Vill bygga ett altandäck utan staket vid mitt sommarhus som ligger på strandskyddad tomt. Det är idag gräsmatta på den yta där däcket är tänkt, och det kommer blir gräsmatta kvar efter däcket är byggt. Alltså utökar jag inte "tomtplatsen/hemfridszonen".

Vad jag har kunnat läsa mig till ska det inte krävas dispens från strandskyddet för detta, men kommunen är tveksamma och har inte kommit med svar ännu.

Någon med erfarenhet som kan komma med lite åsikter?
 
Kommer altandäcket att vara ihopbyggt med huset?
 
M MetteKson skrev:
Kommer altandäcket att vara ihopbyggt med huset?
Ja det kommer vara ihopbyggt med huset. De säger att det inte kräver bygglov men kanske strandskyddsdispens.
 
För en altan hade jag inte brytt mig, utan bara byggt. Så länge den inte är bygglovbepliktigd (höjd tror jag det är som gäller numera, samt avstånd till hus och fastighetsgräns)

Själv har jag byggt verandor mm, men en attefallare och en frigga sökte jag bygglov för, samt strandskyddsdispens. Var inga problem då det var inom hemfridszonen.
 
  • Gilla
Method Man och 1 till
  • Laddar…
Å ena sidan så vill man ju göra rätt för det kan bli dyrt efteråt annars...men jag vill inte betala för att söka strandskyddsdispens och få ett ja på den om det egentligen inte behövs. Det är ändå 4600:- som man kan ha till nåt annat.
 
H heliac skrev:
Å ena sidan så vill man ju göra rätt för det kan bli dyrt efteråt annars...men jag vill inte betala för att söka strandskyddsdispens och få ett ja på den om det egentligen inte behövs. Det är ändå 4600:- som man kan ha till nåt annat.
Om det visar sig att dispens inte krävs vid närmre granskning av ärendet tar min kommun inte ut någon avgift. Krävs dispens är avgiften däremot runt 8000 kr.
 
Fast det kan ju hävdas att du utvidgar din hemfridzon. Den kan uppfattas utgå ifrån ytterkanten av altanen. Dessutom kommer du upp högre. Hemfridzon har ingen exakt definition. Men handlar delvis om ifall ”inkräktaren” syns eller ser dig. Det området ökar om du kommer upp högre.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
H heliac skrev:
Vill bygga ett altandäck utan staket vid mitt sommarhus som ligger på strandskyddad tomt. Det är idag gräsmatta på den yta där däcket är tänkt, och det kommer blir gräsmatta kvar efter däcket är byggt. Alltså utökar jag inte "tomtplatsen/hemfridszonen".

Vad jag har kunnat läsa mig till ska det inte krävas dispens från strandskyddet för detta, men kommunen är tveksamma och har inte kommit med svar ännu.

Någon med erfarenhet som kan komma med lite åsikter?
Av det du beskriver låter det som att risk finns att åtgärden utökar din hemfridszon och det är därför kommunen säger att det kan behövas dispens. Att det finns gräsmatta kvar utanför altanen spelar inte så stor roll.

För att förenkla med påhittade avstånd för att illustrera principen:

Du har idag gräsmatta 10 meter ut från från ditt hus. Där utanför kan allmänheten utnyttja allemansrätten.

Du bygger en altan 8 meter ut från huset, och kvar finns två meter gräsmatta.

Även om din ”trädgård” inte har utökats egentligen är det väsentlig skillnad på att befinna sig 10 meter från ett hus och 2 meter från en altan. Det finns risk att tillgängligheten för allmänheten försämras.

Observera att detta inte betyder att du inte kommer få dispens! Att du behöver söka innebär ju bara att det inte är uppenbart att det inte behövs.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
N Noell skrev:
Även om din ”trädgård” inte har utökats egentligen är det väsentlig skillnad på att befinna sig 10 meter från ett hus och 2 meter från en altan. Det finns risk att tillgängligheten för allmänheten försämras.
Ja så kan man ju kanske se det. Gräsmattan är faktiskt ganska exakt 10 meter som du gissar, däremot är däcket tänkt att gå ut 3 meter. Huset har torpargrund med väldigt låg sockel så däcket hamnar max 30 cm över mark, vilket är lågt. Där det är tänkt att bli däck står idag utemöbler, grill etc. Så ytan är ju redan tagen i anspråk, enda skillnaden är att "vi" kommer ca. 3 dm högre upp samt slipper få in gräs/barr å annan skit när man går in och ut.. Något staket på altanen skall det inte vara.

