Hej!

Jag har köpt en lägenhet som jag håller på att renovera. Har en knepig garderob i hallen som i dagsläget har skjutdörrar som jag tycker är skitfula. Jag tänkte att det borde bli perfekt att köra 4x50cm PAX med en dubbel på djupet till höger (58cm stomme fram och 35cm bakom) och att jag lämnar baksidan öppen på den främre. Tänkte att man kan ha vinterjackor mm hängandes i den bakre. Det är 240 i tak i garderoben så blir ju helt perfekt med 236 höjden på PAX. Kommer isf be hantverkarna bygga in det så alla garderober blir i linje och be de sätta upp 15cm vägg.

Vad tror ni? Har jag tänkt rätt?

Tack för hjälpen!
Axel

PS: kylen står bara där temporärt. Den ska säljas. Om någon undrade vad den gjorde där =)
 
  • Renoveringsprocess i en lägenhet med skjutdörrsgarderob i hallen och en temporärt placerad kyl.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt: Öppen garderob med temporärt placerad Blomberg-kyl och byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning på en planlösning för en garderobslösning med måttangivelser för placering av PAX-skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
C Chansey skrev:
Hej!

Jag har köpt en lägenhet som jag håller på att renovera. Har en knepig garderob i hallen som i dagsläget har skjutdörrar som jag tycker är skitfula. Jag tänkte att det borde bli perfekt att köra 4x50cm PAX med en dubbel på djupet till höger (58cm stomme fram och 35cm bakom) och att jag lämnar baksidan öppen på den främre. Tänkte att man kan ha vinterjackor mm hängandes i den bakre. Det är 240 i tak i garderoben så blir ju helt perfekt med 236 höjden på PAX. Kommer isf be hantverkarna bygga in det så alla garderober blir i linje och be de sätta upp 15cm vägg.

Vad tror ni? Har jag tänkt rätt?

Tack för hjälpen!
Axel

PS: kylen står bara där temporärt. Den ska säljas. Om någon undrade vad den gjorde där =)
jag hade nog behållt skjutdörrarna och satt upp bra förvaring i form av elfa-hyllor där inne.
Jag vet inte om det funkar att ha en smal garderob innanför den djupa. Normalt borde väl bakstycket stadga upp stommen. Kanske funkar det ändå om stommen skruvas fast i väggen och i nästa stomme
 
Kollade på pax monteringsanvisning. Det är sån där tunt trä som viks i två, likt baksidan av en malmbyrå. Tror mao inte att det påverkar stabiliteten nämnvärt. Snackade med snickare idag. Han trodde det skulle bli bra. Återkommer med bilder när det är klart =)
 
BirgitS
C Chansey skrev:
Det är sån där tunt trä som viks i två, likt baksidan av en malmbyrå. Tror mao inte att det påverkar stabiliteten nämnvärt.
Normalt gör bakstycket i Pax-garderober mycket för stabiliteten eftersom det gör att sidorna förblir rätvinkliga. Men genom att sätta fast sidorna i garderoben resp. väggen bredvid kan man få samma effekt.

Däremot lär du ju inte få in mycket vinterjackor i ett så litet utrymme, 50 cm är ju lite för smalt för hängande kläder egentligen så ärmarna kommer att lägga sig framför mittdelen av jackan och då tar jackan mycket plats på djupet..
 
Makes sense. Hur hade du gjort med ytan jag har?
 
BirgitS
Det lilla utrymmet tycker jag verkar bättre för hyllor där man ställer lådor med julsaker och annat som används sällan (t.ex. säsongsförvaring av mössor/vantar resp. picnic-grejer).

Annars gillar jag mer konsolsystem med skjutdörrar än fasta garderober där man blir uppbunden av stommarna i stället för att kunna ha t.ex. ett hyllplan högt upp i hela utrymmet så att de lådor man ställer upp kan vara i godtycklig storlek och ett mindre utrymmen på sidan som blir över (som dina 15 cm längst till vänster) kan användas till strykbrädan, iläggsskivor till matbordet etc.
 
Jag är väldigt förtjust i Elfa just för att det känns som man kan skräddarsy ett utrymme väldigt enkelt för att verkligen maximera det. I tidigare lägenhet hade den förra ägaren tryckt i en garderob från Ikea i ett förråd som var väldigt litet. Med Elfa kunde vi få mycket bättre förvaring med blandade utdragbara lådor, hyllor och klädstång. Så jag röstar för nya skjutdörrar och Elfa. Var enkelt att installera själv också så du lär ju spara en del på att inte behöva anlita hantverkare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
T Trafikverket1 skrev:
Jag är väldigt förtjust i Elfa just för att det känns som man kan skräddarsy ett utrymme väldigt enkelt för att verkligen maximera det. I tidigare lägenhet hade den förra ägaren tryckt i en garderob från Ikea i ett förråd som var väldigt litet. Med Elfa kunde vi få mycket bättre förvaring med blandade utdragbara lådor, hyllor och klädstång. Så jag röstar för nya skjutdörrar och Elfa. Var enkelt att installera själv också så du lär ju spara en del på att inte behöva anlita hantverkare.
Min upplevelse precis. I vår gamla lägenhet hade någon tryckt in ikea gardrober i förrådet. Vi fick en mycket mer funktionell garderob och förrådsyta med Elfa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.