Tänkte bygga en carport längs gaveln på ett hus jag har.
Blir nånstans mellan 6-8m lång och man bör väl ha minst 3m bredd, både med tanke på bil/släp i carporten och för att kunna ta sig runt bord och stolar.
Så det är väl bygglov som gäller antar jag?

Är det några speciella krav på en balkong som är ca 3m hög?
 
Det är speciella krav på alla balkonger. Räkna med en nyttig last på 3,5 kN/m2. Frågan om bygglov beror på planförhållandena. Inom detaljplan, absolut.
 
Det är inom detaljplan

Vad innebär 3.5kN/m2 då i praktiken, ev ett förråd i ena änden, på 3x3m
 
Går inte att säga utan en idé om konstruktionen.
 
Ok
Jag kan ju inte direkt nåt om konstruktioner
Men jag tänkte väl en regel på väggen, skruvad i husets regelstomme.
4 betongplintar med platta som grävs ned, som man fäster stolpar i, en regel mellan stolparna och golvbjälkar till huset...

Alltså en typisk altan konstruktion..

Blir längden runt 7-8m så bygger vi en liten bod i ena ändan för säsongsprylar, blir det 6m så skippar vi nog det för annars får inget plats i carporten
 
Rickard.
En carport i den stilen blir lätt ostabil över stolparna även om den sitter fast i väggen på andra sidan och det är inte så trevligt om man ska gå omkring där uppe så räkna in något stabiliserande längs efter. Skivor är ju det uppenbara men det är det ju ingen som vill ha in en carport så då måste man ersätta dom med något annat.
 
Man kan ha diagonaler i takets plan som stabiliserar. En carport/balkong som är 3x8 meter kan du bygga med vanligt konstruktionsvirke (45x220 C24) om du ökar antalet pelare till 5.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Öka till 5st är inga problem.

Tryckt virke är väl det naturliga valet då det blir utomhus, är det C24?

Funna det nån bättre konstruktion där man kan komma mer i virkesdim?
45x220 är ju både tungt och dyrt
 
Rickard.
nino nino skrev:
Tryckt virke är väl det naturliga valet då det blir utomhus, är det C24
Hur tänker du med tak egentligen?

Under tak behövs normalt inte tryckimpregnerad även om det råkar vara i en öppen carport. Stolparna ner kanske man kan ha en diskussion om man tycker det känns motiverat där.
 
Blir inget tak över balkongen
I carporten tänkte jag få upp nåt så det blir hyfsat torrt uppifrån.
 
Jag tycker heller inte att du behöver använda tryckimpregnerat. Det är nog svårt att komma under 45x220 med de mått som du har tänkt dig. Det blir i så fall inte billigare, eftersom det går åt mer virke. Jag tänkte c/c 600 mm för balkongens golvbjälkar.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Tvåvåningshus med slitet träfasad och flera fönster, omgivet av gräsmatta och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är det tänkt (fasaden ska bytas samtidigt)
Golvet mellan fönstren ungefär, litet förråd som byggs lika som snedtaket.

Funkar det verkligen med vanligt om jag har trall på?

Kan kanske köpa 63 bredd istället för 45 (ej tryckt) men det gör kanske inte så mycket för nedböjningen?
 
Rickard.
nino nino skrev:
Funkar det verkligen med vanligt om jag har trall på?
Beror ju lite hur du tänkt bygga. Ett vanligt sätt som jag tycker är väldigt bra och beprövat är att man först bygger ett vanligt "skärmtak" eller carport i detta fall med exempelvis svetsad papp som man senare lägger en lös trall på i våg.

Vi gör taket på ett par sådana (både varma och kalla) varje år och det fungerar bra. Med cc60 på takbjälkarna blir det väldigt enkelt att göra trallen uppepå stabil genom att lägga en regel på varje balk. Nackdelen är väl kanske att det bygger lite högre än vissa andra lösningar.

Givetvis ska du göra ett helt tätt tak, allt annat kommet du ångra direkt.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Med 63 i bredd kan du gå ner till 195 i höjd. Använder du skruvlimmat skivmaterial i golvet kan du krympa till 63x170. Du bör nog tänka dig ett tätt (papp eller liknande) balkonggolv med lite fall som du lägger ett tralldäck i våg ovanpå. Annars tror jag du får fuktproblem.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Blir väl svårt att använda skivor till golvet då det inte blir tak över?

Jag hade tänkt en vanlig altan fast högre med ett plasttak skruvat underifrån för att hålla undan det mesta vattnet

Vad är min lutning på svetsat papptak?

Känns ju som att gör jag ett riktigt tätt tak så kan jag lika gärna slå brädor på utsidan för att ev varmbona och göra ett riktigt garage senare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.