E Eugen C skrev:
Hittades utanför entré till huvudbyggnaden (lgh)
Hade kanske varit lättare med lite skarpare bild och få veta hur stor den är. Hur ser det ut i närområdet? Kök? Träkonstruktion? Mögel?

Mina killgissningar är Praktbagge eller Mjölbagge. Andra möjliga kandidater skulle vara Mögelbagge eller Fuktbagge.

Men hursomhelst - om du påträffat den utomhus känns det inte som något du ska ha särskilt svår huvudvärk av...Börjar du däremot påträffa baggar/larver inuti skafferi eller kring lister inomhus är det ju såklart en annan sak..

Enkel överblick och fler baggar finns att läsa om här, på Anticimex hemsida:
https://www.anticimex.com/sv-se/skadedjursproblem/identifiera-skadedjur/
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Tack för info!
Storleken på den största insekten är ca 1cm, de är mest aktiva på natten, under dag/solljus är de som fastklistrade på vägen (tegel) men också på träfasaden, vad jag vet så finns ingen mögelskada, byggnaden är 3år gammal, bifogar flera bilder som kan hjälp att identifiera insekten.
Jag har anmält skadedjur skadan till Nomor, men de kommer ut först på tisdag
Jag bor på bottenvåningen och har en egen ingång och där samlas de också stort så det börjar bli ohållbar
 
  • En ca 1 cm stor insekt på en ljus tegelyta, som observeras för att identifiera och hantera skadedjur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en liten insekt, ungefär 1 cm stor, som sitter på en ljus, grå yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En otydlig bild av en liten insekt på en betongyta, ungefär 1 cm i storlek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En cirka 1 cm stor insekt på en tegelväg, aktiv på natten och immobil dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Otydlig bild av en liten insekt på en tegelyta, circa 1cm stor, använd för att identifiera skadedjur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
Vilken skada, vad pratar du om? Du har nån sorts skalbaggar på utsidan av huset, hur får du det till en skada?
 
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Vilken skada, vad pratar du om? Du har nån sorts skalbaggar på utsidan av huset, hur får du det till en skada?
Hej
Några insekter har hittats även i lägenheten, samma skadedjur finns i soprummet, fastighetens försäkring täcker skadedjur på balkongen och fasader vag jag förstår
 
Düsseldorff
E Eugen C skrev:
Hej
Några insekter har hittats även i lägenheten, samma skadedjur finns i soprummet, fastighetens försäkring täcker skadedjur på balkongen och fasader vag jag förstår
Men hur vet du att det är "skadedjur"? Du har väl inte ens lyckats identifiera vad det är för bagge?
 

Bästa svaret

Jag tror mig ha hittat en starkare kandidat än de jag tidigare nämnde. Efter att ha letat runt lite (dock kanske inte särskilt ambitiöst) tycker jag nog att det där liknar någon sorts vivel. Vidare skulle jag faktiskt våga mig på att gissa en mer specifik art:

Får jag lov att presentera
*trumvirvel*....

Öronvivel!

Ingen du vill ha kring dina odlade växter, men i övrigt harmlös vad jag kan utröna.

OBS!
Uppdatera gärna tråden om du tar hjälp av expertis och vad den isf säger. Sj har jag ingen somhelst bakomliggande kunskap annat än nätet:crysmile:
 
  • Gilla
TreeView och 1 till
  • Laddar…
Fick svar idag från jourhavande biolog på Naturhistoriska riksmuseet:
Djuren på bilden är någon av de större arterna av öronvivlar (Otiorrhynchus sp).
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
T
De är ett helvete i trädgården, jordgubbarna ser ut som lik efter att rötterna blivit uppkäkade. Men inget skadedjur på fastigheter vad jag vet?
 
BirgitS
T TreeView skrev:
De är ett helvete i trädgården, jordgubbarna ser ut som lik efter att rötterna blivit uppkäkade. Men inget skadedjur på fastigheter vad jag vet?
Stämmer enligt den information jag hittar, larverna äter rötter och själva baggarna blad.
 
BirgitS
Annars är ju larver och skalbaggar mat till något annat djur så de har ju sin plats i näringskedjan.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Düsseldorff
Förlåt men jag förstår inte problemet, kanske är jag korkad. Äter de upp växterna för dig? Att det sitter vivlar på fasaden spelar väl ingen som helst roll?
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
T
harry73 harry73 skrev:
Att man hittar en skalbagge utomhus, och kalla den skadedjur istället för just skalbagge, är om inte korkad i alla fall en bra tecken på att man inte ska flytta ut på landet.
Håll i hatten nu, citat; ”Några insekter har hittats även i lägenheten, samma skadedjur finns i soprummet”.
Så utifrån detta kan vi nog konstatera tre saker;
1. Insekten fanns inomhus
2. Han bor ej på landet
3. Tråkigt att inte kunna ställa en fråga utan att bli kallad korkad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.