Vår poolliner har fått en fet smutsrand på sig just vid vattenytan. Vi rengjorde kanten för några dagar sedan och då var den okej.
Det jag reagerar över nu är att kanten inte bara är brunsmutsig utan fet/flottig/klibbig. Om man skrubbar så ser man att det blir "revor" i hinnan som ligger på.
Vi har kollat värdena de är OK däremot var tempen något hög upptäckte vi- 31 grader. Vi har haft många badgäster på kort tid nu varje dag i 4 dagar. Kommer det flottiga från typ solkräm eller dylikt?
Får smått panik för jag kan ju inte skrubba så hårt då blir det ju repor i linern.
 
Nog inte många här som vet, inte jag heller , men pröva poolforum.se
 
  • Gilla
ratax
  • Laddar…
Testa Saniklar SuperGel och en mirakelsvamp. Kommer garanterat bli rent.
 
T
T Thörre skrev:
Finns produkter för det som du ska använda tex [länk]

Men varning för mirakelsvamp som är egentligen är slippapper. Kör vanlig mjuksvamp som inte repar.

Sen är det som regel hos oss att alltid duscha innan bad så slipper man detta i framtiden.
OK ingen mirakelsvamp blir aktuell alltså. Alla duschar innan även här men däremot smörjer man ju in axlar/bröstkorg(framförallt barnen) med solkräm som i de flesta fall är vattenresistent så därför det känns som att det borde vara "boven".
 
R ratax skrev:
OK ingen mirakelsvamp blir aktuell alltså. Alla duschar innan även här men däremot smörjer man ju in axlar/bröstkorg(framförallt barnen) med solkräm som i de flesta fall är vattenresistent så därför det känns som att det borde vara "boven".
Vet att päronen tvättar håret på systerdottern när hon är hos dem och badar. De första gångerna satte filtret igen någon dag senare och var helt klibbigt. Där var det balsam som var boven i dramat tydligen så en schamponering före bad löste problemet. Så om det inte är solkrämer så kanske det är balsam, finns väl dessutom mängder med hårprodukter som man sprayar i och som sen sitter kvar och är lite halv-vattenresistent så de kanske klarar av en snabb ute-dusch men löses i poolen sen.
 
  • Gilla
ratax
  • Laddar…
R ratax skrev:
Vår poolliner har fått en fet smutsrand på sig just vid vattenytan. Vi rengjorde kanten för några dagar sedan och då var den okej.
Det jag reagerar över nu är att kanten inte bara är brunsmutsig utan fet/flottig/klibbig. Om man skrubbar så ser man att det blir "revor" i hinnan som ligger på.
Vi har kollat värdena de är OK däremot var tempen något hög upptäckte vi- 31 grader. Vi har haft många badgäster på kort tid nu varje dag i 4 dagar. Kommer det flottiga från typ solkräm eller dylikt?
Får smått panik för jag kan ju inte skrubba så hårt då blir det ju repor i linern.
Hej,
Hittade din fråga här när jag nu googlade. Vi har samma problem. Undrar hur ni löste det? Tack på förhand!
 
A AnnJosefin skrev:
Hej,
Hittade din fråga här när jag nu googlade. Vi har samma problem. Undrar hur ni löste det? Tack på förhand!
Kanske inte helt enligt reglementet men vi tog både det ena och det andra. Skrubbade i alla fall till sist med klorpuck och kökssvamp (den sidan som är mjuk). Sen tog vi en bordskniv och "karvade" bort den feta ytan. Linern tog ingen skada vad vi kan se och nu är den väck. 😊
 
R ratax skrev:
Kanske inte helt enligt reglementet men vi tog både det ena och det andra. Skrubbade i alla fall till sist med klorpuck och kökssvamp (den sidan som är mjuk). Sen tog vi en bordskniv och "karvade" bort den feta ytan. Linern tog ingen skada vad vi kan se och nu är den väck. 😊
Ska tillägga att det gick endast när solen låg på/legat på för då var den där fettranden mjuk och gick enklare att "klösa" bort (med bordskniv som sagt)
 
R ratax skrev:
Ska tillägga att det gick endast när solen låg på/legat på för då var den där fettranden mjuk och gick enklare att "klösa" bort (med bordskniv som sagt)
Ok, sen har det inte kommit tillbaka? Vet ni vad det berodde på?
Vi lyckades få bort med olika medel till sist, men det kom tillbaka igen. Vi har bytt allt vatten, bytt sand i filtret och efter några dagar kom det nu tillbaka igen. Rätt uppgivet här nu… måste förstå vad det kommer ifrån.
Men stort tack för ditt svar!
 
Solskydd
 
R reez skrev:
Solskydd
Tror inte det kan vara det. Dels har vi badat mkt mindre denna sommaren och vi har aldrig haft problem förut. Och nu har vi bytt allt vatten och filter för bara några dagar sedan, efter det har ingen badat med solskydd…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.