Ett rum på 28 kvm ska byggas om invändigt. 6x4m
innerpaneler har rivits bort och dubbla eller tre dubbla gibsskivor ska skruvas direkt på reglarna.
Reglarna är något skeva på båda sidor, ca 1 cm, hur gör jag om jag ska sätta gipsskivor direkt på reglarna utan att de knäcks ?
tacksam för snabba svar.
 
  • Renoveringsprojekt med exponerade reglar och avlägsnad innerpanel, samt ny gipsvägg under installation nära isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Antingen får du skruva försiktigt eller sätt plywood/osb först som jämnar ut. Det senare har ju även andra fördelar när något ska fästas i väggen.
 
Ingen ångspärr i väggens övre del?
 
Jag hade satt plyfa bakom och sedan gips. är det 1 cm så känns det svårt att få till det utan att det knäcks. Beror lite på hur denna 1 cm diff ser ut också.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Antingen får du skruva försiktigt eller sätt plywood/osb först som jämnar ut. Det senare har ju även andra fördelar när något ska fästas i väggen.
glömde skriva att , det ska bli ett hobbyrum( musik + bio) försöker därför undvika plywood/osb pga akustiken.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Ingen ångspärr i väggens övre del?
det är gamla ångspärr som sitter kvar, de ska bort och ersättas med ny.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag hade satt plyfa bakom och sedan gips. är det 1 cm så känns det svårt att få till det utan att det knäcks. Beror lite på hur denna 1 cm diff ser ut också.
Som du ser på bilden ovan så har jag provmonterad gipsskiva, och det går att skruva nerifrån upp men översta ,horisontella regeln är inte i linje med de övriga, (inskjuten ca 5mm).
reglarna generellt är inte i linje med varandra, de avviker ca 2-5mm.
 
S stranger skrev:
glömde skriva att , det ska bli ett hobbyrum( musik + bio) försöker därför undvika plywood/osb pga akustiken.
ok, men du kanske kan slå på en 22x45 på reglarna som jämnar ut dem?
 
Jag hadde nog monterat råspont med spik pistol då OSB är väl dyrt i dagsläget.
Ger en stadig och bra vägg, tar upp ojämnheterna och är utmärkt att fästa dubbelgips eller vad du önskar på väggen i framtiden.

Golvspån är ett annat tänkbart alternativ som ger en tung och stum vägg.
 
mexitegel mexitegel skrev:
ok, men du kanske kan slå på en 22x45 på reglarna som jämnar ut dem?
Ja. ett bra alternativ, blir dock någon centimeters mellan rum (mellan isolering och nya gipsskivor) men det kanske inte gör något?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.