Har en gammal Cylinda DM750 där avloppspumpen började låta för en tid sedan. Igår stannade maskinen, antingen i slutet eller mitt i ett program, och den röda lampan man ser utifrån blinkade rött. Diskmaskinen stod och brummade, då öppnade jag luckan, tog bort grovsilen och finsilen, och i detta hål som ligger i anslutningen till pumpen finns det lite vatten kvar, det är knappt att vattennivån täcker inloppet till impellern.
Pumpen tystnar heller inte när jag stänger av diskmaskinen på huvudströmbrytaren. För att få tyst på maskinen krävs det att jag drar ut strömmen i väggen.
Skall tillägga att även indikatorn för grytdiskprogrammet också blinkar när detta händer. I manualen står det att man skall ringa service när den blinkar.

Jag har gjort rent silarna, känt att impellern går runt, och det gör den, men efter att jag snurrat impellern ca. ett varv möts jag av att det blir ett lätt fjädrande motstånd i den sedan kan fortsätta snurra den. Antar att det skall vara så?

Jag har även kontrollerat att kröken i vasken där utloppsvattnet hamnar är ren och att vatten som kommer i kröken kan snabbt rinna undan. Själva avloppsslangen från diskmaskinen till kröken löper också fritt och jag har synligt inspekterat utanpå så att det inte är några veck som skulle stoppa upp bortforslingen av vatten.

Detta hände som sagt igår och jag förstår att detta problem inte är helt ovanligt. Jag fick ej igång maskinen igår och lät den stå strömlös över natten och idag startade den utan problem och jag körde igång det varmaste programmet. Resultatet av detta var att den nästan körde halva programmet, men sedan återkom samma problem och pumpen bara går utan att det går att stänga av med strömbrytaren.



Ett annat problem som vi haft med denna maskin sedan vi fick överta den för två år sedan är att den ibland ej vill starta efter man valt program, trycker på start och stänger luckan. När luckan stängs och programmet egentligen skall starta står maskinen bara och brummar lite dovt, som att den inte lyckas med att att dra igång processen med att ta in vatten. Om detta problem hänger ihop med detta vet jag inte. Maskinen är minst 10 år, gissar jag på.

Har gått i tankarna att köpa en LG Quadwash, men det kanske är onödigt att göra om det går att få liv i Cylindan igen.

En video som kanske förklarar bättre vad jag har för problem.
 
Edit*

Jag har nu haft av frontpanelen/plåten och såg att hela bottenplattan var helt vattenfylld och att flottören av frigolit har flutit upp till översta läget...

Antar att jag på något sätt nu måste bli av med allt vatten som är på bottenplattan, men vad är nästa steg?
 
Troligen är det en massa smuts & fett som täppt igen hålet till tryckgivaren som känner av hur mycket vatten det är i maskinen, förhoppningsvis så går det att rengöra.


Vi fick ett sådant larm på vår diskmaskin (Cylinda DM72), det åtgärdades enligt följande inlägg,
https://www.byggahus.se/forum/threa...-ordentligt-rensat.332422/page-2#post-3344976

Edit: Mitt inlägg skrevs gällande infon innan TS tillägsinlägg.
 
P P-KAR skrev:
Edit*

Jag har nu haft av frontpanelen/plåten och såg att hela bottenplattan var helt vattenfylld och att flottören av frigolit har flutit upp till översta läget...

Antar att jag på något sätt nu måste bli av med allt vatten som är på bottenplattan, men vad är nästa steg?
åtgärda läckan
 
A
P P-KAR skrev:
Edit*

Jag har nu haft av frontpanelen/plåten och såg att hela bottenplattan var helt vattenfylld och att flottören av frigolit har flutit upp till översta läget...

