Hej, läst alla trådar här om kylstrul men tyvärr inte kunnat lösa mitt problem, behöver nog lite mer specifik hjälp, hoppas ingen tar illa upp.

Ingen kyla kommer och kompressorn blir varm, lampan funkar mm. Har förstått att det är en bra idé att koppla förbi termostaten för att se om det är den som är problemet. frågan är bara vart den sitter, har en gissning men inte alls säker.


Mvh/Elias
 
  • Energimärkning och serienummer för Siemens kylskåp, suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kylskåpets insida med öppen termostatkontrollpanel, synlig glödlampa och ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Eliien Eliien skrev:
Hej, läst alla trådar här om kylstrul men tyvärr inte kunnat lösa mitt problem, behöver nog lite mer specifik hjälp, hoppas ingen tar illa upp.

Ingen kyla kommer och kompressorn blir varm, lampan funkar mm. Har förstått att det är en bra idé att koppla förbi termostaten för att se om det är den som är problemet. frågan är bara vart den sitter, har en gissning men inte alls säker.


Mvh/Elias
Om kompressorn "blir varm" så får den ström och då är det inte termostaten det är fel på.

Och är det inte termostaten så kan jag inte se annat än att kylmedia läckt ut eller att kompressorn gått sönder. Inget av detta kan du fixa själv om du inte har kylcert och specialutrustning så beroende på ålder på skåpet så får du nog välja mellan att ta ut en reparatör eller att helt enkelt köpa ett nytt.
 
  • Gilla
Vonelffors
  • Laddar…
A
Eliien Eliien skrev:
Hej, läst alla trådar här om kylstrul men tyvärr inte kunnat lösa mitt problem, behöver nog lite mer specifik hjälp, hoppas ingen tar illa upp.

Ingen kyla kommer och kompressorn blir varm, lampan funkar mm. Har förstått att det är en bra idé att koppla förbi termostaten för att se om det är den som är problemet. frågan är bara vart den sitter, har en gissning men inte alls säker.


Mvh/Elias
nu kan ju kompressorn bli varm även om den inte producerar tryck
steg ett är att mäta spänningen på kompressorn så att man kan vara säker på att den får 230V
får den inte 230V är det kretskortet, kanske kondensatorn längts till vänster på bilden
får den 230V så är det kylsystemet som är tomt eller kompressorn som är kass
har gasen läckt ut är det skrot
är det gas kvar så byt kompressor, jobbigt att byta då man som privatperson inte har nödvändiga grejer.
 
  • Gilla
JoFor77
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Om kompressorn "blir varm" så får den ström och då är det inte termostaten det är fel på.

Och är det inte termostaten så kan jag inte se annat än att kylmedia läckt ut eller att kompressorn gått sönder. Inget av detta kan du fixa själv om du inte har kylcert och specialutrustning så beroende på ålder på skåpet så får du nog välja mellan att ta ut en reparatör eller att helt enkelt köpa ett nytt.
Du behöver inte kylcert för icke fluorerande växthusgaser.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R
electroluxaren skrev:
Du behöver inte kylcert för icke fluorerande växthusgaser.
Där ser man, tack för infon. Spelar troligen ingen praktisk roll för TS dock för utrustningen krävs väl fortfarande?
 
A
Ja annars blir det inte bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.