Vet inte om detta är rätt forum men prövar. Har satt bänkskivor i furu på ett par platser och funderar fortfarande på behandling. Alltså avluta-Osmo hårdvaxolja eller bara hårdvaxolja.

Någon som har bilder på möbler/bänkskivor/hyllplan i furu som är behandlade med hårdvaxolja och kan visa bild för hur den ser ut efter ett antal år? Vill gärna att den blir något mörkare än obehandlad men inte allt för gul och fram för allt inte flammigt gulnad (men det kanske är främst obehandlad furu som blir?)
 
Är 3 år sen jag behandlade golven med osmo hårdvaxolja 3062 natur. Den är svagt vitpigmenterad och har inte gulnat och det ser fint ut än idag.
Att få det mörkare men inte gult det vet jag inte riktigt hur men skulle gissa på något med lite grå pigment i kan funka. Hoppas det hjälpte något
 
Har också bara använt Osmo hårdvaxolja till golv, men ger en väldigt fin hållbar yta så kan absolut rekommenderas även till andra användningsområden. Sedan är ju furu relativt mjukt så blir ju lätt märken i en bänkskiva om den används hårt… Angående att furu gulnar med tiden vet inte jag något annat sätt att hindra det än att behandla med lut. Jag körde med vitfärgat lut och ofärgad osmo på mina golv (furu och grangolv) och fortfarande nöjd 5 år senare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.