Antar att jag på något sätt nu måste bli av med allt vatten som är på bottenplattan, men vad är nästa steg?
du har fått en sk överfyllnad.
det kan bero på att maskinen tagit in för mycket vatten eller att en slang , genomföring motsvarande läcker.
jag skulle i ditt fall kola avloppsslangen för sprickor.

använd våtdammsugare för vattnet eller bilsvamp, ta ur sladden ur väggen först.

detta är en högkvalitativ maskin och 100ggr bättre och kommer hålla 10ggr längre än en LG. så lägg lite tidd och några hundringar för att få igång denna
 
A
P P-KAR skrev:
Edit*

Jag har nu haft av frontpanelen/plåten och såg att hela bottenplattan var helt vattenfylld och att flottören av frigolit har flutit upp till översta läget...

Antar att jag på något sätt nu måste bli av med allt vatten som är på bottenplattan, men vad är nästa steg?
Ja just det
det är inget fel på din avloppspump de skall vara så ljudet kommer när den gått tomme ett tag men påverkar inget och den blir tyst av sig själv

om den inte startar direkt kan det vara att trycksensorn inte känner att det är tomt eller defakto den inte har pumpat ut för att det är stopp i ditt köksavlopp. eller att din inloppsventil är trög.

inloppsventiler är enkla att byta och de har inte på denna modellen så lång livslängd
 
Demmpa Demmpa skrev:
Troligen är det en massa smuts & fett som täppt igen hålet till tryckgivaren som känner av hur mycket vatten det är i maskinen, förhoppningsvis så går det att rengöra.


Vi fick ett sådant larm på vår diskmaskin (Cylinda DM72), det åtgärdades enligt följande inlägg,
[länk]

Edit: Mitt inlägg skrevs gällande infon innan TS tillägsinlägg.
Jag tittade lite extra i det hålet och det ser förhållandevis ganska rent ut. Var inne och petade lite med fingret och kunde inte känna något klägg heller.
electroluxaren skrev:
Ja just det
det är inget fel på din avloppspump de skall vara så ljudet kommer när den gått tomme ett tag men påverkar inget och den blir tyst av sig själv

om den inte startar direkt kan det vara att trycksensorn inte känner att det är tomt eller defakto den inte har pumpat ut för att det är stopp i ditt köksavlopp. eller att din inloppsventil är trög.

inloppsventiler är enkla att byta och de har inte på denna modellen så lång livslängd
Jag hoppas att problemet är så pass enkelt att det helt enkelt var skit i kröken under vasken som har gjort att det runnit undan för sakta från diskmaskinens avloppsslang. Det har faktiskt runnit undan lite dåligt i vasken det sista.

Men rinner vattnet tillbaka in i diskmaskinen om den inte får tömt allt, eller orkar pumpen helt enkelt inte pumpa ut allt under tiden som den är igång? Hur vet avloppspumpen hur länge den ska pumpa på en sådan maskin, är det tidsinställt eller något annat?

Kan man på något sätt höra om en inloppsventil börjar bli trög? Det finns som sagt ett (o)ljud i början när jag trycker på diskmaskinens strömbrytare och som sedan låter likadant efter att man startat ett program och stängt luckan. Detta ljud har senaste tiden blivit högre och låter numera som ett oljud.


Tack för hjälpen av er alla än så länge. Håller på att köra en grytdisk nu och väntar spänt på att nästa tömning skall ske. Vet någon om man kan starta enbart en tömning på en diskmaskin?
 
  • Gilla
Nils-Åke Karlsson1
  • Laddar…
Ok.. Så nu när maskinen varit igång ett tag så har det även fyllts på med mer vatten på plåten som är längst ner. Eftersom det blev en liten pöl var det också enkelt att se att det droppade ganska frekvent från en del som jag tror heter "spolarväxlare" Det hängde och droppade en hel del ifrån den. Om det just är denna del som orsakar vattenläckaget vet jag inte, men det droppade från den.

