Sortera hemma eller på plats...

Säckar kan man väl sprätta upp vid restavfall/brännbart om det TS säger skulle inte ens personalen anmärka.

Varför vill inte TS öppna säckarna och hälla det i restavfall?

/ATW
 
T tergo skrev:
i den kommunen jag bor i har de plockat bort containern för brännbart, allt ska sorteras
Var har de då tänkt att folk ska slänga gamla skor, skumgummi, plast som inte är producentansvar på, osv?
Eller tycker de att brännbart låter för bonnigt, och kallar det energiåtervinning eller restavfall?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Var har de då tänkt att folk ska slänga gamla skor, skumgummi, plast som inte är producentansvar på, osv?
Eller tycker de att brännbart låter för bonnigt, och kallar det energiåtervinning eller restavfall?
Restavfall brukar det ju heta när det går till deponi, dvs grävs ned på någon obefolkad plats. Jag tycker de krånglar till det hela och ändrar sorteringsfraktionernna från gång till gång man lämnar sopor. Om nu plasten ändå bränns upp kan de väl samla den i brännbart. Förtroendet ökar ju inte direkt när man läser om vart avfallet tar vägen. Att kommunerna sedan anställer de som inte kom in på polisskolan gör inte saken bättre.
Vi får väl snart en sopmaffia som i Italien. Pink-ladyn är förhoppningsvis ute ur matchen men det kommer säkert fler.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Var har de då tänkt att folk ska slänga gamla skor, skumgummi, plast som inte är producentansvar på, osv?
mindre saker som skor osv får man lägga i sopptunnans avdelning för restavfall ,är godkänt att göra så
 
Vi håller också på att tömma ett hus. På våran återvinningscentral går allt som har med textil, skor, väskor, skumgummi, slalompjäxor i samma container som ”stoppade möbler”. Allt som har med papper, träull o böcker som ej kan återvinnas att göra går i ”brännbart”. Man måste tömma säckarnas inför personal och det är inte kul när man får tömma ut säcken på backen för att sortera småskräpet på plats!

Numera har vi tagit reda på exakt vad som ska i vilken kontainer så nu packar vi säckarna efter det. Har hyllor i garaget med banankartonger för olika fraktioner samt sopsäckar med etiketter så grejerna kan läggas rätt vartefter vi tömmer. Soptunnan avvänder vi maximalt för att bli av med blandat småskräp.

Kolla vad som gäller hos er så att ni kan göra rätt från början. Vissa kommuner kräver att skräpet till åvc packas i genomskinliga sopsäckar. Vissa kommuner har en kontainer för hårdplast, andra inte, etc…

PS alla kläder, även de som är obrukbara, ska gå till insamling för materialåtervinning. Det enda vi slänger i kontainern för stoppade möbler är småbitar av textil och plagg som är så sköra att det i princip inte finns några återvinningsbara fibrer….
 
Redigerat:
N Novisorisk skrev:
Som jag skrev så har skräpet legat i över 10 år i ett rum med söderfönster, utsatt för sol och värme, allting föll sönder när man tar i det. Det gick knapt att plocka upp sakerna då de bara föll isär till smulor i händerna på en, både tyg, tidningar och gamla plastpåsar och plastburkar. Vi behövde skyffla upp i princip allt, inkl damm.
Elektronik, metall, tomburkar och gamla krukor är självklart sorterade enligt konstens alla regler. Det är böset som blev kvar som jag inte vet vad jag ska göra av. Vi har ca 6-7 storsäckar med detta.
Just sådant skulle jag lägga i den vanliga soptunnan. Det gäller förstås att vara på plats och lägga dit en ny säck efter varje tömning!
 
N
A ArneTW skrev:
Sortera hemma eller på plats...

Säckar kan man väl sprätta upp vid restavfall/brännbart om det TS säger skulle inte ens personalen anmärka.

Varför vill inte TS öppna säckarna och hälla det i restavfall?

/ATW
Har sorterat det som går såklart.
Alltså, är rädd bara för att det ska krångla. Vill bara slänga skiten i brännbart och inte behöva vara rädd för att behöva öppna säckarna och hålla på och plocka och sortera cm-stora plastflagor för sig och papperssmulor för sig.
 
N
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Vi håller också på att tömma ett hus. På våran återvinningscentral går allt som har med textil, skor, väskor, skumgummi, slalompjäxor i samma container som ”stoppade möbler”. Allt som har med papper, träull o böcker som ej kan återvinnas att göra går i ”brännbart”. Man måste tömma säckarnas inför personal och det är inte kul när man får tömma ut säcken på backen för att sortera småskräpet på plats!

Numera har vi tagit reda på exakt vad som ska i vilken kontainer så nu packar vi säckarna efter det. Har hyllor i garaget med banankartonger för olika fraktioner samt sopsäckar med etiketter så grejerna kan läggas rätt vartefter vi tömmer. Soptunnan avvänder vi maximalt för att bli av med blandat småskräp.

