KJD KJD skrev:
bifogar mina kommentarer till det som är känns för mig i nuläget.

[bild]
KJD KJD skrev:
ska se vad jag har mer i bildvägg.

men väggen har jag koll på, vi ska bygga "installationskikt" (eller blindvägg) för att säkra det, då väggen är ciporex-element som används som "isolering" enligt originalritningen. Finns det resonmang som är glasklara här så är det ju intressant.

Sen är det ju förvisso samma med avloppsröret i väggen upp - som inte heller antagligen får vara i "isoleringen", men det skulle stjäla så mycket utrymme så det är lite smärtsamt att behöva flytta, men visst, borde antaligen också vara i en trumma. Där lyssnar jag gärna på idéer. (I nuläget möter det gamla avloppet det nya ung mitt på väggen med gummimuff, vilket ska bytas när vi byter rören upp till entréplanet).

Det är också några rörkrökar som är 90 grader, men som ska bli 45+45.

Var det något mer som @simmeboy, eller andra, såg som brister i avloppsmonteringen är jag intresserad?

Kan du precisera mer exakt vad det är som ser konstigt ut vore det intressant höra.
Du verkar ha hittat det mesta själv. Lite mysko att du har yttervägg åt båda håll?

Att avloppet är inbillat i yttervägg måsta jag erkänna att jag inte riktigt har koll på. Tror dock att det är ok.

Om du ska byta avloppet uppåt senare så undrar jag hur det ska gå till om du färdigställer badrummet först? Du borde sätta en jetkoppling uppe vid taket så du kommer åt den ovanifrån.

Får ju inte direkt känslan av att du haft en firma inkopplad i detta projekt som har behörighet från Säker Vatten.

Sen bör det tilläggas att det högst troligt inte är någon fara alls att fälla in vattenrören så som det är gjort. Om man bara putsar och kaklar över rören så kommer dom inte frysa om du har en normal källarvägg och har värme på invändigt.

Men regler är regler. Vill man göra rätt så får ni göra om. :cool:
 
  • Gilla
KJD
  • Laddar…
japp, är tyvärr inte hemma nu, men hittade denna också, som definitivt inte är bättre :) (ett "panorama" som gick snett), men som visar helheten något mer med installationerna för tvättställ till vänster. Runt hörnet till höger fortsätter det med fd bastu som kommer ha badkar osv.
 
  • Oskarpt panorama av ett pågående badrumsprojekt med rörinstallationer och blottade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
KJD KJD skrev:
japp, är tyvärr inte hemma nu, men hittade denna också, som definitivt inte är bättre :) (ett "panorama" som gick snett), men som visar helheten något mer med installationerna för tvättställ till vänster. Runt hörnet till höger fortsätter det med fd bastu som kommer ha badkar osv.
Verkar blivit något fel när du laddade upp bilden.
 
Skumt. Nu fick jag upp bilden.:rofl:
 
  • Gilla
KJD
  • Laddar…
KJD KJD skrev:
japp, är tyvärr inte hemma nu, men hittade denna också, som definitivt inte är bättre :) (ett "panorama" som gick snett), men som visar helheten något mer med installationerna för tvättställ till vänster. Runt hörnet till höger fortsätter det med fd bastu som kommer ha badkar osv.
Krille-72 Krille-72 skrev:
Du verkar ha hittat det mesta själv. Lite mysko att du har yttervägg åt båda håll?

Att avloppet är inbillat i yttervägg måsta jag erkänna att jag inte riktigt har koll på. Tror dock att det är ok.

Om du ska byta avloppet uppåt senare så undrar jag hur det ska gå till om du färdigställer badrummet först? Du borde sätta en jetkoppling uppe vid taket så du kommer åt den ovanifrån.

Får ju inte direkt känslan av att du haft en firma inkopplad i detta projekt som har behörighet från Säker Vatten.

Sen bör det tilläggas att det högst troligt inte är någon fara alls att fälla in vattenrören så som det är gjort. Om man bara putsar och kaklar över rören så kommer dom inte frysa om du har en normal källarvägg och har värme på invändigt.

Men regler är regler. Vill man göra rätt så får ni göra om. :cool:
Nej, i efterhand önskar vi vi hade valt annan firma, men det är totalt ett väldigt stort projekt, och två firmor valde att tacka nej. Den tredje firman tog det, men ville dela upp det i etapper, för att inte gå bort sig.

