Vår diskmaskin sjunger på sista versen och jag funderar på att byta ut den mot en helintegrerad, t.ex. denna: https://www.whiteaway.se/vitvaror/diskmaskin/integrerad-diskmaskin/product/siemens-sn63ex14ce/

Jag tänkte då anlita en snickare för att tillverka en front som ser ut som våra övriga skåpluckor och ett par frågor har dykt upp.

1. Någon som gjort just detta, att tillverka en egen front? Något att tänka på?
2. Om jag köper och installerar maskinen redan nu, kan jag då köra den även utan front tills dess att fronten är tillverkad och monterad (kan bli månader)? Eller krävs det en front från start?

Så här ser maskinen ut idag och den nya fronten skulle då tillverkas så att den stämmer i stilen med luckan till vänster.

Gammal diskmaskin bredvid ett skåp, ny front planeras matcha skåpsluckans stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Siemens lucka utan front uppfattar jag som vek, vi använd vår tidigare diskmaskin (Siemens) utan front några dagar, det gick bra men inget jag skulle göra några månader.
Askos lucka är stabilare och går att använda utan front. Det har vi provat med vår nya diskmaskin som är en Asko.
Askos diskmaskiner känns överlag som gedignade byggda är Siemens/Bosch
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
B basseman skrev:
Siemens lucka utan front uppfattar jag som vek, vi använd vår tidigare diskmaskin (Siemens) utan front några dagar, det gick bra men inget jag skulle göra några månader.
Askos lucka är stabilare och går att använda utan front. Det har vi provat med vår nya diskmaskin som är en Asko.
Askos diskmaskiner känns överlag som gedignade byggda är Siemens/Bosch
Tack för svaret! Är lite missnöjd med vår nuvarande Siemens då den gått sönder lite för mycket och för snabbt så skulle inte ha något emot att byta mot en Asko.

Ser ut som att de har någon lösning med bestickbricka där den inte sitter längst upp som på Bosch/Siemens. Har du sådan och funkar det bra? Har vant mig med brickan/lådan och skulle inte vilja gå tillbaka till en vanlig korg igen tror jag.
 
P Peter321 skrev:
Vår diskmaskin sjunger på sista versen och jag funderar på att byta ut den mot en helintegrerad, t.ex. denna: [länk]

Jag tänkte då anlita en snickare för att tillverka en front som ser ut som våra övriga skåpluckor och ett par frågor har dykt upp.

1. Någon som gjort just detta, att tillverka en egen front? Något att tänka på?
2. Om jag köper och installerar maskinen redan nu, kan jag då köra den även utan front tills dess att fronten är tillverkad och monterad (kan bli månader)? Eller krävs det en front från start?

Så här ser maskinen ut idag och den nya fronten skulle då tillverkas så att den stämmer i stilen med luckan till vänster.

[bild]
Det funkar utan front. Det jobbiga är att luckan åker upp av sig själv så man måste dra ut understa korgen och ha lite tyngd i den för att få luckan att stanna i nedfällt läge.
Kan inte svära på att det är lika på alla maskiner. Vi körde en Siemens ca 1 år innan en lucka kom på plats.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Tack för svaret! Är lite missnöjd med vår nuvarande Siemens då den gått sönder lite för mycket och för snabbt så skulle inte ha något emot att byta mot en Asko.

Ser ut som att de har någon lösning med bestickbricka där den inte sitter längst upp som på Bosch/Siemens. Har du sådan och funkar det bra? Har vant mig med brickan/lådan och skulle inte vilja gå tillbaka till en vanlig korg igen tror jag.
Vi köpte en Asko DFI676GXXL och den har besticksbricka högst upp och så kommer det även med en traditionell bestickskorg som ställs längs i korgen längst ner. Med 3 barn och mycket disk så sökte vi efter största möjliga maskin och den här är vi nöjd med än så länge. Komplett hade bäst pris när vi beställde den.
Även jag var trött på Siemens diskmaskin då den gått sönder lite för många gånger på de 5 år som vi hade den.
 
Svar på fråga 2.

