Hej,

Jag har nyligen köpt ett tvåfamiljshus med två fulla våningsplan och inredd vind samt källare. Jag skall göra om detta till en enfamiljsbostad för min familj på två vuxna och två små barn.

Om jag räknar rätt från gamla ritningen så är det ca 95-100 m2 per våning.

Jag skulle vilja ha lite idéer och kloka ord om hur vi ska planera huset på ett bra men också kostnadseffektivt sätt. Jag har en något begränsad budget så därför tänker jag att trappan skall vara där den är idag. För det är väl kostsamt att ändra placeringen?

I övrigt så är jag öppen för ny fönstersättning där det behövs.

Önskemål
- Tre sovrum.
- I vuxensovrum vill jag ha en egen rymlig KLK.
- Större toalett i anslutning till sovrummen, gärna med både badkar och dusch.
- Stort kök och en öppnare planlösning plan 1.
- Kontor på vinden eller får det plats någon annanstans?
- Ta bort gamla murstocken

Utvändigt vill jag öppna upp och trappa ner balkongen, lägga till en större altan åt väster. Hur bör man göra med trappstegen, 5-6 st. direkt ner mot altan för att vara nära gräsmattan eller 2-3 trappsteg ner till altanen och sen 2-3 st. ner till gräset?

Tacksam på förhand!
 
  • Ritningar av ett tvåfamiljshus från fyra olika vinklar, inklusive planerade ändringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av en våning i ett hus med markerade rum som kök, vardagsrum och sovrum samt trappa och balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av husplan med markerade ytor för sovrum, kök, balkong, vardagsrum, WC och dusch.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning av ett tvåfamiljshus med dimensioner för ombyggnad till enfamiljsbostad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Gammelnörden
Arkitektritning av övervåningen i ett hus med markerade trappa och murstock för ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av våningsplan med sparad murstock, ny positionerad trappa och utmärkta rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att hålla nere kostnaderna så sparade jag murstocken (ventilationen) och flyttade endast trappan till vinden men den är positionerad åt samma håll så man borde kunna återanvända den.
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
För att hålla nere kostnaderna så sparade jag murstocken (ventilationen) och flyttade endast trappan till vinden men den är positionerad åt samma håll så man borde kunna återanvända den.
Wow snyggt jobbat på så kort tid. Tack! Tycker det var smarta lösningar. En sak som jag tänkte på var att, vill man inte ha större öppning på plan 1 mellan matsalsdel och vardagsrum?
 
Gammelnörden
L linus_j skrev:
Wow snyggt jobbat på så kort tid. Tack! Tycker det var smarta lösningar. En sak som jag tänkte på var att, vill man inte ha större öppning på plan 1 mellan matsalsdel och vardagsrum?
Jag förlängde den väggen för att göra vardagsrummet något lättare att möblera för en TV. Den delen av rummet kändes mer naturlig att ha som soffhörna med TV, så att man inte blockerar utgången till altanen och man kan slänga ett getöga från köket ifall barnen håller till där när man lagar mat.
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
Finns det någon annan som har något mer förslag? :)
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag förlängde den väggen för att göra vardagsrummet något lättare att möblera för en TV. Den delen av rummet kändes mer naturlig att ha som soffhörna med TV, så att man inte blockerar utgången till altanen och man kan slänga ett getöga från köket ifall barnen håller till där när man lagar mat.
Vad använder du för program för att redigera? Finns det något där man kan ha skala och rätt mått?
 
Gammelnörden
L linus_j skrev:
Vad använder du för program för att redigera? Finns det något där man kan ha skala och rätt mått?
Inget program, har "klipp och klistrat" i originalbilderna i "förhandsvisning" på datorn. :)
 
L linus_j skrev:
Finns det någon annan som har något mer förslag? :)
Det går nog inte att göra ett bättre förslag! Om du vill minska kostnaderna ytterligare borde du kunna behålla trappan till vinden i nuvarande position, men det är det enda jag kan komma på. @Gammelnörden har gjort en snygg och praktisk lösning, som dessutom är kostnadseffektiv. Det är bara för er att börja rita in möblerna!
 
Ja absolut den är bra. Det enda jag inte vet vad jag ska ha det till, är första rummet i entrén.

Andra plan tycker jag blev riktigt bra!
 
Gammelnörden
L linus_j skrev:
Det enda jag inte vet vad jag ska ha det till, är första rummet i entrén.
L linus_j skrev:
- Kontor på vinden eller får det plats någon annanstans?
;)
 
L linus_j skrev:
Ja absolut den är bra. Det enda jag inte vet vad jag ska ha det till, är första rummet i entrén.
Har ni aldrig gäster som bor över? Rummet kan användas som gästrum, TV-rum, arbetsrum, etc. Och ett sovrum på bottenvåningen kan bli ett perfekt tonårsrum när den tiden kommer.
 
  • Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
BirgitS
Eller sovrum när någon bryter benet eller blir gammal och inte klarar av trappan längre.

Bibliotek, musikrum eller rum för någon annan hobby (nuvarande eller framtida).
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
Tack för alla svar. Gammelnördens planlösning växer hos mig hehe.

Min fru ville göra några justeringar, så "vi" har kommit fram till detta:
- Hon vill ha öppen KLK bakom sängen i master bedroom plan 2.
- Stänga dörren från ena sovrummet ut på balkongen plan 2.
- Öppnade upp lite väggar på plan 1 runt matsal och kök.
 
  • Ritning av en planlösning för andra våningen med sovrum, balkong och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av en husvåning med sovrum, balkong och öppna planlösningar indikerade med streckade linjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
L linus_j skrev:
Öppnade upp lite väggar på plan 1 runt matsal och kök.
Tänk på att det är en del bärande väggar som kräver balkar och pelare samt bygganmälan med dimensionering av dem som troligen ska göras av en byggnadskonstruktör. Brukar vara så att de bärande väggarna är utritade på sektionsritningen
 
Hemmakatten
En sådan stor renovering räknas likadant som en nybyggnad. Dvs ni måste ha både ett sovrum och ett badrum på bottenplanet, båda tillgängliga för folk med funktionsvariationer.
 
  • Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.