Hej!
Självdriften slutade fungera helt plötsligt och klipparen (Excellent S GCV) har några år på nacken. jag bytte båda remmarna, under klipparen och i huset för driften.
Men jag går inte igång driften som den ska.

Har flyttat fram hela ”drifthuset” då jag tyckte att remmen under var lite slapp, och den snurrar på fint.
Har justerat på det svarta lagret i filmen för att spänna mer, kanske spänt för mycket?

Någon som direkt ser vad det troliga felet är?

Tacksam för hjälp.
 
Ser ju ut som om remskivan på utgående axel saktar in när du lägger i drivningen? Kolla att remskivan inte slirar på motoraxeln.
 
A
G Glenno83 skrev:
Hej!
Självdriften slutade fungera helt plötsligt och klipparen (Excellent S GCV) har några år på nacken. jag bytte båda remmarna, under klipparen och i huset för driften.
Men jag går inte igång driften som den ska.

Har flyttat fram hela ”drifthuset” då jag tyckte att remmen under var lite slapp, och den snurrar på fint.
Har justerat på det svarta lagret i filmen för att spänna mer, kanske spänt för mycket?

Någon som direkt ser vad det troliga felet är?

Tacksam för hjälp.
släpp efter på lagret och känn när den ligger inkopplad.

diskarna kan vara lösa eller att en är trasig i hålet men ta en koll på drivhjulet...
 
Provade att justera lagret och ingen skillnad, så att remmen i drivhuset blir lite slappare.

Om remmen under slirar vore det ju rätt kasst med tanke på att den är helt nyinköpt och det är en orginalrem. Att spänna den på något fler sätt vet jag ej om det finns. Den är ju inte speciellt hårt dragen i dagsläget utan går att trycka ihop så den nästa tar i sig själv om det gick att förstå…
 
G Glenno83 skrev:
Provade att justera lagret och ingen skillnad, så att remmen i drivhuset blir lite slappare.

Om remmen under slirar vore det ju rätt kasst med tanke på att den är helt nyinköpt och det är en orginalrem. Att spänna den på något fler sätt vet jag ej om det finns. Den är ju inte speciellt hårt dragen i dagsläget utan går att trycka ihop så den nästa tar i sig själv om det gick att förstå…
Den spänns väl genom att flytta växelhuset? Ska spännas så att den går att trycka ihop ca. 10mm på mitten.
 
Nu har det mekats lite mer och jag kan konstatera att snäckväxeln verkar vara trasig, iaf plasthjulet där remmen går.
Byter man hela snäckväxeln eller går det att byta enbart hjulet? Om man byter plasthjulet är det bara att dra av det?
 
  • Närbild av ett skadat plasthjul på en snäckväxel täckt av smuts och sot.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en potentiellt trasig snäckväxel med fokus på det skadade plasthjulet där remmen löper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
G Glenno83 skrev:
Nu har det mekats lite mer och jag kan konstatera att snäckväxeln verkar vara trasig, iaf plasthjulet där remmen går.
Byter man hela snäckväxeln eller går det att byta enbart hjulet? Om man byter plasthjulet är det bara att dra av det?
har för mig att det är kpl växel som gäller...
 
Kan meddela att plasthjulet gick att köpa och sitter fast med en liten ”sprint” genom axeln och hjulet. Denna syntes inte på gamla hjulet då plasten hade smält. Fick slå bort hjulet med kniv i mindre bitar.

Men nu går klipparen som innan problemen.

Remmen under klipparen är betydligt mer spänd med nytt plasthjul.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
G Glenno83 skrev:
Kan meddela att plasthjulet gick att köpa och sitter fast med en liten ”sprint” genom axeln och hjulet. Denna syntes inte på gamla hjulet då plasten hade smält. Fick slå bort hjulet med kniv i mindre bitar.

Men nu går klipparen som innan problemen.

Remmen under klipparen är betydligt mer spänd med nytt plasthjul.
Trevligt.
Då har Hva tänkt till och om en vända..
(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.