igång.

En split AC är mycket bättre och kan kyla ditt rum på riktigt.
absolut. Därav mina och andras tips på det. Mem om det inte skulle tas hål i vägg eller bytas till öppningsbart fönster. Billigaste lösningen är portabel med sjukt lång slang till närmaste fönster. Mem absolut är split det bästa.
 
  • Gilla
Villabyggare
  • Laddar…
Slangen blir ju som ett element som kommer värma resten av huset. En riktig AC kräver ett hål som är 7 cm i diameter. Det borde inte vara ett problem att ta upp.

Jag tror förresten att du skulle kunna köra ut genom skorstenen. Mitt intryck av varmluften från split AC är att den är rätt torr. Frågan är bara hur du ska få det tätt.
 
T toolman77 skrev:
Slangen blir ju som ett element som kommer värma resten av huset. En riktig AC kräver ett hål som är 7 cm i diameter. Det borde inte vara ett problem att ta upp.

Jag tror förresten att du skulle kunna köra ut genom skorstenen. Mitt intryck av varmluften från split AC är att den är rätt torr. Frågan är bara hur du ska få det tätt.
slangen går att isolera eller köpa isolerad, och i resten av huset fanns fönster som gick att öppna. Har man tur och kan ställa fläkten i dörröppning eller dylikt och täcka med draperi för att skilja luften åt så funkar det okej. Alternativt att slangen värmer ett rum där det inte spelar roll. Vi värmer vårt badrum så extrema nätter och då har vi mekaniska forcerade fläkten som suger ut luften + fönster öppet om det behövs. Torkar tvätten effektivt iom att luften inte är så pass fuktig då Ansluts billiga ac har kondenstank. :) flyttar acn då och då så att den kyler både vårt sovrum och ungarnas rum. Den kalla luften transporteras vidare med fläktar så att rummen faktiskt blir kalla. Det är ett jäkla liv men konstant ljud spelar ingen roll för sömnen för oss iaf. Blir nästan meditativt. :)
 
  • Portabel AC-enhet med slang som går genom ett draperi täckande en dörröppning i ett stökigt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har en fläkt i badrummet som går igång när det blir för fuktigt där inne, har du det? Funderar på att ställa min AC vid badrumsdörren med hela slangen där inne och dörren på glänt, borde inte det funka, eller blir inte luften som blåses ut fuktig när det är hög luftfuktighet? Har bara tänkt köra så på natten för att slippa få in mygg, för fönsterkitet håller inte riktigt tätt... och det räcker ju med en mygga för att man ska sova lika dåligt som om det är varmt.
Den svala luften blåser isåfall ut i hallen där jag har takfläkt utanför sovrumsdörren, tänkte att det borde blåsa in sval luft i sovrummet då.
 
Jag har sovrummet avgränsat mot en hall med en garderob/walk in closet - funderar på att ställa ac:n i garderoben och blåsa in kalluften i sovrummet. Varmluft i slang ut genom hål i väggen i garderoben och fläktluften ut i garderoben där också i luften tas från.- borde funka?
 
Finns det ventilationsutsug i närheten så kan man ansluta dit också. Iom att man hela tiden har frånluftsutsug och rören är isolerade så blir det inte något problem med fukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.