Snailman Snailman skrev:
Om det inte är någon inredd övervåning, så är det väl vanliga fribärande takstolar.
De fribärande har ju en del snedsträvor, men om vi tänker bort dem, så blir det ju tre brädor kvar, och om det blir tryck ovanifrån (typ tegelpannor/betongpannor/snö) så är det ju den vågräta brädan i underkant som gör att inte taket rasar och blir platt och även ser till att inte väggarna trycks ut.

Det blir alltså en del dragkrafter i denna bräda, så att såga bort en tredjedel av denna låter som väldigt mycket.

För att åtgärda det så kan man tex om spottarna tas bort (flyttas) sätta en spikplåt på båda sidor av takstolen alternativt spika på en bräda på båda sidor av takstolen i stället för spikplåtarna (som man gjorde förr)

Nu är jag amatör på detta men maskiningenjör så lite grand förstår jag ju. :)
Självklart men vanligtvis finns ju innerväggar och annat inne i huset som hjälper till. Även om man kan räkna på mycket i teorin så blir det som sagt lite annat i praktiken. Det är dessutom bara en takstol vad jag förstår så att det skulle kunna hända nåt ser jag som nästan otänkbart.
 
  • Gilla
larka742
  • Laddar…
T Tsdoesds skrev:
Har urtaget gjorts sådär stort för att spottarna hamnar just precis där?
Ja precis.
 
Men är verkligen urtaget i takstolen sååå djupt, först borde det vara gips eller nåt sånt, sedan glespanel en 22 mm.
Min hålsåg sågar inte djupare än 40 mm.
Då skulle det vara 15 mm i takstolen….

Protte
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
A
Så för att summera:
1. Mät hur djupt de har sågat i takstolen
2. Informera att du är orolig över hållfastheten
3. Betala inte fakturan
4. Återkom här med exakta mått

Som det skrevs tidigare går det att förstärka takstolen och detta borde firman bekosta.

min sista punkt/fråga är vad det är för spottar och vilket utrymme spottarna ska ha bakom för att vara brandsäkert? Med virke några mm bakom kan det vara illa beroende på modell.
 
  • Gilla
Räknenisse och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
G Gummigunnar skrev:
Hur skulle man kunna förstärka takstolen igen?
Förstärkningen är ingen stor grej, man spikar virke, plåt eller band på bägge sidorna om stolen, ev med lim mellan, som förstärkning. Men det är ju dock en del arbetsinsats, i färdigt hus ska man t.ex. ner i isoleringen och återställa den bra sen.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Så för att summera:
1. Mät hur djupt de har sågat i takstolen
2. Informera att du är orolig över hållfastheten
3. Betala inte fakturan
4. Återkom här med exakta mått

Som det skrevs tidigare går det att förstärka takstolen och detta borde firman bekosta.

min sista punkt/fråga är vad det är för spottar och vilket utrymme spottarna ska ha bakom för att vara brandsäkert? Med virke några mm bakom kan det vara illa beroende på modell.
5cm djupt i takstolen har dem borrat.
Spottarna är av den sort där man ska kunna trycka upp den i isoleringen utan att det ska vara något problem. Det behövs alltså ingen glassbytta för dessa spottar.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Förstärkningen är ingen stor grej, man spikar virke, plåt eller band på bägge sidorna om stolen, ev med lim mellan, som förstärkning. Men det är ju dock en del arbetsinsats, i färdigt hus ska man t.ex. ner i isoleringen och återställa den bra sen.
Så jag kan kräva att elektrikern tar på sig detta och anlitar en snickare som förstärker takstolen?
 
Bilder tack!
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
A
G Gummigunnar skrev:
5cm djupt i takstolen har dem borrat.
Spottarna är av den sort där man ska kunna trycka upp den i isoleringen utan att det ska vara något problem. Det behövs alltså ingen glassbytta för dessa spottar.
Med borrat menar du att de använt en hålsåg exempelvis https://www.proffsmagasinet.se/mask...-fit-multi-purpose-long-halsag-o86-mm-1410059

för att göra ett 50 mm djupt hål som har en diameter större än takstolen?



Om det är ja på den frågan så tycker jag definitivt att elektrikern får fixa en snickare som förstärker takstolen utan kostnad för dig.
 
Kommer du åt takstolen? I så fall, bara dra dit en regel längs sidan på den med rejäla skruvar, så är det garanterat lugnt och du kan sova gott.
 
Mikael_L
Frågan är väl om inte den som ställt till det ska fixa.

Däremot tycker jag att det är viktigt att få klargjort ifall det verkligen är ett problem, ett fel, innan man tar till med storsläggan.

Mycket av det hantverkare gör innebär åverkan på ett eller annat vis, och ibland har de faktiskt koll på det de gör, även om det skulle råka se illa ut.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Frågan är väl om inte den som ställt till det ska fixa.

Däremot tycker jag att det är viktigt att få klargjort ifall det verkligen är ett problem, ett fel, innan man tar till med storsläggan.

Mycket av det hantverkare gör innebär åverkan på ett eller annat vis, och ibland har de faktiskt koll på det de gör, även om det skulle råka se illa ut.
Generellt håller jag med dig men det kan aldrig vara vettigt att jacka ur takstolar om man kan lägga hålet 50 mm åt höger eller vänster om.

Det borde bara vara i de fall där symmetri efterfrågas men givetvis får man kolla så man inte träffar takstolen.
 
G Gummigunnar skrev:
Så jag kan kräva att elektrikern tar på sig detta och anlitar en snickare som förstärker takstolen?
Det behöver knappast vara en snickare som gör förstärkningen, det klarar dom allra flesta personer av. Så vill elektrikern göra förstärkningen själv så är det OK.
 
E
E elmont skrev:
Det behöver knappast vara en snickare som gör förstärkningen, det klarar dom allra flesta personer av. Så vill elektrikern göra förstärkningen själv så är det OK.
Elektriker sätter kortlingar - elektriker kan bygga hus.
 
  • Gilla
Freniño
  • Laddar…
Exakt, själv byggde jag ett hus till mig och min familj för ca 40 år sedan och det har klarat sig utan problem.
På senare tid har jag byggt några maskinhallar ca 15x25 m med 4,5 m takhöjd inne. Några övervåningar på villor samt några fritidshus. Alla står fortfarande stadigt och inga skador finns.
Så att förstärka en takstol kan nog alla elektriker som har som yrke att ibland slå i en eller annan spik.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.