Kolla vad som gäller hos er så att ni kan göra rätt från början. Vissa kommuner kräver att skräpet till åvc packas i genomskinliga sopsäckar. Vissa kommuner har en kontainer för hårdplast, andra inte, etc…

PS alla kläder, även de som är obrukbara, ska gå till insamling för materialåtervinning. Det enda vi slänger i kontainern för stoppade möbler är småbitar av textil och plagg som är så sköra att det i princip inte finns några återvinningsbara fibrer….
Tack för att du berättar hur du gör, låter väldigt tidskrävande! Vi har inget fungerande system öht just nu, men det får bli ett framtida projekt att ha något liknande.
 
Det är klart underskattat att prata med folk! Åk till återvinningen och prata med personalen, förklara er situation och visa exempel på hur säckarna ser ut. I stora majoriteten av fall så träffar man personer som är väldigt villiga att hjälpa till inom sitt regelverk. I de fall man träffar personer som endast kan ordet nej, så vet man i alla fall vad som gäller och får hitta på något annat.

Gjorde samma resa med ett hus för ett par år sedan och blev mycket bra bemött av personal på återvinningen i den kommunen! Där hade de en container som kallades "ej återvinningsbart", antar att det är ett annat namn på restavfall eller brännbart.
 
  • Gilla
arkTecko och 6 till
  • Laddar…
T TobiasN skrev:
Det är klart underskattat att prata med folk! Åk till återvinningen och prata med personalen, förklara er situation och visa exempel på hur säckarna ser ut. I stora majoriteten av fall så träffar man personer som är väldigt villiga att hjälpa till inom sitt regelverk. I de fall man träffar personer som endast kan ordet nej, så vet man i alla fall vad som gäller och får hitta på något annat.

Gjorde samma resa med ett hus för ett par år sedan och blev mycket bra bemött av personal på återvinningen i den kommunen! Där hade de en container som kallades "ej återvinningsbart", antar att det är ett annat namn på restavfall eller brännbart.
Det som kallas "brännbart" går till energiåtervinning. Det som är "ej återvinningsbart" går till deponi, dvs grävs ner eller läggs på tipp där det ligger för eviga tider. Målet med sopsorteringen är att så lite som möjligt ska gå till deponi.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Restavfall brukar det ju heta när det går till deponi, dvs grävs ned på någon obefolkad plats. Jag tycker de krånglar till det hela .
Ja, det kära kommunala självstyret!
Här står det restavfall på den röda påsen som läggs i soptunnan och går till förbränning. I andra sammanhang har jag också sett ordet i betydelsen "avfall som deponeras". (Din beskrivning av deponier är inte helt faktabaserad, om man säger. Avfallet grävs inte ner, det läggs på sopberg och täcks över.)
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Restavfall brukar det ju heta när det går till deponi, dvs grävs ned på någon obefolkad plats. Jag tycker de krånglar till det hela och ändrar sorteringsfraktionernna från gång till gång man lämnar sopor. Om nu plasten ändå bränns upp kan de väl samla den i brännbart. Förtroendet ökar ju inte direkt när man läser om vart avfallet tar vägen. Att kommunerna sedan anställer de som inte kom in på polisskolan gör inte saken bättre.
Vi får väl snart en sopmaffia som i Italien. Pink-ladyn är förhoppningsvis ute ur matchen men det kommer säkert fler.
det är lite konstigt ,ju mer vi sorterar desto mer sopor får vi importera från tex UK för att kraftvärmeverken skall ha sitt
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Ja avfallshanteringen är varken enhetlig eller modern, utan beroende på hur kommuner och deras entreprenörer tolkar och agerar för att följa miljölagstiftningen.
Titta in i din mobil och den känner igen ditt ansikte!
På samma sätt kommer vi i framtiden att ha regionala sorteringsanläggningar med AI-baserad mönsterigenkänning och robotar som tålmodigt 24/7 sorterar rätt.
Vidare kan man inte skilja på plast och plast eller plåt och plåt bara för att det vid produktion betalats en återvinningsavgift eller inte. Materialen är en naturresurs vilket som.
Fan vad skönt. Kom med släpet till tippen, vänd rumpan till och skyffla av allt på ett band där skitet sorteras med robotar.

Plast går att skilja på, såg just en sorteringsrobot som skiljde på plaster. Viss går att återanvända och jag anser att det ska man fan göra. Det som inte går får givetvis ge värme/energi.
Annars ljuger den jag känner som jobbar med just plast och spelar bara cool.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
N Novisorisk skrev:
Tack för att du berättar hur du gör, låter väldigt tidskrävande! Vi har inget fungerande system öht just nu, men det får bli ett framtida projekt att ha något liknande.
Tidskrävande, ja. Men vi har inte kommit på något bättre. Och hade vi inte haft soptunnan för säckar med osorterat småskräp så vet jag inte hur vi hade gjort!
 
Om jag har brännbartsäckar med avfall som inte är riktigt så bra sorterat som det kanske borde vara om man råkar ut för petig personal så brukar jag köra in 6.57 en regnig morgon och vara därifrån medan personalen fortfarande sitter inne och dricker kaffe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.