Hejsan.

Efter att elcentralen bytts från porslinssäkringar till automater inträffade det som man ju skulle kunnat räkna ut.
Det är bara en 10A matning till kökets belysning och uttag så säkringen löste när vi hade för mycket apparater igång.
Tidigare har det väl antagligen gått bra pga porslinssäkringarnas större tröghet.
Så kyl, bänkdisk, kaffebryggare, brödrost, belysningar i tak och under bänk går på samma säkring.

Jag har inte kollat dragningen ännu och vet inte om det är lätt att sektionera, men om vi säger att det låter sig göras är det ok med en ny EKLK 5G1,5 från central till en kopplingsdosa i krypgrunden?
Därifrån en kabel till varje sektion, köksvägg1, köksvägg2 och en egen till diskmaskinen. Jag byter eventuellt till en ny fullstor diskmaskin framöver.
Det blir trångt och bökigt att dra 3x EKLK 3G1,5 till varje sektion ut från centralen, så helst bara en sladd ut.

/Höghus
 
Har du enfas eller trefas i centralen är den första frågan, det avgör till vad svaret blir.
 
E elmont skrev:
Har du enfas eller trefas i centralen är den första frågan, det avgör till vad svaret blir.
Jamen så klart, slarvigt av mig där!
Det är trefas, därav tre sektioner.

/Höghus
 
Har du en trefas central så kan du dra ut en trefasgrupp (5ledare) som du som du delar upp i en kopplingsdosa. Ibland brukar det sitta en dosa bakom kylskåpet där rören går direkt till centralen, då brukar det gå bra att göra om det till en trefasgrupp och gå vidare från den dosan.
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
E elmont skrev:
Har du en trefas central så kan du dra ut en trefasgrupp (5ledare) som du som du delar upp i en kopplingsdosa. Ibland brukar det sitta en dosa bakom kylskåpet där rören går direkt till centralen, då brukar det gå bra att göra om det till en trefasgrupp och gå vidare från den dosan.
Låter bra.
Tyvärr ingen kopplingsdosa bakom kylen, bara apparatdosor i väggarna. Och nån gammal blymantlad kabel från centralen som sticker iväg in i krypgrunden.
Får öppna alla apparatdosor och se om jag kan räkna ut hur dragningen är gjord.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Låter bra.
Tyvärr ingen kopplingsdosa bakom kylen, bara apparatdosor i väggarna. Och nån gammal blymantlad kabel från centralen som sticker iväg in i krypgrunden.
Får öppna alla apparatdosor och se om jag kan räkna ut hur dragningen är gjord.

/Höghus
Brukar rekommendera att man sätter en 3P 10A dvärgbrytare i centralen också även om folk i detta forum börjar gråta då ;)
 
  • Ledsen
Wheelabrator
  • Laddar…
B Berrabus123 skrev:
Brukar rekommendera att man sätter en 3P 10A dvärgbrytare i centralen också även om folk i detta forum börjar gråta då ;)
För att vara säker på att alla faser bryts samtidigt?
Dvs kylen lägger av samtidigt som det blir kortslutning i diskmaskinen som man dragit igång precis innan man åker ifrån fritidshuset?
Om det inte är ett krav föredrar jag supertydlig märkning i centralen och en skylt bredvid kopplingsdosan.

/Höghus
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
För att skydda den som i framtiden ska jobba i anläggningen, för även supertydliga märkningar har en tendens att försvinna med tiden.
 
  • Gilla
  • Wow
Wheelabrator och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
För att skydda den som i framtiden ska jobba i anläggningen, för även supertydliga märkningar har en tendens att försvinna med tiden.
Betyder detta att det är ett krav? Berrabus säger "rekommendera".
Elektrikern som bytte ut min central satte inte in några 3P brytare, bara 1P.

/Höghus
 
Det finns inga krav specifika, om vi pratar om elinstallationsregler, annat än allmänna krav. En branschpraxis som brukar tillämpas är att det ska räcka med att bryta en (1) säkring för att göra ett uttag eller strömbrytare helt strömlös, dvs antingen en enpolig eller trepolig. Kopplingsdosor innefattas inte här då endast elektriker får rota i dessa, utan det gäller dosor för uttag och strömbrytare eftersom dessa får bytas utan behörighet.

Då kan man ställa upp två huvudsakliga alternativ
- Fördelning av trefasgruppen i en kopplingsdosa, vilket tillåter 3 st enpoliga dvärgar.
- Trepolig dvärg.

Om inget klockrent alternativ är möjligt kan man söka ytterligare alternativ som att fördela ledningen i en apparatdosa mha icke öppningsbara toppklämmor och att uttaget/strömbrytaren i samma dosa endast matas med de ledare som det själv behöver.
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det finns inga krav specifika, om vi pratar om elinstallationsregler, annat än allmänna krav. En branschpraxis som brukar tillämpas är att det ska räcka med att bryta en (1) säkring för att göra ett uttag eller strömbrytare helt strömlös, dvs antingen en enpolig eller trepolig. Kopplingsdosor innefattas inte här då endast elektriker får rota i dessa, utan det gäller dosor för uttag och strömbrytare eftersom dessa får bytas utan behörighet.

Då kan man ställa upp två huvudsakliga alternativ
- Fördelning av trefasgruppen i en kopplingsdosa, vilket tillåter 3 st enpoliga dvärgar.
...
Det låter bra. Tack för svaret.

/Höghus
 
Då börjar det närma sig.
Vad är lämpligt att fördela på de tre faserna?
Geografin är; central - krypgrund - vägg1 - vägg2.
Just nu sitter en kopplingsdosa i krypgrunden under vägg1 med en ledare ut till varje vägg där den sedan går upp.
Vägg1 matar diskmaskin, belysning tak&vägg, bänkuttag och spisfläkt
Vägg2 matar kyl, bänkuttag, belysning vägg och sedan en skum kabel genom väggen till en infravärmare i uterummet på andra sidan väggen.
Är detta en bra fördelning?
L1 - Diskmaskin (2kW?)
L2 - Belysning (250W?), frys (175W), kyl (275W), fläkt (260W), bänkuttag vägg1 + vägg2.
L3 - Bänkuttag vägg1 + vägg2.

Matningen till infran lär väl dömas ut så den tas bort.

/Höghus
 
Det blir nog bra så.
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.