Någon här som testat Hondas röjsågar, främst deras största modeller? Är de bra?

Kikar på UMK 450 XE. Hur står sig Honda mot Stihl i motsvarande prisklass, tro?

Jag har bara testat en Honda produkt och det är Hondas gräsklippare som jag är mycket nöjd med.

Ska röja och försöka utrota ca 3000 kvm jättebalsamin. Inslag finns av lite grövre 5-10cm samt mängder med hallonsnår. Inget finlir med trimmerhuvud.
 
A
J JohanN03 skrev:
Någon här som testat Hondas röjsågar, främst deras största modeller? Är de bra?

Kikar på UMK 450 XE. Hur står sig Honda mot Stihl i motsvarande prisklass, tro?

Jag har bara testat en Honda produkt och det är Hondas gräsklippare som jag är mycket nöjd med.

Ska röja och försöka utrota ca 3000 kvm jättebalsamin. Inslag finns av lite grövre 5-10cm samt mängder med hallonsnår. Inget finlir med trimmerhuvud.
har kört den och även några andra märken.
Var inte imponerad av motorn, en 4 taktare som inte hade samma klipp som en 2 taktare.. dock går motorn lugnt och fint.
orkar en hel del trots att den bara har 47 cc.
Så den kan lätt tas för att vara på mer..
Men varvet tar en lite längre stund att få upp på klingan, så det kräver att användaren inte är rädd för gasen.. full gas vid kap..

besviken tror jag inte du blir..
Även om jag hellre hade valt en stihl 410 eller en Hva 545 istället...
 
  • Gilla
JohanN03
  • Laddar…
Hondan är mycket bra och står sig bra i jämförelse med Stihl. Stihl har också många modeller som är fyrtaktare. Men det är väldigt bra bottendrag i dom.
 
En Stihl FS-131, kan det vara något? Mindre maskin än den Hondan jag tittade på. Men kanske räcker till ändå? Ska ju inte röja skog på heltid.

Stihl verkar ha bättre nät av återförsäljare om något skulle strula.
 
A
J JohanN03 skrev:
En Stihl FS-131, kan det vara något? Mindre maskin än den Hondan jag tittade på. Men kanske räcker till ändå? Ska ju inte röja skog på heltid.

Stihl verkar ha bättre nät av återförsäljare om något skulle strula.
har sågen bara styre istället för båge och vinkelväxel så duger den..
Då handlar det om skärpa på klingan och teknik...
 
Du skriver att det endast är "Ska röja och försöka utrota ca 3000 kvm jättebalsamin. Inslag finns av lite grövre 5-10cm samt mängder med hallonsnår. Inget finlir med trimmerhuvud"
Det räknar jag som liten yta, hur många gånger/år?
Är väl bara första rensningen som kan innehålla lite vedartade stammar, sedan blir det i princip trimning?
Jag skulle välja en fyrtaktare som passar för återkommande arbetet att hålla undan nytillväxt. Maskinen kan vara lite tyngre men än dålig sele är 10 ggr värre så texta den.
Ett fåtal grövre stammar skulle jag rensa med vanlig såg än att köpa en röjsåg som också klarar det, 5-10 cm stammar ska man vara försiktig med i den prisklassen du tittar på även om du kan nöta dig igenom.

Jag har Stihlsågar, varav en mindre med 4-mix motor som jag tycker passar bra för ditt ändamål så mitt val hade varit en 131, men då orangevit-färgad,;)
 
  • Gilla
JohanN03
  • Laddar…
J JohanN03 skrev:
En Stihl FS-131, kan det vara något? Mindre maskin än den Hondan jag tittade på. Men kanske räcker till ändå? Ska ju inte röja skog på heltid.

Stihl verkar ha bättre nät av återförsäljare om något skulle strula.
Har en Stihl FS-130 som är föregångaren till 131 (Om jag hittar rätt info så skiljer det i tankvolym som är större på 131 samt att serviceintervallen är längre på luftfiltret på 131).
Du kommer inte bli missnöjd, jag kör min på 6580kvm skogstomt och dessutom ytterligare på jaktmarkerna och gräs samt sly i båthamnen.
Stark maskin, tar det mesta, 10cm blir i överkant att ta med klingan men det går, 5cm är inga problem.
Min fru titulerar den med "Lasersvärdet" då den praktiskt taget äter sly med sågklingan på.

Lite pilligt att byta mellan trimmerhuvud, slyklinga och sågen men det går, tar ett par minuter.

Haft min 130 sedan sommaren 2016 och inte gjort ett skit förutom att tanka akrylat och köra! (y)
 
  • Gilla
JohanN03
  • Laddar…
Har också Stihl FS130. Röjde upp närmare 5000kvm för 6-7år sedan (grovlek upp till 7-8cm). Trimmar sen dess två ggr/år. Funkar toppen med en lågvarvig 4T.

Är uppvuxen med skog och skogsägare och föredrar alla gånger en smidig/tyst 4T till den här typen av jobb istället för en högvarvig 2T oavsett storlek. (Har tillgång till flera olika sådana också)

Min bild är att många kör/köper generellt en maskin för ”tyngsta jobbet” som görs någon enstaka gång. Sen står de där med en onödigt klumpig maskin 95-98% av tiden.

De få grövsta träden i ett sådant här fall går tugga sig igenom, ta/låna/hyra motorsåg eller handsåg till i stället. Året efter är det ju bara sly/gräs som ska hållas efter. (Efter ytterligare några år så har stubbarna också ruttnat lite och kan sparkas bort om man vill ha marken slät.)

Samma sak med skruvdragare. Föredrar i princip alltid en liten/smidig vid de allra flesta byggjobb inklusive altanbyggen.
 
Redigerat:
  • Gilla
JohanN03
  • Laddar…
Maskintok skrev:
har sågen bara styre istället för båge och vinkelväxel så duger den..
Vad har den om inte vinkelväxel?
 
A
O OlaF skrev:
Vad har den om inte vinkelväxel?
bockat riggrör med en hylsa.. Som man skruvar i redskapet med hjälp av skruv..
oftast sitter ett trimmerhuvud nitat i hylsan..
 
  • Gilla
OlaF
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.