Hejsan!

Jag vet att detta är galet svårt att svara på men skulle ändå vara tacksam för ett mellan tummen och pekfingret-svar inför ett ev. köp.

Förutsättningarna är som följer, huset på bilden behöver lite kärlek exteriört. Framförallt behöver fasaden målas och även fönstren behöver målas, kittas om etc. Denna fråga gäller dock enbart målning etc. av panelen. Kommer i.s.f. göras av mig i egenskap av glad amatör (händig sådan med viss vana) och ev. med viss hjälp. Tänker hyrd ställning eller skylift. Förutsätter att det måste skapas först också.

Som sagt, vet att det är sjukt svårt att svara på utan mer information men ...... Mellan tummen och pekfingret, vad ska jag räkna med för tidsåtgång?

Vitt hus med avflagande färg på fasaden och ommålningsbehov, omgiven av träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut att vara ganska enkel fasad, jag förespråkar skylift då man helt enkelt är mer effektiv med den och kan utan problem måla 10st panelbrädor uppifrån och ner utan större besvär. Sen skjuter man bara ut bommen och tar nästa vända.


Tidsmässigt är svårt att säga, beror på hur mycket som ska skrapas. Men jag skulle säga 2dagar skrapande

Sen målningen, 1 varv grund och två täck ger minst 3 dagar.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Ser ut att vara ganska enkel fasad, jag förespråkar skylift då man helt enkelt är mer effektiv med den och kan utan problem måla 10st panelbrädor uppifrån och ner utan större besvär. Sen skjuter man bara ut bommen och tar nästa vända.


Tidsmässigt är svårt att säga, beror på hur mycket som ska skrapas. Men jag skulle säga 2dagar skrapande

Sen målningen, 1 varv grund och två täck ger minst 3 dagar.
Tack, då är det realistiskt att kunna fixa det på ett par semesterveckor. Så länge vädret tillåter d.v.s.
 
Ja absolut, ett par vänner målade om sitt 1 1/2 planshus från gult till mörkgrått på 5 dagar med skylift. Men då var det hårt arbete och långa dagar.

Men i som alla fall så bestämmer också färgen hur snabbt den kan bli övermålad säger den exempelvis 16-24h så får man plussa någon dag.
Men jag skulle avsätta 7-10 dagar för jobbet. Då man kanske inte orkar måla hela huset ett varv den ena dagen.

Finns säkerligen någon från forumet som har nyligen gjort en liknande manöver och kan dela med sig
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Ser ut att vara ganska enkel fasad, jag förespråkar skylift då man helt enkelt är mer effektiv med den och kan utan problem måla 10st panelbrädor uppifrån och ner utan större besvär. Sen skjuter man bara ut bommen och tar nästa vända.


Tidsmässigt är svårt att säga, beror på hur mycket som ska skrapas. Men jag skulle säga 2dagar skrapande

Sen målningen, 1 varv grund och två täck ger minst 3 dagar.
Du borde börja lämna offerter på målning om du gör det på den tiden.
Du skulle konkurrera ut de flesta och fortfarande tjäna bra med pengar.

Skrapa 1 hus 2 dag.:rofl:
1 grundning + 2 täck. Minst 3 dagar.:rofl:

Men allt beror förstås på hur många man är. Men jag tolkar ditt svar som att helt själv på ca 5 arbetsdagar skulle kunna lösa denna arbetsuppgift.
 
  • Haha
  • Gilla
Niburu och 2 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Tack, då är det realistiskt att kunna fixa det på ett par semesterveckor. Så länge vädret tillåter d.v.s.
Du får nog avsätta mer än ett par semesterveckor om du ska få med dig fönster och allt du skriver.

Men jag önskar dig lycka till.

Ps. Jag målade förra kåken men en färg från Caparoll. Behövs endast 2 svängar. Efter 7 år sålde jag kåken. Färgen var som ny. Du måste givetvis kontrollera så den funkar med färgen du har om du inte tänkt skrapa trärent.
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Du måste tvätta först antingen med högtryck eller för hand och det skall torka högtryck ca en vecka för hand mindre men är jobbigt
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Du borde börja lämna offerter på målning om du gör det på den tiden.
Du skulle konkurrera ut de flesta och fortfarande tjäna bra med pengar.

