Hej!

Nu är laddbox (elbil) samt installation beställt!
Grejen är att jag vill ha laddboxen på fasaden vid uppfarten, medan elskåpet / mätarskåpet (där man enklast kopplar in boxen), står vid början av uppfarten. Dvs 4-5m ifrån.

Därför vill jag gräva ner kabeln för att få en snygg installation. Men installatören av laddboxen vill ej gräva själva. De bad mig att gräva ner ett 50mm gult rör med slät insida.

Då kommer frågorna;
Får jag som privatperson gräva ner röret själv? Samt, hur ska man gräva vid elmätarskåpet för att det ska bli en bra installation? (Men samtidigt undvika att skada befintliga rör och ledningar) Och till sist, hur får man röret "tätt" vid ändpunkt(erna?) Det kommer ju sticka rakt upp ur mark, iaf vid husfasaden. Man vill ju inte att röret ska fyllas med vatten när det regnar.

Bifogar bild på hur jag har tänkt det. Andra förslag eller tips uppskattas!
 
  • Illustration på husfasad som visar planerad dragning av gul elkabel från elskåp till en markerad plats för laddbox vid uppfarten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Välkommen till forumet!

Du får gräva ner röret själv men du ska då se till att förlägga det enligt alla konstens regler, dvs 50 cm ner i marken med rörgravsgrus runtom. Man gräver försiktigt nära skåpet, för hand. Röret behöver inte vara tätt. Faktum är att det är bättre att göra några hål i det vid lägsta punkten så att vatten kan dräneras ut. Det kommer nämligen vattenfyllas förr eller senare men det spelar ingen roll för funktionen. Normalt avslutas röret en bit ner i marken och man kan gå upp antingen med PEM-slang på fasaden eller så går man ner med kabelskyddet i marken.

Det är på inget sätt en omöjlighet att göra detta men om det vore min uppfart hade jag funderat ett varv till på placeringen och övervägt att sätta boxen närmare elskåpet.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Kolla så firman är reggad hos Elsäkerhetsverket, har de även reggat sig för kabelförläggning i mark så ska det inte vara några större problem
Förstår att de inte vill göra det
Blir ju även billigare för dig om du gör det själv
Visserligen är det behörighetskrävande men om de tar ansvaret så ska du gå fri
 
R robinjonssonhector skrev:
Hej!

Nu är laddbox (elbil) samt installation beställt!
Grejen är att jag vill ha laddboxen på fasaden vid uppfarten, medan elskåpet / mätarskåpet (där man enklast kopplar in boxen), står vid början av uppfarten. Dvs 4-5m ifrån.

Därför vill jag gräva ner kabeln för att få en snygg installation. Men installatören av laddboxen vill ej gräva själva. De bad mig att gräva ner ett 50mm gult rör med slät insida.

Då kommer frågorna;
Får jag som privatperson gräva ner röret själv? Samt, hur ska man gräva vid elmätarskåpet för att det ska bli en bra installation? (Men samtidigt undvika att skada befintliga rör och ledningar) Och till sist, hur får man röret "tätt" vid ändpunkt(erna?) Det kommer ju sticka rakt upp ur mark, iaf vid husfasaden. Man vill ju inte att röret ska fyllas med vatten när det regnar.

Bifogar bild på hur jag har tänkt det. Andra förslag eller tips uppskattas!
Ska man se strikt på det så får du inte gräva ner röret själv. Men du har ju pratat med firman som ska utföra installationen och de accepterar det så kör på!

Beställ utsättning av ev. ledningar via www.ledningskollen.se har du lite tur och är hemma när de sätter ut el-servisledningen kanske de även kan märka ut hur ledningen in till garaget går.

Gräv ner slangen på minst 30cm djup, fyll gärna med sand närmast runt slangen och packa materialet igen. Lättast är att täta slangen med lite fogskum i änden när kabeln är på plats och sedan ett galvat kabelskydd upp på väggen. Jag ska göra en liknande sak, men kommer att dra kabeln i rör som jag ska trä in i luft spalten bakom panelen för att dölja den så bra som möjligt. När kabeln är på plats kapar jag gulröret strax under marknivå och klickar i en liten klick fogskum för att täta den.

Är det höjdskillnad mellan de olika öppningar q på rören kan det vara lämpligt att borra ett hål i botten på röret i lågpunkten så att ev. vatten som kommer in kan rinna ut där instället för i elskåpet.
 
  • Ledsen
faf
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Man gräver försiktigt nära skåpet, för hand.
Tack för svar! Ska kabelskyddsröret avslutas innan man kommer fram till elskåpet eller ska det gå ända upp undertill?


N NoOne2k skrev:
När kabeln är på plats kapar jag gulröret strax under marknivå och klickar i en liten klick fogskum för att täta den.
Hm, sticker kabeln upp oskyddat från marken då innan det galvaniserade skyddsröret tar vid?
 
Redigerat:
E
R robinjonssonhector skrev:
Tack för svar! Ska kabelskyddsröret avslutas innan man kommer fram till elskåpet eller ska det gå ända upp undertill?




Hm, sticket kabeln upp oskyddat från marken då innan det galvaniserade skyddsröret tar vid?
Sluta med markörer en bit från väggen, därifrån utgår en riktig svart markabel.
Upp på väggen i ditt skydd som sticks ner lite i marken.

Försiktig så kabeln inte skaver mot kanten.
 
  • Gilla
NoOne2k och 1 till
  • Laddar…
tommib
What he said. Kabeln kommer upp längs med väggen och böjen är såpass långt ner (med tanke på minsta böjradie) att kabelskyddet slutar i alla fall några centimeter under mark.

En del rekommenderar som sagt PEM-slang runt markkabeln sista biten. Det är inget som krävs men det ger ett extra mekaniskt skydd just i övergången från mark till vägg. Det ersätter inte ett kabelskydd i plåt som bör gå upp åtminstone en halvmeter men gärna mer på väggen (siffra gripen ur luften).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.