Nu när det är säsong för utomhusprojekt så har jag bestämt mig för att göra något åt ytterdörren. Det rör sig om en solid ekdörr från förra sekelskiftet, Som jag tror är orginaldörren till huset. Den har haft ett tufft liv och fått lite för lite kärlek de senaste åren. Men nu är det dags att ändra på det. Planen är att slipa ner dörren på utsidan, behandla den och byta låset till ett smart lås mha Yale Linus. Om tid och ork finns då ska jag också plocka isär handtaget och spänna fjädern, samt sätta nya tätningslister.

Initialt är planen att behandla dörren med Roslagsmahogny, på rekommendation från en målare. Men jag är lite rädd för att om det blir dålig så kommer det kanske tränga in såpass i träet att det inte går att slipa bort och göra om.

Men som vanligt börjar man med det tråkigaste: Tvätta och göra rent… Sliten bågformad ekdörr från förra sekelskiftet med smidesdetaljer, infälld i en vit husfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svartvit ritning av en husfasad med detaljerad ytterdörr från sekelskiftet och utsmyckade fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en gammal sliten ekdörr med synligt låshus och nyckelhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
topsiekret och 7 till
  • Laddar…
Vilket vackert hus! Vill du byta?

Lycka till med dörren, det blir säkert väldigt bra. Jag har ingen åsikt angående roslagsmahognyn.
Yale Linus är väl ett som inte syns från utsidan? Det hade varit vanvård att sätta ett vanligt yale-lås på den dörren.
 
  • Gilla
tobbe9012 och 1 till
  • Laddar…
Vi valde att behandla våra oljade ekdörrar med Le Tonkinois bioimpression, på rekommendation av Byggfabriken. Resultatet blir ljusare "normal ekfärg" än med roslagsmahogny, som jag tycker ger träet för mörk kulör. Men det är en smaksak.

Burk Le Tonkinois bioimpression på ett träbord, använd för behandling av ekdörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Oljad ekdörr behandlad med Le Tonkinois bioimpression, jämfört med obehandlat trä.
Dörr från Söderport behandlad med Le Tonkinois.
 
  • Gilla
mkristensson och 4 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi valde att behandla våra oljade ekdörrar med Le Tonkinois bioimpression, på rekommendation av Byggfabriken. Resultatet blir ljusare "normal ekfärg" än med roslagsmahogny, som jag tycker ger träet för mörk kulör. Men det är en smaksak.

[bild]

[bild]
Dörr från Söderport behandlad med Le Tonkinois.
För att inte någon ska bli förvirrad av vilken produkt som ska användas så är burken på bilden inte Bio impression från Le Tonkinois. Det är deras linoljefernissa. Blir som en lack medan Bio impression är deras olja. Man kan använda Bio impression för att grunda innan fernissan. Använder själv fernissan till mahognyinredning samt detaljer på utsidan på min båt.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Vilket vackert hus! Vill du byta?

Lycka till med dörren, det blir säkert väldigt bra. Jag har ingen åsikt angående roslagsmahognyn.
Yale Linus är väl ett som inte syns från utsidan? Det hade varit vanvård att sätta ett vanligt yale-lås på den dörren.
Haha, fråga igen nästa städdag. 500+ kvm är inte lika roligt när det ska skuras.
 
  • Gilla
lars-gunnar wännman och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi valde att behandla våra oljade ekdörrar med Le Tonkinois bioimpression, på rekommendation av Byggfabriken. Resultatet blir ljusare "normal ekfärg" än med roslagsmahogny, som jag tycker ger träet för mörk kulör. Men det är en smaksak.

[bild]

[bild]
Dörr från Söderport behandlad med Le Tonkinois.
Tack för tipset, blev att åka till byggnadsvårdsbutiken och komplettera. Er dörr ser ju fantastisk ut!
 
Då är dörren slipad och oljad. Ska låta oljan torka två dagar innan jag går på med Le Tonkinois. Undertiden blir det att måla metallen med svart linoljefärg.
 
  • Nyslipad och oljad träddörr med dekorativa, svarta metallbeslag och dörrhandtag, redo att målas med svart linoljefärg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slipad och oljad dubbel trädörr med smidesbeslag, redo för ytterligare behandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slipad träyta med olja och smidesjärnbeslag mot en dör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bödvar McOlsson och 6 till
  • Laddar…
Två timmar med en liten akvarellpensel och stadig hand så är all metall svart igen. Funderar på om det bästa är att lägga fernissan även på metallen eller inte. Just nu lutar det åt att försöka undvika fernissa på metallen.
 
  • Nymålad svart metallbeslagning på en träport.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymålad svart metallbeslag på en träyta av dörr med dekorativa sniderier och glasfönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Karlia och 5 till
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Vilket vackert hus! Vill du byta?

Lycka till med dörren, det blir säkert väldigt bra. Jag har ingen åsikt angående roslagsmahognyn.
Yale Linus är väl ett som inte syns från utsidan? Det hade varit vanvård att sätta ett vanligt yale-lås på den dörren.
Roslagsmahogny hör väl inte hemma här. Slipa dörren väl och olja den. Vill du ha ett skyddande skikt kan du
använda Ovatrol, men underhållet blir enklare med att bara rengöra/slipa och olja.
 
  • Gilla
Bjoellander
  • Laddar…
Jan Christianson Jan Christianson skrev:
Roslagsmahogny hör väl inte hemma här. Slipa dörren väl och olja den. Vill du ha ett skyddande skikt kan du
använda Ovatrol, men underhållet blir enklare med att bara rengöra/slipa och olja.
Jo, med hjälp av forumet här så insåg jag också det fanns betydligt bättre alternativ till Roslagsmahogny. Som tur var innan det var försent :)
 
Då är dörren färdigbehandlad och nytt lås är på plats. Har ägnat 4 timmar åt att förstora utrymmet för låskistan samt installerat nya låset. Nu sitter Yale Linus på dörren och jag kan styra låset från mobilen. Men… när appen säger att dörren är olåst så är låset de facto låst… och vice versa… nåja det är morgondagens huvudvärk. Får jag bara iordning på det lilla problemet och får kodplattan på plats så kan det här projektet läggas till handlingarna.
 
  • Träytterdörr med installerat Yale Linus smartlås, svart dörrhandtag och en säkerhetsföretagets dekal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brun träddörr med bågtopp och smidda beslag, uppdaterad med Yale Linus smart låssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En nyinstallerad Yale Linus smart lås på en träig, gammal dörr med metalldörrhandtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ursviken och 5 till
  • Laddar…
Wow och åter wow. Vilken jävla fin dörr. Helt otroligt vackert. Skulle verkligen vilja se en bild på hela framsidan, hoppas du kan bjuda på en bild :D(y)
 
Kan bara instämma. Magiskt fin :love:
 
  • Gilla
Bjoellander
  • Laddar…
Karlia
Som ovan, magiskt fin! Och framkallar dåligt samvete/inspiration - jag måste ta tag i min ytterdörr..
 
  • Gilla
Bjoellander
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Wow och åter wow. Vilken jävla fin dörr. Helt otroligt vackert. Skulle verkligen vilja se en bild på hela framsidan, hoppas du kan bjuda på en bild :D(y)
Vad roligt att du också gillar den. Klart att jag kan bjuda på en bild på framsidan. Även om den tydligt visar att det är dags att ta tag i grusgången…Personligen föredrar jag baksidan, så det kommer en bild på den med.
 
  • Ståtligt, vitmålat hus med svart tak och ojämn grusgång med växter framför under en solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Framsida av ett stort grått hus med svart tak, omgivet av en välskött gräsmatta och trädäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
saiter och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.