M
Skriver i denna tråd med en följdfråga då jag fått kritik att starta olika trådar. Så jag hoppas att någon som vet ser denna fråga. :)

Om ett ärende skall hanteras i byggnadsnämnden; vad gäller då. Har man som fastighetsägare rätt att delta vid mötet för att kunna presentera sina argument eller delges de bara nämnden skriftligen?
 
Man brukar inte få närvara på nämndmöten. Jag är osäker på om det är toretiskt omöjligt, men det är iallafall väldigt ovanligt.
 
M
H hempularen skrev:
Man brukar inte få närvara på nämndmöten. Jag är osäker på om det är toretiskt omöjligt, men det är iallafall väldigt ovanligt.
OK. Men de som beslutar i nämnden får ta del och läsa in sig på de argument man har för bygglov i de fall man har en avvikande åsikt från handläggaren?
 
M milimani skrev:
OK. Men de som beslutar i nämnden får ta del och läsa in sig på de argument man har för bygglov i de fall man har en avvikande åsikt från handläggaren?
Ja, nämnden får i god tid alla gällande handlingar i ärendet (ritningar mm) tillsammans med förvaltningens (tjänstepersonens) beslutsförslag och ditt yttrande.
 
  • Gilla
milimani
  • Laddar…
M milimani skrev:
OK. Men de som beslutar i nämnden får ta del och läsa in sig på de argument man har för bygglov i de fall man har en avvikande åsikt från handläggaren?
Du får normalt sett yttra dig inför nämndens beslut. Det yttrandet tillsammans med handläggarens förslag ligger till grund för nämndens beslut. Det är inte ovanligt att nämnden fattar ett annat beslut än handlägaren.

Vår granne skulle bygga uterum lite nära vår tomtgräns 3,5 m om jag minns rätt. Vi såg det som positivt, dels en trevlig granne, dels var den fasaden på deras hus väldigt tråkig, ser bättre ut med uterummet.

Handläggaren ville avslå. I nämnden blev det votering, grannen fick sitt bygglov. Med en rösts övertag. Jag tror att problemet var att huset redan hade en avvikelse.
 
  • Gilla
milimani
  • Laddar…
M milimani skrev:
OK. Men de som beslutar i nämnden får ta del och läsa in sig på de argument man har för bygglov i de fall man har en avvikande åsikt från handläggaren?
Det är normalt ett krav att inlagor skall vara skriftliga för att det skall gå att följa beslutet.
Är du osäker på att din inlaga inte delges komplett eller blir vinklad så skriv även med att inlagan skall delges nämnden i sin helhet.

Vill du komma till tals kan du försöka få till ett möte med enskilda nämndledamöter eller en syn på plats om du vill visa något viktigt. Lyckas du med det så brukar åtminstone någon ur nämnden dyka upp för en dialog.

Räkna med att de är rätt trötta på tjötrövar… så ha något vettigt att komma med.
Med vettigt så menar något som har någon juridisk tyngd eller en tolkning underbyggd med något rättsfall.
 
M
Matte001 Matte001 skrev:
Det är normalt ett krav att inlagor skall vara skriftliga för att det skall gå att följa beslutet.
Är du osäker på att din inlaga inte delges komplett eller blir vinklad så skriv även med att inlagan skall delges nämnden i sin helhet.

Vill du komma till tals kan du försöka få till ett möte med enskilda nämndledamöter eller en syn på plats om du vill visa något viktigt. Lyckas du med det så brukar åtminstone någon ur nämnden dyka upp för en dialog.

Räkna med att de är rätt trötta på tjötrövar… så ha något vettigt att komma med.
Med vettigt så menar något som har någon juridisk tyngd eller en tolkning underbyggd med något rättsfall.
Tack. Skulle inte vilja ta någons tid om jag inte trodde jag hade fog för det. :)
 
M
M MetteKson skrev:
Nej, du får inte delta. Här kan du läsa mer;
[länk]

Jag har läst dina trådar och utifrån det du skrivit tidigare tolkade jag det som att du fått ett beslut om avslag, men iom denna fråga undrar jag om det är ett avslagsförslag du fått vilket du har möjlighet att yttra dig över innan beslut klubbas?
Ja, det stämmer. Det var ett avslagförslag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.