Har nu testar att ta bort den skarven som syns där två lager möter varandra i hörnen på mitt växthus. Även där putshackarna suttit.

Har använt mig av Finja Putsbruk C för muren. Och till skarven Finja Putsbruk C finputs.

Vad gör jag för fel? Varför syns de så mycket…?

Tack!
 
  • Växthusets hörnmur med synlig skarv där två putsbruk möts nära glasdörr och grusgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har något idé?
 
Inga råd här dessvärre. Testa att vända dig till leverantören?
 
Jag har sökt Finja men inte fått någon återkoppling ännu...
 
  • Gilla
martinhq
  • Laddar…
Om du lagt på det i olika etapper så kommer det bli en nyansskillnad eftersom putsen är i olika skeden av sin mognad. Sen ger olika putsmaterial olika nyanser. Detta kommer att blekas med tiden. Du kan ju använda kcfärg och måla över men då måste putsen brunnit klart efter ca 8 veckor.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Om du lagt på det i olika etapper så kommer det bli en nyansskillnad eftersom putsen är i olika skeden av sin mognad. Sen ger olika putsmaterial olika nyanser. Detta kommer att blekas med tiden. Du kan ju använda kcfärg och måla över men då måste putsen brunnit klart efter ca 8 veckor.
Tack tanken har slagit mig att måla, men vill egentligen inte de.. Skulle kanske vara bättre att använda mig av samma siktstorlek på putset som jag använda av väggarna. Alltså inte använda finputs.
 
D
Skulle gissa på att bruket torkat förlänge på lagningen och för lite vatten när du skurat ihop det. Ju fuktigare yta när man skurar desto ljusare blir det. Brukar ha en lite större blommspruta med mig när jag lappar puts. Sen blir det nästan alltid nyansskillnad när man lagar puts, är lika mycket tur som erfarenhet att få det jämnt i färgen.
Och samma tillverkare av bruket då, webers är gråare och finjas är mer åt sand-hållet i färgen

ska man ha färdig yta får man heller aldrig sluta på ett ytterhörn, allt måste skuras i samma sväng, eller fram till innerhörn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.