Skrapa 1 hus 2 dag.:rofl:
1 grundning + 2 täck. Minst 3 dagar.:rofl:

Men allt beror förstås på hur många man är. Men jag tolkar ditt svar som att helt själv på ca 5 arbetsdagar skulle kunna lösa denna arbetsuppgift.
Haha, ja kanske skulle vara nå men tyvärr har jag redan ett arbete.

Men nog hinner man skrapa ett hus på 2 dagar om inte all färg måste ner, så det beror på. Och måla det går fort.
Men måste man vänta 24h på att det torkar blir det jobbigt att kunna måla 3 dagar i följd.

Han själv skrapa och måla garaget 2 varv på 2 dagar från stege. Dock bara 65kvm bya. Men med tillhörande carport på 36kvm samt underspikning.

Så jag vet inte om det var så underdrivet, nu är jag dock väldigt rastlös och jobbar gärna istället för att sitta still.
 
Här har Ts en bra länk hur arbetet ska gå till innan man kommer till själva målningen.
https://www.anza.se/article/tvatta-och-skrapa-fasad/

Skulle vara väldigt kul om Ts kunde återkoppla med tidsåtgång när allt är färdigt.

Professionella målare brukar räkna med att måla ca 2-5 m2/ Tim.
 
  • Gilla
JohnPaul2
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Haha, ja kanske skulle vara nå men tyvärr har jag redan ett arbete.

Men nog hinner man skrapa ett hus på 2 dagar om inte all färg måste ner, så det beror på. Och måla det går fort.
Men måste man vänta 24h på att det torkar blir det jobbigt att kunna måla 3 dagar i följd.

Han själv skrapa och måla garaget 2 varv på 2 dagar från stege. Dock bara 65kvm bya. Men med tillhörande carport på 36kvm samt underspikning.

Så jag vet inte om det var så underdrivet, nu är jag dock väldigt rastlös och jobbar gärna istället för att sitta still.
Du får säga upp dig. Du kommer tjäna bättre som målare med din fart.;)
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Du får säga upp dig. Du kommer tjäna bättre som målare med din fart.;)
Nä fy måla är så trist att det inte finns inte på min karta, räcker att måla det egna.

Bara för att förtydliga, har jag något projekt brukar jag jobba från morgon till sen kväll.
Så mitt garage i timmar var nog däromkring 20-30h arbete fördelat på 2 dagar.
Så inga 5-6 timmar per dag.


Men vad är din uppskattning av arbetet som ts tänkt göra?

Timmar är kanske en bättre måttstock än dagar då våra arbetsdagar i privat regi skiljer sig.
 
L Lutte skrev:
Nä fy måla är så trist att det inte finns inte på min karta, räcker att måla det egna.

Bara för att förtydliga, har jag något projekt brukar jag jobba från morgon till sen kväll.
Så mitt garage i timmar var nog däromkring 20-30h arbete fördelat på 2 dagar.
Så inga 5-6 timmar per dag.


Men vad är din uppskattning av arbetet som ts tänkt göra?

Timmar är kanske en bättre måttstock än dagar då våra arbetsdagar i privat regi skiljer sig.
”Men vad är din uppskattning av arbetet som ts tänkt göra?”

Jag brukar akta mig från att ge uppskattningar av tidsåtgång när jag inte varit på plats. Nu är jag inte heller målare. Men van att räkna tidsåtgång inom bygg.

Men för din skull gör jag ett undantag. :rofl:
Så Ts får ta uppskattningen med en nypa salt.

Förutsättningen är att ställning är monterad. Jag tittar bara på gaveln som syns på bilden. Fönstren och vindskivorna är inte medräknade.
Allt material och alla verktyg finns på plats. Täckning är klart.

Endast gaveln som syns på bild.
1. 4 Tim Tvättning gavel.
2. 8-20 Tim Skrapning/ slipning/ fogning.
3. 16-25 Tim målning 3 strykningar.

Nu räknar jag med att Ts är en normalt händig person som jobbar på i ett normalt tempo.

Det lilla man ser av fasaden tyder på att det kan finnas en del virke som behöver bytas. Detta är inte medräknat.
 
  • Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
Kolla skarvar på gaveln med kniv. Tyvärr nästan alltid röta i skarvar på sådana väggar utan midjeplåt om inte man tidigare varit extremt noga med doppning i olja/grundning mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.