Mellan huset och vattnet är det ca. 50 meter och endast de sista metrarna närmast vattnet är lämpliga för "gångtrafikanter" såvida man inte vill pölsa fram i sly och ormbunkar. Så i det här fallet har jag svårt att se att det uppenbart skulle försämra för den som via allemansrätten vill beträda "min" mark.
 
Jag sä
H heliac skrev:
Ja så kan man ju kanske se det. Gräsmattan är faktiskt ganska exakt 10 meter som du gissar, däremot är däcket tänkt att gå ut 3 meter. Huset har torpargrund med väldigt låg sockel så däcket hamnar max 30 cm över mark, vilket är lågt. Där det är tänkt att bli däck står idag utemöbler, grill etc. Så ytan är ju redan tagen i anspråk, enda skillnaden är att "vi" kommer ca. 3 dm högre upp samt slipper få in gräs/barr å annan skit när man går in och ut.. Något staket på altanen skall det inte vara.

Mellan huset och vattnet är det ca. 50 meter och endast de sista metrarna närmast vattnet är lämpliga för "gångtrafikanter" såvida man inte vill pölsa fram i sly och ormbunkar. Så i det här fallet har jag svårt att se att det uppenbart skulle försämra för den som via allemansrätten vill beträda "min" mark.
Jag säger ingenting om din bedömning, den är säkert helt riktig! Problemet är att det inte är så att det är när det är uppenbart att det skulle försämra som du behöver söka dispens. Utan tvärtom att du behöver göra det om risken inte kan uteslutas. Men spontant av det du beskriver så låter det ju som ett dispensärende som skulle gå igenom.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle bygga det trädäcket utan att fråga någon. Förstärk gärna det visuella intrycket av kant på gräsmattan med kantsten eller liknande så minimerar du eventuell utökning av hemfridzonen.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Jo det är klart att man kan bygga utan att fråga.

Vi har haft huset i familjen sedan 71. Det ligger väldigt ensligt till. Vi har varit där från ca maj till september i alla år. Inte någon gång under alla dessa år har det kommit en främmande människa mellan huset och vattnet, som vi har sett. Men det finns ett grannhus, ett enda, där vi idag har världens bästa grannar.

Men om dom skulle sälja och det kommer dit någon annan...och det börjar rotas i vad som är gjort, och det saknas korrekta handlingar så kan det bli massa bekymmer.

Det jag tycker är störande är att det inte finns fastställda regler på pränt när det gäller vissa saker. Beslut som dessa tycker jag skall vara sakligt grundade, men man får alltid olika svar beroende på vilken handläggare man får. Alltså beslutas det utifrån personliga åsikter istället.

En annan kommun skriver på sin hemsida att man får göra en altan/terrass utan strandskyddsdispens om den ryms inom tomtplatsen. Men vad tomtplats är varierar beroende på vem man frågar.

Till syven om sist är det ju det ju så att det största intrånget i strandskyddet redan är begånget, eftersom man tillåtit en avstyckning av tomt samt ett bygge. Att man sedan ska behöva betala massa pengar för att få bekräftat att man får använda sin fastighets som en normal människa blir bara löjligt.

Ett altandäck i den löjligt lilla storleken jag frågar om skulle bygglovshandläggaren ha mandat att godkänna utan att jag ska behöva betala för att någon på "högre" ort måste säga ja.
 
  • Gilla
Aser och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr är det enkla svaret att det varierar. Därav mitt tips om att tydligare avgränsa gräsmattan.
 
N Noell skrev:
Av det du beskriver låter det som att risk finns att åtgärden utökar din hemfridszon och det är därför kommunen säger att det kan behövas dispens. Att det finns gräsmatta kvar utanför altanen spelar inte så stor roll.

För att förenkla med påhittade avstånd för att illustrera principen:

Du har idag gräsmatta 10 meter ut från från ditt hus. Där utanför kan allmänheten utnyttja allemansrätten.

Du bygger en altan 8 meter ut från huset, och kvar finns två meter gräsmatta.

Även om din ”trädgård” inte har utökats egentligen är det väsentlig skillnad på att befinna sig 10 meter från ett hus och 2 meter från en altan. Det finns risk att tillgängligheten för allmänheten försämras.

Observera att detta inte betyder att du inte kommer få dispens! Att du behöver söka innebär ju bara att det inte är uppenbart att det inte behövs.
Nog för att jag förstår resonemanget, men skulle jag vara ute i naturen så är det gräsmattan jag skulle se som gräns, och anpassa mig efter.

Om det är en altan 2 eller 8meter in på tomten skulle jag inte bry mig ett dugg om.

Visserligen kan jag förstå att en gräsmatta kan vara ok att få passera över om det är bra bit från huset, men i detta fall känns det inte som att det är aktuellt att tänka på det.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Någon uppdatering kring altanen, hur gick det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.