Undra hur den extrema prisuppgången på byggmaterial/virke kommer påverka byggandet och hela byggbranschen?
För 1-2 månader sen köpte jag en så skiva för 249kr, för knappt ett år sen tror jag en sån kostade 140-150kr.
Nu 379kr/st

OSB-skiva visas på en webbplats med priset 379 SEK, reflekterande prisökningar nämnt i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

det är ju i det närmaste katastrof för någon som lämnat fastpris på ett lite större bygge
 
Personligen tror jag på lägre priser över tid, men inte att vi kommer komma ner till de priserna som var tidigare.

2017-2020 byggde jag till huset och dokumenterade då vad allting kostade. I slutet på 2018 betalade jag 155kr inkl. moms för en OSB 11x1197x2500mm.

Var senast i veckan och handlade lite reglar, betalar idag ca 150% mer än vad jag gjorde 2018.

Som det är idag så har bygghandeln två problem, dels att få tag i material, dels hur mycket material som ska köpas in för att tillgodose behovet, ingen vill stå med stora mängder material som har köpts in till höga priser när priset sedan återgår till det normala eller åtminstone lägre priser.
 
  • Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
Virkespriserna har stigit någon euro per fastkubikmeter men de är fortfarande mycket nära de extrema botten noteringarna som vi har haft de senaste åren. Om man inflationsjusterar enligt levnadskostnader så låg virkespriserna i fjol och förfjol sannolikt lägst vad de har gjort i alla fall sedan slutet på 1700-talet.

Det är mellanhänderna som har distributionsproblem och gör hutlösa prispåslag men råvaran kostar fortfarande knappt 70 euro fastkubiken.
 
  • Gilla
noone70 och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Virkespriserna har stigit någon euro per fastkubikmeter men de är fortfarande mycket nära de extrema botten noteringarna som vi har haft de senaste åren. Om man inflationsjusterar enligt levnadskostnader så låg virkespriserna i fjol och förfjol sannolikt lägst vad de har gjort i alla fall sedan slutet på 1700-talet.

Det är mellanhänderna som har distributionsproblem och gör hutlösa prispåslag men råvaran kostar fortfarande knappt 70 euro fastkubiken.
Här i Östergötland går det ju faktiskt att få 1000kr/m3 för talltimmer nu.
 
Sålänge usa betalar runt 6000:- m3 så lär det bli tufft att sänka priset på virket
 
H heimlaga skrev:
Virkespriserna har stigit någon euro per fastkubikmeter men de är fortfarande mycket nära de extrema botten noteringarna som vi har haft de senaste åren. Om man inflationsjusterar enligt levnadskostnader så låg virkespriserna i fjol och förfjol sannolikt lägst vad de har gjort i alla fall sedan slutet på 1700-talet.

Det är mellanhänderna som har distributionsproblem och gör hutlösa prispåslag men råvaran kostar fortfarande knappt 70 euro fastkubiken.
Oj, var kan jag köpa för 70euro m3?
 
U Utdelning skrev:
Oj, var kan jag köpa för 70euro m3?
Sortimentet "1600" Barkborretimmer får du nog lätt för max 70 EUR i Götaland, det duger bra till USA och Tyskland så om du inte ska bygga takstol kanske det duger till dina behov oxå.
 
F fribygg skrev:
Här i Östergötland går det ju faktiskt att få 1000kr/m3 för talltimmer nu.
Toppmätt då?
 
M -MH- skrev:
Toppmätt då?
Förmodligen m3to ub men jag har inte sålt nått.
 
Har funderat lite. Med tanke på att det bara verkar vara vissa produkter som ökat så extremt som tex OSB, borde väl orsaken snarare vara att det råder brist på någon annan vara som används vid tillverkningen, kanske lim eller något annat?

Tex så var ju Alcros handspackel helt slut ett tag pga att det saknades nån ingrediens
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Priserna i USA har ju radat ner rejält nu. Så det återgår nog snart till normalare nivåer.
 
H
Ska bygga snart igen.
Titta på pris på råspont luckor.
I vinter betala jag 329 kr nu ligger dom på 625 kr st.
Men 2*6 såg jag låg på 70 kr m nu gav 24 kr m i vintern på k-rauta.
Så blir att vänta lite tills det går ned lite igen
 
U Utdelning skrev:
Oj, var kan jag köpa för 70euro m3?
Det ligger hur mycket vindfällen som helst i skogarna från höststormen i fjol och dem får man nu så gott som gratis.
Stående rotposter går för cirka 70 euro kubiken.
Så svaret är: I skogen!

Sedan tillkommer huggning och utkörning och sågning och stabbläggning men likväl blir det billigt virke om man vill förädla själv och har möjlighet att få det fraktsågat på någon blocksåg.
Vi sågade ungefär 120 stockar i våras och en stor del av dem var både långa och grova. Meddellängden var väl över 5 meter skulle jag tro för en stor del var 6,30 långa. Totalkostnaden från skog till stabbe blev i storleksklassen 600 euro för alltihop plus eget arbete.

Det är mellanhänderna som höjer priserna på färdigsågat och torkat virke och om man kan kringgå dem blir det billigt. I synnerhet på grövre dimensioner som är proportionsvis dyra att köpa färdigsågade och proportionsvis billiga att såga på grund av det låga antalet sågskär per kubikmeter.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Har funderat lite. Med tanke på att det bara verkar vara vissa produkter som ökat så extremt som tex OSB, borde väl orsaken snarare vara att det råder brist på någon annan vara som används vid tillverkningen, kanske lim eller något annat?

Tex så var ju Alcros handspackel helt slut ett tag pga att det saknades nån ingrediens
Om jag förstått det rätt så var det en del fabriker som bland annat gör lim som stängdes ner när Texas hade "extrem" kyla i våras. Påverkar limmet till skivmaterial, men vad jag förstår även viss elektronik som jag tolkade en leverantör.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
I synnerhet på grövre dimensioner som är proportionsvis dyra att köpa färdigsågade och proportionsvis billiga att såga på grund av det låga antalet sågskär per kubikmeter.
I en modern såg så är det samma antal skär i en grov stock som i en grannare, om du inte går ner på klenaste klasserna, möjligen att man tar ut 2+2 ytterbrädor på någon grov klass. Sen beror det ju på såglinjen också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.