Skall lägga ett klickgolv (100% laminat) i en "walk-in-closet" (ca 3.5 kvadrat) och funderar lite runt hur mycket utrymme man behöver lämna runt om mot väggarna med tanke på att golvet väll knappast lär expandera mycket mer än nu när det är nära 30 grader varmt vid läggningen? Risken borde väll finnas att det snarare drar ihop sig lite när det på vintern blir lite över 20 grader och då kanske det kan bli en glipa vid listen om den inte är betydligt bredare än vad man lämnat runt om?
Golvtillverkaren (Arena) föreslår 12 mm utrymme runt om (oavsett storlek på rummet vilket också låter lite konstigt i mina öron då detta låter som något som BORDE påverka expansionen i mm) - är sugen på att snarare bara lämna typ 6 mm runt om i denna värme...
Någon som har lite erfarenhet att bidra med här - hur mycket behöver jag VERKLIGEN lämna runt under dessa förutsättningar?
 
Jag tror inte värmen har så stor påverkan men däremot fuktigheten gör nog mer på expansionen så frågan är om det är mycket fukt i luften med. Då borde det inte expandera så mycket mer
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Dessutom är väl frågan hur mycket det påverkar laminat. Trägolv förändras ju väldigt mycket i storlek pga fukt. Har dock inte någon större erfarenhet av laminat så kan bara gissa.

Men om det expanderar mycket borde glipan snarare vara relaterad till hur brett rummet är, har man 6m expanderar det 12mm, har man 8mm blir det 16 osv. Ett fast mått tycker jag tyder på att det mest är att det ska VARA en springa så det kan röra sig och att husets rörelser inte ska påverka golvet, inte att golvet i sig expanderar eller krymper. Men som sagt, gissning...
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Med tanke på att det även är fuktigare på sommaren än på vintern borde väll ändå samma resonemang gälla - man hör alltid bara talas om att golvet kan EXPANDERA men aldrig om motsatsen vilket jag tycker är konstigt...
 
Det bör väl också spela in vad golvet under är gjort av, då det är skillnaden i expansion som är intressant.
Sedan är det ju inte bara värme som gör att det expanderar utan även fukt.
Bör särskilt vara fallet om huset är nybyggt av kanske inte helt torrt material.

Sedan till min egen erfarenhet. La ett laminatgolv för många år sedan i ett 20 år gammalt hus där jag tyvärr ej vet vad golvet under var av, men tror det var betong.
La med ca 2mm glipa mot väggen då de som bodde där tyckte det borde räcka. Det rörde sig inte alls under året.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Ja det är klart att även väggarna kan röra på sig en smula och som du säger borde det ju också bero på rummets storlek....
 
BirgitS
När vi la in parkettgolv så var instruktionen typ 1,5 mm per meter bredd på golvet dock minst 10 mm.

Eftersom det inte är 30 grader ute i dygnsmedeltemperatur så är ju 30 grader inne uppvärmd luft och därmed lägre relativ luftfuktighet än utomhus. Vi har för närvarande kring 50 % luftfuktighet inne och fuktigast brukar det vara i augusti eller början på september just innan man sätter igång med uppvärmningen av huset och särskilt om det är en regnig period i augusti och 20-25 grader.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren och 1 till
  • Laddar…
7 mm så blir det bra om golvpaketen legat 1-2 dygn i samma miljö
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.