Vi kommer ju inte färdigställa allt med väggar innan vi löser anslutningen uppåt, det är mycket en logistisk övning, då vi renoverar ett duschrum, två gästwc och tvättstuga nu, och enbart har ett större badrum tillgängligt på övervåningen. Det går ju inte färdigställa allt på en gång, dessutom råkar detta duschrum ligga precis under det större badrummet på övervåningen.

Ytterligare en logistisk anledning är att vi ska installera ventgolv övriga rum utanför detta i källaren, men vill göra klart all bilning och gjutning innan det. Ventgolvet ligger och väntar på oss :).
 
KJD KJD skrev:
Nej, i efterhand önskar vi vi hade valt annan firma, men det är totalt ett väldigt stort projekt, och två firmor valde att tacka nej. Den tredje firman tog det, men ville dela upp det i etapper, för att inte gå bort sig.

Vi kommer ju inte färdigställa allt med väggar innan vi löser anslutningen uppåt, det är mycket en logistisk övning, då vi renoverar ett duschrum, två gästwc och tvättstuga nu, och enbart har ett större badrum tillgängligt på övervåningen. Det går ju inte färdigställa allt på en gång, dessutom råkar detta duschrum ligga precis under det större badrummet på övervåningen.

Ytterligare en logistisk anledning är att vi ska installera ventgolv övriga rum utanför detta i källaren, men vill göra klart all bilning och gjutning innan det. Ventgolvet ligger och väntar på oss :).
markerat ytterväggar.

Renoveringsrum med nakna yttre och inre väggar, synliga rör på golvet och märkta väggsektioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KJD KJD skrev:
Nej, i efterhand önskar vi vi hade valt annan firma, men det är totalt ett väldigt stort projekt, och två firmor valde att tacka nej. Den tredje firman tog det, men ville dela upp det i etapper, för att inte gå bort sig.

Vi kommer ju inte färdigställa allt med väggar innan vi löser anslutningen uppåt, det är mycket en logistisk övning, då vi renoverar ett duschrum, två gästwc och tvättstuga nu, och enbart har ett större badrum tillgängligt på övervåningen. Det går ju inte färdigställa allt på en gång, dessutom råkar detta duschrum ligga precis under det större badrummet på övervåningen.

Ytterligare en logistisk anledning är att vi ska installera ventgolv övriga rum utanför detta i källaren, men vill göra klart all bilning och gjutning innan det. Ventgolvet ligger och väntar på oss :).
Eftersom varje firma har en skyldighet att följa branschregler eller skriva avvikelserapporter så känns det som att du borde ta ett byggmöte med ansvarig och gå igenom hur allt är tänkt. Du har ju en hel del ? Som behöver redas ut.

Du skriver vent golv i övriga rum. Är det tillräckligt torrt i badrummet för att kunna bygga ett badrum utan ventgolv där?

Om det dessutom är ett större projekt är det väldigt viktigt att du och firman hittar ett bra sätt att kommunicera framöver.

Kanske vore det på sin plats att kosta på en besiktningsman som del besiktigar olika moment för att sedan göra en slutbesiktning. Kostar en slant men du spar mycket huvudvärk i slutändan.

Dessutom sätter du press på entreprenören att göra rätt. Det finns många firmor som tror att dom gör rätt.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Eftersom varje firma har en skyldighet att följa branschregler eller skriva avvikelserapporter så känns det som att du borde ta ett byggmöte med ansvarig och gå igenom hur allt är tänkt. Du har ju en hel del ? Som behöver redas ut.

Du skriver vent golv i övriga rum. Är det tillräckligt torrt i badrummet för att kunna bygga ett badrum utan ventgolv där?

Om det dessutom är ett större projekt är det väldigt viktigt att du och firman hittar ett bra sätt att kommunicera framöver.

Kanske vore det på sin plats att kosta på en besiktningsman som del besiktigar olika moment för att sedan göra en slutbesiktning. Kostar en slant men du spar mycket huvudvärk i slutändan.

Dessutom sätter du press på entreprenören att göra rätt. Det finns många firmor som tror att dom gör rätt.
Det med besiktningsman var intressant, inte tänkt på - ofta är det ju svårt att ifrågasätta firmorna som gör jobben, det tas inte sällan personligt upplever jag. Vi hade tänkt ta in en annan VVS-firma som har säker vatten-ackreditering för att göra ett förslag på åtgärder innan vi murar igen.

Visst ska vissa saker åtgärdas, sen upplever jag inte att allt är helt off the wall, men kan givetvis ha fel, och lyssnar gärna på fler synpunkter.

