Hej!
Ska flytta till hus i vinter och kommer att behöva barnsäkra denna trapp. Mottager gärna tips och idéer på hur ni hade gjort? Behöver ha grind både uppe och nere. Är en oerfaren men noggrann byggare med en strävan om att bli händig.
 
  • Trappa i ett hem med trästeg, vit sarg och rottinginlägg i räcket, behöver barnsäkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
spaljen saknas och man får ha max 10 cm fritt utrymme mellan stegen
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Någon har tagit bort den "spaljé" som funnits på sidan. Det är inte lämpligt att ha en sådan trappa, oavsett om man har små barn eller inte. Om man ramlar finns inget i sidled som tar emot. Börja med att montera stopp i sidled, om det (översta - där kanske ni har vägg?) och understa görs i lite rejälare virke går det att sätta trappgrind längst upp och längst ner.
 
  • Gilla
hutchpato
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Någon har tagit bort den "spaljé" som funnits på sidan. Det är inte lämpligt att ha en sådan trappa, oavsett om man har små barn eller inte. Om man ramlar finns inget i sidled som tar emot. Börja med att montera stopp i sidled, om det (översta - där kanske ni har vägg?) och understa görs i lite rejälare virke går det att sätta trappgrind längst upp och längst ner.
Tack för svar.
Det är vägg uppe så där är det inga konstigheter att sätta grind. Min tanke är sedan en spaljé. Men är lite osäker på hur jag ska göra med de första trappstegen innan ”svängen” och grind nere.
 
H hutchpato skrev:
Tack för svar.
Det är vägg uppe så där är det inga konstigheter att sätta grind. Min tanke är sedan en spaljé. Men är lite osäker på hur jag ska göra med de första trappstegen innan ”svängen” och grind nere.
Mina svärföräldrar har inte spaljé före svängen. Men de monterade dit en rejäl regel, sedan har de satt trappgrind mot regeln. (Det har hållit för min svågers tre barn. ) Om det blir någon glipa kan den tätas med någon form av skiva. Måla allt i samma färg som trappan (som ser målad ut) så blir det lite diskretare. Det är kanske inte den mest eleganta lösningen men det är ju övergående och dessutom, när barnen inte behöver grind längre vill man ändå fräscha upp lite. :rofl:
 
  • Gilla
hutchpato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Går det inte att sätta grinden på det sidostycke som finns på högra sidan av trappan?
Det är ju inte nödvändigt att grinden är ända nere vid golvet utan det kan ju minst lika bra vara ovanför nedersta steget.

Glöm inte, som tergo skrev, att minska ner öppningen mellan stegen, dels kan barn ta (ramla) den vägen ner från trappan och dels kan de få för sig att försöka klättra upp i trappan från baksidan av den.
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.