Mässingskoppling mellan VVC-pump och VV-rör med pappersringar synliga mot träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enkel fråga: vad heter den där biten på bilden som sitter mellan VVC pumpen och slutet av VV-röret? (jag får inte loss den från den gammla pumpen...)

Okej, en liten update: jag fick loss den (vill dock fortfarande veta vad den heter), men nu är de de här ringarna som jag förmodligen behöver byta ut:
Mässingsdel och tätningar av pappersliknande material på ett träbord, från en VVC pump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De verkar inte var gjorda av plast utan någon slags papper (?). Vart hittar jag dessa?
 
Redigerat:
Det där verkar vara någon special, själva kopplingen mot cirkulationspumpen heter unionskoppling.

Packningen är troligen någon typ av fiberpackning.
 
  • Gilla
tophee
  • Laddar…
Tack! Vad är fördelen med en fiberpackning jämförd med en gummipackning?

Sedan undrar jag även vilket verktyg jag borde ha använt för den stora muttern för att inte skada den sådär...
 
  • Gilla
tophee
  • Laddar…
Tack så jätte mycket! Jag använde både polygrip och S-rörtång. Skiftnyckeln var för liten för muttern men den gick bra för att ta i pumpen och hålla emot. Jag misstänker att det hade funkat bättre med en större rörtång.

Jag förstår inte riktigt hur du menar med
Demmpa Demmpa skrev:
inte klämma ihop muttern (på mitten)
men det där med flera hörn, tror jag, var det som gjorde skillnaden (när jag upptäckte att rörtångens S-form passade fint så att den fick grepp i två hörn. Det var ändå en massa kraft som behövdes men då gick det.

Är det förresten normalt att en VVC pump (Grundfos Alpha2) går sönder redan efter 10 år?
 
När man klämmer åt en mutter mitt emellan två hörn så är det lätt att muttern blir oval och då nyper det ännu hårdare.
Tång håller en mässingsmutter vid hörnen för att visa korrekt verktygsanvändning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När man ”klämmer”/vrider vid hörnen så behöver man inte klämma åt så hårt utan mer bara ”hålla ihop” käftarna så att dom inte glider.
En tång håller i en mutter rättvinkligt för att undvika deformation och kontrollera vridmomentet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen ska man hålla verktygen åt rätt håll så att de ”nyper åt” mer automatiskt, på så sätt kan man lägga mer kraft på vridandet än att klämma ihop verktyget.


Vår Alpha2 är iaf 10 år, används till radiatorkretsen.
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Fina bilder! De kommer säkert vara till nyttan till fler byggahusare.

Demmpa Demmpa skrev:
Sen ska man hålla verktygen åt rätt håll så att de ”nyper åt” mer automatiskt, på så sätt kan man lägga mer kraft på vridandet än att klämma ihop verktyget.
Vad skulle då vara rätt håll att vrida i din bild ovan?
 
Polygripen ska vridas medsols på bägge bilderna.
 
  • Gilla
tophee
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.