Kan man göra elinstallationer själv om man har en formell elutbildning för det men inte har auktorisation som elinstallatör från Elsäkerhetsverket?
 
tommib
Man kan, men man får inte.

Välkommen till forumet!
 
  • Gilla
Lintto1 och 5 till
  • Laddar…
Förutsätter ju också att man deltog i utbildningen och tillgodogjorde sig den också...

Oj vad många ungdomar jag träffat som gått elprogrammet bara för att de andra "jag-vet-inte-vad-jag-vill-göra-med-mitt-liv-programmen" (typ barn och fritid) inte var aktuella... De har aldrig hittat någon praktikplats under utbildningen (eller ja, kanske på nån lampaffär) och definitivt inte någon lärlingsplats...
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Man kan, men man får inte.

Välkommen till forumet!
Tack tommib! (y)

Vad menar du om får inte?
Kanske är det bättre om jag förklarar mig lite mer.
Det finss kurser för att förbereda människor på arbetsmarknaden. Till exempel:
https://www.distansia.se/allman-behorighet-el

Om jag får ett intyg fårn den här typen ov utbildning. Kan jag själv utföra elinstallationer?

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Förutsätter ju också att man deltog i utbildningen och tillgodogjorde sig den också...
Just! Förutsatt att man har genomgått en formell utbildning och fått ett giltigt intyg.
 
tommib
Fyra år praktik för A(L). Två år är för B, som är typ meningslös.

Du får inte utföra några installationer (förutom de som alla får göra) utan egen auktorisation som du alltså får från ElSV. Kraven för det är rätt tydliga.
 
Mikael_L
PNJ PNJ skrev:
Kan man göra elinstallationer själv om man har en formell elutbildning för det men inte har auktorisation som elinstallatör från Elsäkerhetsverket?
Det är förvisso som tommib skrev, men det helt korrekta svaret är trots allt:
Ja, du får göra elinstallationer själv ifall du ingår i ett egenkontrollprogram hos ett elinstallationsföretag som är registrerat hos Elsäkerhetsverket.

Och mitt inlägg är proppfullt av viktiga kodord och villkor.
Dvs företaget måste vara ett elinstallationsföretag.
Det måste vara registrerat.
Du måste ingå i egenkontrollprogrammet.

Däremot är det fantastiskt nog inget alls krav på din utbildning. :surprised:



Du får också göra elinstallationer själv ifall du har fått egen auktorisation utfärdad av Elsäkerhetsverket.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
E
Rätt hur @tommib, för att göra installationer till sig själv krävs auktorisation motsvarande jobbet, exempelvis spika upp ett nytt uttag från befintlig grupp - B och utöver detta A.

Hur folk kan tro att det inte krävs någon utbildning för att ingå i ett egenkontrollprogram förvånar, detta krav sätter VD/företag och de har en tendens att bli hängda om inte allt är i sin ordning, oavsett el eller annat.

Som med allt annat går det givetvis att fuska här med.
 
tommib
Visa ett exempel på där det faktiskt hänt. Vi har haft lagen i ett par år nu, någon borde ha blivit fälld.

Legalt så är det helt korrekt, ingen utbildning krävs. I praktiken fungerar det pga olika branschöverenskommelser och internkontroll. Troligen fungerar det också pga att elinstallationer är mer förlåtande än vad branschen vill göra gällande.
 
Jag förstod. Jag tänkt att om man har rätt utbildning skulle det bli lättere. Men utan praktiskt är utbildningen värdelös, eller hur?

Om detta självkontrollprogram. Är detta ett avtal mellan elinstallationsföretag och det som ska göra självinstallationen?
 
tommib
Utan praktik kan du inte få någon auktorisation.

Utbildningen ger dig möjlighet att få en anställning i ett elinstallationsföretag där du kan få din praktik.

Egenkontrollprogram är något som företaget har för att (nominellt) tillse att alla anställda (eller inhyrda) arbetare har rätt kompetens för sina arbetsuppgifter.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Kanske är det bra för mig att förklara lite längre.

Jag köpte ett hus som har en 30+ år gammal elinstallation. Det behöver renoveras.

Planen är att göra renoveringen rum för rum. Men när det gäller elinstallationen är det inte praktiskt att anställa en elinstalatör för varje rum vid olika tidpunkter. Det borde vara bättre att göra det på en gång.

Så jag trodde att elinstalatörer kunde göra installationen av centralen, jord och skydd. Och jag kunde ha en ordentlig utbildning och göra rum på min egen takt. En per gång.

I detta scenario. VIlka är möjligheterna?
 
30+ år för en elinstallation ska inte vara något problem.
Vad är det som gör att den behöver renoveras?

Befintliga eluttag och brytare får du själv byta ut.
 
E
tommib tommib skrev:
Visa ett exempel på där det faktiskt hänt. Vi har haft lagen i ett par år nu, någon borde ha blivit fälld.

Legalt så är det helt korrekt, ingen utbildning krävs. I praktiken fungerar det pga olika branschöverenskommelser och internkontroll. Troligen fungerar det också pga att elinstallationer är mer förlåtande än vad branschen vill göra gällande.
Om VD för ett företag beordrar någon att klättra på Turning Torso för att putsa fönster eller utföra sprängingar utan utbildning är detta svårt att stoppa.
Nu är det samma sak för elinstallationer men VD ska gå genom ett egenkontrollprogram tillsammans med auktoriserad.

Sker en olycka på grund av bristande kompetens är det företaget som får ta straffet. Företaget ska säkra att uppdaterad kompetens och utrustning finns, väljer arbetstagare att frångå regel eller skippa tillhandahållen utrustning blir det dennes fel.

Ja, det finns några fall där företag dömts till dryga böter men detta får du dra i juridikforumsdelen.
 
tommib
PNJ PNJ skrev:
Kanske är det bra för mig att förklara lite längre.

Jag köpte ett hus som har en 30+ år gammal elinstallation. Det behöver renoveras.

Planen är att göra renoveringen rum för rum. Men när det gäller elinstallationen är det inte praktiskt att anställa en elinstalatör för varje rum vid olika tidpunkter. Det borde vara bättre att göra det på en gång.

Så jag trodde att elinstalatörer kunde göra installationen av centralen, jord och skydd. Och jag kunde ha en ordentlig utbildning och göra rum på min egen takt. En per gång.

I detta scenario. VIlka är möjligheterna?
Du anlitar ett auktoriserat elinstallationsföretag som skickar dit en elektriker varje gång något annat än de undantag som finns ska göras.

Undantagen är att byta befintlig strömbrytare eller uttag mot ny av samma typ samt byta en fast installerad belysningsarmatur i ett torrt utrymme inomhus (dvs inte i badrummet).

Några andra möjligheter finns inte, legalt. Eller ja, om du kan övertala ett elinstallationsföretag att anställa dig för att göra jobb hemma hos dig på betald arbetstid så går det, men det får nog betraktas som ett sällsynt fall.

Rent praktiskt kan man göra som många redan gör, dvs göra installationerna själv och hålla käften om det. Se i så fall till att det är såpass säkert att det inte kan orsaka skada och såpass snyggt att det inte går att skilja från något som en elektriker installerat. Helst bättre.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.