Hej, jag undrar hur nära man får bygga en uteplats i förhållande till tomtgränsen? Är det inte 4,5 meter som gäller?
Är det skillnad om det är en oskyddad uteplats (utan staket)?

Rodge
 
Det verkar variera från kommun till kommun, surfa in på deras hemsida och kolla, eller ring till bygglovavdelningen.
 
Följande har jag skrivit i en annan länk:

Kravet var förr i tiden att det skulle vara minst 12 meter mellan huvudbyggnader. Detta beräknas från husets fasad. Takutsprång räknas alltså inte in; så mellan husens takutsprång kunde det alltså vara kortare avstånd. Denna regel var ursprungligen en skyddsregel för hindrande av spridning av brand. Detta avstånd kunde minskas om man gjorde en särskild brandskyddande konstruktion; t. ex. tegelfasad.

Under åren har skyddsavståndet minskats och under en lång rad av år har det gällt ett minsta avstånd om 9 meter. Det är här som 4,5 meters regeln härstammar. Om två grannar bygger minst 4,5 meter från sin tomtgräns kommer husen att hamna minst 9 meter från varandra (2 x 4,5 meter).

Numera - sedan några år tillbaka - är avståndet minskat till 8 meter mellan hus och följdaktligen har dagens detaljplaner regler om minst 4 meters avstånd från gräns.  

Ett problem är dock att avståndsregeln, som alltså från början var en brandskyddsregel, har kommit att bli en "integritetsregel". Sedan ett antal år tillbaka gäller alltså denna regel till skydd från grannars negativa påträngning.
Förutom att man vänder sig till kommunen kan det vara intressant att känna till bakgrunden till reglerna så blir de lättare att förstå och ha förståelse för.

Lycka till!!!
 
Tror liksom Jesca_J att kommunen ska veta det, bör nog stå i detlajplan, kan i bästa fall finnas på kommunens hemsida. Om jag inte kommer i håg fel så såg ett exempel där garage fick byggas bara en meter från tomtgräns...
 
Familjen_Bygg skrev:
Förutom att man vänder sig till kommunen kan det vara intressant att känna till bakgrunden till reglerna så blir de lättare att förstå och ha förståelse för bända.
;)
Berit
 
Jag har kollat och för en uteplats (som det var frågan om i mitt fall) utan tak är det 0 meter som gäller i vår kommun! Men de säger att om man har staket bör man kunna stå på sin sida och måla.
 
´ Under åren har skyddsavståndet minskats och under en lång rad av år har det gällt ett minsta avstånd om 9 meter. Det är här som 4,5 meters regeln härstammar. Om två grannar bygger minst 4,5 meter från sin tomtgräns kommer husen att hamna minst 9 meter från varandra (2 x 4,5 meter).´´


En av våra grannar har sitt hus mindre än 2 meter till vår tomt på ena sidan och ligger precis där vägen går på andra, alltså precis längs med vägen...
Om jag inte kan bygga mitt hus minst 7meter in på min tomt får jag inget bygglov då?? ::)
 
Avståndet mellan huvudbyggnader är en grundregel när det inte krävs särskilda åtgärder. Från denna regel kan avsteg göras i fall man åstadkommer brandavskiljande skyddskonstruktioner, läs tegelfasad t. ex.

Lycka till! :)
 
Jaaaaa, jag bygger en 3m hög tegelmur vid gränsen, då måste jag ju kunna bygga hur nära jag vill..... eller ::)
 
Hmm fick Du byggnadslov till en sådan hög tegelmur -
det var strongt av kommun!
 
Familjen_Bygg skrev:
kan avsteg göras i fall man åstadkommer brandavskiljande skyddskonstruktioner,

Lycka till!  :)

Dom måste väl ge tillstånd för sina egna regler eller ;D ;D ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.