Det enda man får göra i det här fallet är väl att plocka ut maskinen och titta mer noggrant på var det kommer ifrån. Men jag tar gärna emot tips om ni har att dela med er av! :)
 
A
P P-KAR skrev:
Jag tittade lite extra i det hålet och det ser förhållandevis ganska rent ut. Var inne och petade lite med fingret och kunde inte känna något klägg heller.

Jag hoppas att problemet är så pass enkelt att det helt enkelt var skit i kröken under vasken som har gjort att det runnit undan för sakta från diskmaskinens avloppsslang. Det har faktiskt runnit undan lite dåligt i vasken det sista.

Men rinner vattnet tillbaka in i diskmaskinen om den inte får tömt allt, eller orkar pumpen helt enkelt inte pumpa ut allt under tiden som den är igång? Hur vet avloppspumpen hur länge den ska pumpa på en sådan maskin, är det tidsinställt eller något annat?

Kan man på något sätt höra om en inloppsventil börjar bli trög? Det finns som sagt ett (o)ljud i början när jag trycker på diskmaskinens strömbrytare och som sedan låter likadant efter att man startat ett program och stängt luckan. Detta ljud har senaste tiden blivit högre och låter numera som ett oljud.


Tack för hjälpen av er alla än så länge. Håller på att köra en grytdisk nu och väntar spänt på att nästa tömning skall ske. Vet någon om man kan starta enbart en tömning på en diskmaskin?
din maskin känner av när det är tomt mha tryckbrytaren du få F:7 annars.
är det stopp orkar inte maskinens pump att tömma
ja det kan rinna tillbaks i maskinen ett mycket vanligt fel när det är stopp i köksavloppet
inloppsventilen märker man börjar bli dålig när det lång tid att få in vatten.
 
A
P P-KAR skrev:
Ok.. Så nu när maskinen varit igång ett tag så har det även fyllts på med mer vatten på plåten som är längst ner. Eftersom det blev en liten pöl var det också enkelt att se att det droppade ganska frekvent från en del som jag tror heter "spolarväxlare" Det hängde och droppade en hel del ifrån den. Om det just är denna del som orsakar vattenläckaget vet jag inte, men det droppade från den.

Det enda man får göra i det här fallet är väl att plocka ut maskinen och titta mer noggrant på var det kommer ifrån. Men jag tar gärna emot tips om ni har att dela med er av! :)
spolarmsväxlaren slits med tiden och är en vanlig källa för överfyllnad
kostar knappt 840.-
 
electroluxaren skrev:
spolarmsväxlaren slits med tiden och är en vanlig källa för överfyllnad
kostar knappt 840.-
Just nu hittar jag inte just DM750 på cylinda.se/reservdelar, men jag får upp två andra modeller (DM 750 Fi Titan och DM 750 Titanium) som jag antar är i princip samma när det gäller dessa saker som spolarväxel. Båda dessa maskiner delar samma artikelnummer när det gäller spolarväxel: E4306532.

Stämmer det att det är samma artikel till min modell också?
 
A
Ja om din m askin är märkt dw70
 
electroluxaren skrev:
Ja om din m askin är märkt dw70
Vart finner man denna märkning?
 
P P-KAR skrev:
Vart finner man denna märkning?
Den hittade jag innanför luckan på höger sida, ja... Vart nog lite trött igår när jag letade.

Idag tog jag mig runt till baksidan och kom lite närmare läckaget. Kanske lika bra att låta mina två videos säga det som finns att säga om den saken.
Här är en bit längre in i maskinen:
Vilka slutsatser kan man dra utifrån detta? Eller behöver jag vända helt på maskinen för att utesluta andra saker? Kan man fortfarande säga att det antagligen är SPOLARMSVÄXLAREN som är felet?
 
Jag har ju också nämnt att maskinen också börjat låta konstigt när man trycker på strömbrytaren och då låter det så här, vad är det för fel? Klickandet som hörs med jämna mellanrum har jag dock inte hört förr, kanske kan det vara för att all ljudisoleringen är borttagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.