Hej.
Vi behöver köpa en ny dammsugare och önskar dels tips på vad ni finner oumbärligt, och dels tips på tillverkare/modell.

Den skall användas till en vanlig villa, inga husdjur men vi själva är rätt grymma på att dra in smuts faktiskt.

Saker som ligger högt på listan hos oss
- tvättbart filter
- god garanti/bra byggd
- lång sladd/aktionsradie
- gärna relativt tyst
- helst etablerat märke så en kan köpa påsar i vanliga butiker
- budget 1500-3500 typ

några förslag?

Jag har fastnat lite för Bosch BGL7A433 Bra grejer tro?
 
A
tyvärr är det ju så med dammsugare att bara framtiden kan svara, tom miele som gör de bästa dammsugarna har haft kassa modeller.
tillverkningsland är A och O.

själv använder jag nilfisk VP-serien vilka är utomordentligt driftsäkra med stor påse och bra dammupptagning utan en massa bling.
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Roborock S6, S7 eller vad dom heter idag.
Låt den köra var och varannan dag så har ni rent hela tiden.

Komplettera med en billigare vanlig dammsugare dom ev få gånger det behövs.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Robotdammsugare är säkert bra men inte vad jag frågar efter.

Jag har funderat på en Nilfisk Vp930 men har lite funderingar kring att den inte har upprullning av kabeln. Blir man lack på det i städskåp osv? Någon som har erfarenheter av detta?
 
  • Gilla
fatsug
  • Laddar…
A
T TryBran skrev:
Robotdammsugare är säkert bra men inte vad jag frågar efter.

Jag har funderat på en Nilfisk Vp930 men har lite funderingar kring att den inte har upprullning av kabeln. Blir man lack på det i städskåp osv? Någon som har erfarenheter av detta?
Det är en jättelång elsladd men man snurrar den runt behållaren innan man ställer maskinen på högkant i skåpet. Pluss jmf sladdvinda är jättelång elkabel samt att vindan inte går sönder eller inte orkar dra in hela sladden vp serien har många olika konfigurationer så som, uttag motor munstycke, hepa-filter, två hastigheter.
 
Inte svaret på din fråga men jag hade inte köpt Electrolux. Jag har lagat ett par stycken där sladdens anslutning gått varm och orsakat kallödning.
Ett litet kretskort upptill på maskinen har jag för mig.

/Höghus
 
R
Jag har en påslös Miele Blizzard CX1. Har haft den i 1 år ca. I särklass den bästa dammsugare jag någonsin haft.
 
M
electroluxaren skrev:
tyvärr är det ju så med dammsugare att bara framtiden kan svara.......
Historien är inte så dum heller ;-)
Nilfisk VP 930 ser ju ut som en gammal trotjänare från Electrolux. Den används flitigt kommersiellt bla i hotel. Den kan ni skriva in i testamentet för den kommer troligen att fungera väldigt länge. Dessutom går allt att renovera (Electrolux varianten i alla fall). Stora påsar=billig i drift.
 
M
T TryBran skrev:
Robotdammsugare är säkert bra men inte vad jag frågar efter.

Jag har funderat på en Nilfisk Vp930 men har lite funderingar kring att den inte har upprullning av kabeln. Blir man lack på det i städskåp osv? Någon som har erfarenheter av detta?
Sladden snurras upp på locket, ingen sladdvinda som krånglar eller går sönder. Damsugarslangen snurras också runt behållaren....
 
Jag har en Miele complete c3 som är riktigt bra. Tål sjukt hårda tag och är riktigt kraftfull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.