M
H Hallerudsbo skrev:
Skulle gärna haft en lite större maskin själv.
Men det stoppa på en 1,7 ton så jag kan flytta den på en bilkärra.
Ser bara mer nytta med maskinen.
Jag har ripper byggt själv, planeringsbalk byggt själv, 3 skopor, grip och nu min senaste skapelse en balk att ha en borrmaskin i ,underlättar bra när man ska bort med Sten.

har en kratta på gång till maskinen och en hydralisk pigghammare.
Sen är det komplett.
Häftigt!
Är det en 65'a du har monterat där eller?
 
H
M Markarbetaren skrev:
Häftigt!
Är det en 65'a du har monterat där eller?
nej det är en BBC 24W.
För att få lite bättre fjutt och vatten spolning om jag skulle vilja ha det.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Jag är mest förvånad att det fyngerar med en så liten maskin.
Sist jag skulle gräva hyrde jag en liten maskin men jag kom inte ens ner i backen (tjockt gräslager med mycket rötter, lerjord, sten och inte jätte djupt innan stenhäll, det är väldigt hårt att gräva på min tomt).
Jag trodde inte det var sant och försökte ett tag men fick ringa hyrfirman och byta mot en 1,8t som klarade av att gräva i jorden.

Vad kostade grävaren?
 
F fixarpelle skrev:
Jag är mest förvånad att det fyngerar med en så liten maskin.
Sist jag skulle gräva hyrde jag en liten maskin men jag kom inte ens ner i backen (tjockt gräslager med mycket rötter, lerjord, sten och inte jätte djupt innan stenhäll, det är väldigt hårt att gräva på min tomt).
Jag trodde inte det var sant och försökte ett tag men fick ringa hyrfirman och byta mot en 1,8t som klarade av att gräva i jorden.

Vad kostade grävaren?
Oj! Kan inte jämföra men har inte haft några problem här. Den verkar vara bra stark för så liten motor. Lyfter otroligt bra och gräs har inte varit ett bekymmer alls.
Den kostade 59.000 plus moms. Då ingick en liten skopa med tänder. Jag köpte även en fast planeringsskopa på 60cm (tiltbar var slut). Finns även gripklo, hammarborr och jordborr till den. Köper jag jordborr blir nog ganska populär bland grannarna vid staket bygge haha
 
  • Gilla
swirve och 1 till
  • Laddar…
Var köpte du den?
QUOTE="Tommy_78, post: 4305627, member: 364367"]Oj! Kan inte jämföra men har inte haft några problem här. Den verkar vara bra stark för så liten motor. Lyfter otroligt bra och gräs har inte varit ett bekymmer alls.
Den kostade 59.000 plus moms. Då ingick en liten skopa med tänder. Jag köpte även en fast planeringsskopa på 60cm (tiltbar var slut). Finns även gripklo, hammarborr och jordborr till den. Köper jag jordborr blir nog ganska populär bland grannarna vid staket bygge haha[/QUOTE]
 
P Petter Forsen skrev:
Var köpte du den?
QUOTE="Tommy_78, post: 4305627, member: 364367"]Oj! Kan inte jämföra men har inte haft några problem här. Den verkar vara bra stark för så liten motor. Lyfter otroligt bra och gräs har inte varit ett bekymmer alls.
Den kostade 59.000 plus moms. Då ingick en liten skopa med tänder. Jag köpte även en fast planeringsskopa på 60cm (tiltbar var slut). Finns även gripklo, hammarborr och jordborr till den. Köper jag jordborr blir nog ganska populär bland grannarna vid staket bygge haha
[/QUOTE]
Jag bor i Norge, Trondheim. Köpte den hos en handlare här. Tror märket "Sino" är samma som "Rhinoceros" i övriga världen.
 
H
Ja man får ju oftast vad man betalar för.

därför skulle jag hellre köpa en begagnad maskin av känt märke än en maskin Made in china.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Skulle gärna haft en lite större maskin själv.
Men det stoppa på en 1,7 ton så jag kan flytta den på en bilkärra.
Ser bara mer nytta med maskinen.
Jag har ripper byggt själv, planeringsbalk byggt själv, 3 skopor, grip och nu min senaste skapelse en balk att ha en borrmaskin i ,underlättar bra när man ska bort med Sten.

har en kratta på gång till maskinen och en hydralisk pigghammare.
Sen är det komplett.
Jösses vad avis jag blir.Har beställt en minigrävare och behövs.Den där borrigen skulle man haft i sommras.
 
H
V växelventil skrev:
Jösses vad avis jag blir.Har beställt en minigrävare och behövs.Den där borrigen skulle man haft i sommras.
ja fy faan den ångrar jag inte att jag byggde.
Där jag borrade och tog bort Sten.
Där gjöt jag i slutet av september.
Förra veckan fick jag slutbesked av kommunen.

på bilden är det inte helt klart.

tänkte sälja grävaren nu, men jag tycker den är så bra så tror den får va kvar som en leksak.
 
  • Nybyggt hus upplyst på natten med trädgård och gräsklippare synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Skulle gärna haft en lite större maskin själv.
Men det stoppa på en 1,7 ton så jag kan flytta den på en bilkärra.
Ser bara mer nytta med maskinen.
Jag har ripper byggt själv, planeringsbalk byggt själv, 3 skopor, grip och nu min senaste skapelse en balk att ha en borrmaskin i ,underlättar bra när man ska bort med Sten
H Hallerudsbo skrev:
Skulle gärna haft en lite större maskin själv.
Men det stoppa på en 1,7 ton så jag kan flytta den på en bilkärra.
Ser bara mer nytta med maskinen.
Jag har ripper byggt själv, planeringsbalk byggt själv, 3 skopor, grip och nu min senaste skapelse en balk att ha en borrmaskin i ,underlättar bra när man ska bort med Sten.

har en kratta på gång till maskinen och en hydralisk pigghammare.
Sen är det komplett.
grymt utförande av balken, har du några skisser eller bilder på utförandet, skulle behöva något liknande till mina maskiner
 
H
J jonasz skrev:
grymt utförande av balken, har du några skisser eller bilder på utförandet, skulle behöva något liknande till mina maskiner
Har inga skisser.
Utgick från en bild på nätet bara.
Sen tog det ca 2-3 timmar att bygga den.
Ska bygga om lite framöver så jag får en elektrisk ventil till luften så kan jag sitta i grävaren och styra det.

h-balk med en stålplatta på för hammaren.
Sen hade vi en del på jobbet som skulle kastas, front borrstöd till Atlas tunnelborrigg som jag använde.
Då får man i gummi bussningar som stöd till borrstålet.
Bergdubb längst fram för att hålla stöd mot berget.
Och en hållare bak till vinschen
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.