Har själv ett IKEA kök hemma, stommar med två lådfronter i hela köket. Detta ville jag ha även på diskmaskinen, vilket IKEA så klart inte hade en lösning för. Köpa två luckor och skruvade ihop dessa med hålplattor, passade fint och fungerar felfritt 2 år senare.

Alltså, så länge du har rätt monteringsanordning till maskinen så är det inte svårt att fästa en egen/custom lucka på diskmaskinen. Den monteringsanordningen bör rimligen inkluderas med ditt maskinköp. Då kommer det oftast med en mall som markerar var du ska borra/fästa i luckan.

Obs, glöm ej diffusionsspärr när du installerar din integrerade maskin!
I övrigt grattis till valet av integrerad maskin, det är både snyggt och sänker även ljudnivån en gnutta. :)
 
A
ASKO var jättebra maskiner nu är dom bra. nackdelen är att slovakerna köper all el från kina och det är den svaga punkten, mycket elektronik och motorfel som inte fanns när de gjordes i Sverige
 
Som sagt, givetvis kan det variera mellan maskiner, men på de tre jag har haft så har fjädringen i luckan varit så påtaglig att du aktivt måste hålla luckan nere om du inte råkar ha en full korg med porslin på den. (Men så snart du börjar plocka ur så tjongar luckan in vagnen och åker upp.
Dock så är de ju inte vackra utan lucka, så du gör ju inte saken värre genom att sätta fast valfri skiva som vikt på den tills dess att du får tag på rätt lucka.
 
  • Gilla
oskar8889
  • Laddar…
Kanske ska sägas att det kan finnas en del vassa kanter och hål om du inte har fronten på. Värt att tänka på om du har småbarn i huset.
 
P
oskar8889 oskar8889 skrev:
Har själv ett IKEA kök hemma, stommar med två lådfronter i hela köket. Detta ville jag ha även på diskmaskinen, vilket IKEA så klart inte hade en lösning för. Köpa två luckor och skruvade ihop dessa med hålplattor, passade fint och fungerar felfritt 2 år senare.
....
Jodå det har de idag i alla fall. Vi har också två lådfronter och till och med instruktionerna visade hur man skulle sätta dig de.

Det borde funka men som det sägs ovan så behöver dessa maskiner en lucka för att inte slå igen pga fjädrarna är ställda för att klara av vikten av en front.
Så tillverka en tillfällig lucka av MDF kanske.
Beslag till att sätta fast luckan kan följa med maskinen men kan också vara tillbehör beroende på typ av lucka.
Förra huset bytte vi maskin en gång och då fick jag fixa lite smådelar på egen hand pga monteringskittet inte fungerade med den lucka vi hade.
 
  • Gilla
oskar8889
  • Laddar…
Varför inte köpa en underbyggd maskin? Har inte förstått det här med inbyggda maskiner.
 
E Edlunn skrev:
Varför inte köpa en underbyggd maskin? Har inte förstått det här med inbyggda maskiner.
Den enda skillnaden mellan underbyggd och integrerad brukar vara att den de underbyggda har en egen front. De passar alltså på samma plats, allt som oftast.

Så om man inte vill gömma maskinen bakom en kökslucka så är det så klart ett alternativ. För min egen del valde jag integrerad då jag har ett öppet kök och jag tyckte det såg mindre rörigt (och mer enhetligt) ut från det intilliggande vardagsrummet.
 
Det går oftast att köpa en front till integrerade maskiner också.
 
A
oskar8889 oskar8889 skrev:
Den enda skillnaden mellan underbyggd och integrerad brukar vara att den de underbyggda har en egen front. De passar alltså på samma plats, allt som oftast.

Så om man inte vill gömma maskinen bakom en kökslucka så är det så klart ett alternativ. För min egen del valde jag integrerad då jag har ett öppet kök och jag tyckte det såg mindre rörigt (och mer enhetligt) ut från det intilliggande vardagsrummet.
Varför sitta vardagsrummet och titta i köket?
 
electroluxaren skrev:
Varför sitta vardagsrummet och titta i köket?
Öppen planlösning och ett socialt liv som kretsar kring köket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.