Vad gäller ventgolv så är det relativt noga researchat i andra trådar här på konfen. Vi har inte haft fuktproblem, utan gör det i förebyggande syfte (pga att vi har oisolerad platta) för att kunna ha golvvärme. Det verkar som det är vanligare att man kör EPS-betong (som är diffussionöppet) i våtutrymmen än ventgolv, som blir relativt komplicerat i våtutrymmen.

Tack för engagemanget, mycket uppskattat (y).
 
Av vad jag kan se så ser inte tappvattenrören ut att vara rör i rör hela vägen? Svårt att se på bilderna men jag tycker mig se vita pexslangar där det ska gjutas igen.
Går de inte rör I rör hela vägen kommer du aldrig märka ifall det skulle bli läckage.

Ska du ha golvvärme finns risk för legionella då golvvärmen eventuellt kan värma upp tappvatten som ligger i plattan.
 
det är rör-i-rör hela vägen, dock ingen isolering ovanför golvet, och eventuellt sista decimetern innan det går in i väggen (kanske det är ett problem också - får kolla på Säker-vatten).

Dock får det inte ligga i denna vägg som det gör här, då den är själva "isoleringen" i konstruktionen. Här ska vi, som sagts ovan, flytta ut det i en "blindvägg" (aka "installationsskikt").


V_QDpN_yFDj_9JvLF0Mfs_iOXL1PKUUuEeOg4Dba2jgzyYoTtyE3uERQ6BME4lHdPyOMTfUdEaQ9NBhmgCo09G5A1Py-ciy82DZIIZmT-01wybnrHVQUjNZcSLcay4_dsJuiJqVT5XEuys2BS3A1Cg5PMrWAd-E-1AjIb9zHd2j7fDYeHAU7y7_HeP_MtH4GUcZc1bC3Sx-rXRYfa-4F3nnBGfYIPR_qgLD019Ib-T5pM6yADoMrzHkvoBQ1lU9lboG9ZVGYlCRHI_3DaVl-ZNaGQ-O17I1FsoI_mhAcq-TZtyfdLp8Ec9lf7sZftaXn4mWTq3DnpLCdPPdQ6cEbZ9FCEXFQldih_rZqbPSUq7Qi8VMuIrLvRJLwUxFNFypYcscjoW0kwQcpShETqJ-4UPIigLgMZtx1bm-sUZaQXKttp2RIdOxIL9YD8PX1awiP2AgKNZLOoG9lFqveo1rlUMW0x8nXmNz5wQl8izfqP3IBdZdV4auFhxJoqk04VMdulHHIWuhlMgR9b62UFCfEHrVQojUo7sR6xeJ00zKcTWioR9zjNxSl-_xFjs9dO5qvQC-Fv3qUHw6V095qa1SBf94L22OlIvf3d-nORx2VDviYFxljCSS4XRSnWycUY1b7RsinR0EDidT5Djchispmef58WcWkgU-VTI7dRiy7cBdRYF4Gjmx2qsRtf52DjhUAhoP7pHT5BbSEGSjYHt0=w468-h936-no
 
KJD KJD skrev:
det är rör-i-rör hela vägen, dock ingen isolering ovanför golvet, och eventuellt sista decimetern innan det går in i väggen (kanske det är ett problem också - får kolla på Säker-vatten).

Dock får det inte ligga i denna vägg som det gör här, då den är själva "isoleringen" i konstruktionen. Här ska vi, som sagts ovan, flytta ut det i en "blindvägg" (aka "installationsskikt").

[bild]
I bilden ovan syns en kloss av trä(!) som är en mycket märklig historia ifrån bygget (69), jag hörde med en murare som vart med på 60-talet att man använde såna här klossar för att ställa lättbetongblocken på, men sen la man bruk under väggen och tog då bort klossarna. Dom fick inte ligga kvar ens då, och här är det ju dessutom i ett badrum. Någon som har erfarenhet från detta? Funderar på om man kan få det klassat som "dolt fel" då det inte var "upptäckbart" och inte "förväntat" (obs - vi pratar ju inte klassiska syllar i betongen under reglade golv, dessa hade vi ju också tidigare - utan detta är ju i ett våtrum). Här har vi ju dessutom hittat det i både dusch, bastu och tvättstuga.

Träkloss använd som stöd under lättbetongblock i våtrumsbygge, möjligt dolt fel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.