A
S Stefan1972 skrev:
jo men det antyds i tråden att man inte hittat rätt nummer på dessa hjullager med utstick ut på sidan.
Jo men han visade ju upp numren och jag visade de numren som är för just hjullager på Park och villa...
 
Maskintok skrev:
Jo men han visade ju upp numren och jag visade de numren som är för just hjullager på Park och villa...
jo men du skriver själv i inlägg 17 att de numren antingen är bussning eller så 6203RS lager. De som han kapat sönder är varken eller. De är special. Det är som ett vanligt lager med en fläns på sidan. Syns tydligt i inlägg 19
Har för mig att måtten inte stämmer med vanliga lager heller.
 
A
S Stefan1972 skrev:
jo men du skriver själv i inlägg 17 att de numren antingen är bussning eller så 6203RS lager. De som han kapat sönder är varken eller. De är special. Det är som ett vanligt lager med en fläns på sidan. Syns tydligt i inlägg 19
Har för mig att måtten inte stämmer med vanliga lager heller.
har inte varit annat än bussning och standard lager sedan 2001.
man får byta ut.
Finns en till bussning men den är till park 97, 107.. i nylon.
skrev fel i det inlägget.
6204 2z ska det vara enligt agergårds.
ringde nyss och frågade igen.
var ner till en som park som står och där är det lager och bussning som sitter..
 
A
S Stefan1972 skrev:
jo men du skriver själv i inlägg 17 att de numren antingen är bussning eller så 6203RS lager. De som han kapat sönder är varken eller. De är special. Det är som ett vanligt lager med en fläns på sidan. Syns tydligt i inlägg 19
Har för mig att måtten inte stämmer med vanliga lager heller.
kom ihåg att jag tog de där numren ur huvudet, därför hade jag för mig att det antingen var det ena eller det andra..
Bara söka så ser man vilket som är vilket.
 
Maskintok skrev:
kom ihåg att jag tog de där numren ur huvudet, därför hade jag för mig att det antingen var det ena eller det andra..
Bara söka så ser man vilket som är vilket.
Så du menar på fullt allvar att lagret som är sönderkapat i inlägg 19 är ett vanligt enradigt lager av standardutförande?
 
A
nä det har jag aldrig påstått.
Eller?
Jag säger att man får byta ut till det som passar.
Finns inget alternativ att frambringa.
agergårds får inte fram stigas lager.
Men om din fundering stämmer om amerikanska grejer så bör ariens, cub cadet, Murray passa.. har för mig att det vara samma till klippos åkklippare... Men det sätter jag inga pengar på.
 
A
fanns en konisk bussning till park 12 förr..
1134-1319-01. blev i hel plast senare..
kommer inte ihåg om man kan köpa dessa ännu..
 
Maskintok skrev:
nä det har jag aldrig påstått.
Eller?
Jag säger att man får byta ut till det som passar.
Finns inget alternativ att frambringa.
agergårds får inte fram stigas lager.
Men om din fundering stämmer om amerikanska grejer så bör ariens, cub cadet, Murray passa.. har för mig att det vara samma till klippos åkklippare... Men det sätter jag inga pengar på.
vad jag minns i det andra forumet så finns det inget annat som passar. Har ingen aning vad ts har för maskin eller hur många varianter det finns och vad som har vad och inte. Jag minns bara tråden med hjullager som ser ut som på bilden, enradigt kullager med en fläns på sidan. Var det satt i den tråden har jag ingen aning om eller om det finns snarlika hjul på andra maskiner inom stiga som går att använda, Nå äldre eller vad som. Har ingen aning. Vet bara att lagret ifråga gick att köpa av stiga i sverige men det var apdyrt och avskräckte rejält. Men det är nog flera år sen jag såg nåt om det så det kan ju ha utgått lika gärna.
Därav min grundpoäng. Om ts har en maskin med ett sådant lager så borde det ju rimligen framgå i reservdelslistor och får man artikelnumret på det så ökar ju chansen att hitta rätt. Sen att det finns andra lager/bussningar som är vanligare hjälper ju föga om det är ett annat man ska ha.
 
A
S Stefan1972 skrev:
vad jag minns i det andra forumet så finns det inget annat som passar. Har ingen aning vad ts har för maskin eller hur många varianter det finns och vad som har vad och inte. Jag minns bara tråden med hjullager som ser ut som på bilden, enradigt kullager med en fläns på sidan. Var det satt i den tråden har jag ingen aning om eller om det finns snarlika hjul på andra maskiner inom stiga som går att använda, Nå äldre eller vad som. Har ingen aning. Vet bara att lagret ifråga gick att köpa av stiga i sverige men det var apdyrt och avskräckte rejält. Men det är nog flera år sen jag såg nåt om det så det kan ju ha utgått lika gärna.
Därav min grundpoäng. Om ts har en maskin med ett sådant lager så borde det ju rimligen framgå i reservdelslistor och får man artikelnumret på det så ökar ju chansen att hitta rätt. Sen att det finns andra lager/bussningar som är vanligare hjälper ju föga om det är ett annat man ska ha.
Det finns ca 10 olika axlar och lösningar i hjulen på stiga park.. nej det finns bara få nummer som är till hjullager för stiga park och villa och det är de numren jag la upp.

äger en park själv så jag vet hur kul detta är.. Och har skruvat dessa i många år....
Det är timtal för att hitta grejer...
De äldre maskinerna har inte alls samma grejer som det som Stiga kan frambringa.
Man får gå genom agergårds.

Och agergårds själva har lager och bussningarna precis efter det jag la upp.
sitter där ett 2 randigt hjullager så skulle jag kolla på de som har liknande eller lika grejer.
 
A
förövrigt har ni kollat så att inte allt detta ingår vid köp av ny fälg?
Så gjorde Hva ett tag.. Och även ariens...
 
Krilleman Krilleman skrev:
Duger inte dessa för 2002 eller letar du efter något annat??

[länk]
Hittar tyvärr inte framhjulslagret där, har kollat flera gånger. Är jag blind tro :oops:
 
Krilleman
A
1134-1319-01 finns den bussningen att köpa..?
Jag har inte hittat den...
 
Krilleman
Googlar man artikelnummer med endast svenska resultat så hittar jag flera butiker som saluför, många har dock likvärdiga ersättningsvaror.

Ser nu att min länk ovan tråkigt nog hade slut på lagret.

Briggsparts verkar hänvisa till annat nummer numera, med det är ju inte ovanligt när man köper Stiga Original.
1134-9026-01
https://www.briggsparts.se/art/hjullager.php
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.