Hej!

Har byggt en friggebod på 15 kvm med pulpettak, diagonalmätte den när vi gjorde bjälklaget men sedan har något hänt. Nu står boden stomrest med isolerat golv, råspont och underlagspapp på taket samt vindduk på väggarna.

Problemet är att när jag nu diagonalmätte taket så skiljer det 7 cm..som sagt vet inte vad och när det gått snett men vad göra nu? Går det att räta det på något sätt nu eller är det bara att försöka pussla ihop takplåt och golv..?
Hur hade ni gjort?
 
Rickard.
Är det inte bara råsponten som är kapad fel eller är väggarna så knas högst upp?

Är det bara råsponten/taket som är galet så är det ju bara mäta om och kapa ner utsticken tills det blir närmare där du vill vara.
 
Hej,
Diagonalmäter jag bjälklaget så är det samma där, bjälklaget är boven tyvärr.
 
Till ett inrett, varmbonat hus eller en kunds byggnad hadde jag gjort om och gjort rätt.

Om det hadde varit en egen vedbod, trädgårdsskjul eller liknande hadde jag inte rivit utan levat med problemet, många gamla byggnader är lite rombiska och man vänjer sej.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Till ett inrett, varmbonat hus eller en kunds byggnad hadde jag gjort om och gjort rätt.

Om det hadde varit en egen vedbod, trädgårdsskjul eller liknande hadde jag inte rivit utan levat med problemet, många gamla byggnader är lite rombiska och man vänjer sej.
Tack för svar. Ja det är ju min egen friggebod så det får la vara så tänker, klantigt av mig men så är det…Får pussla ihop golv och tak helt enkelt.
 
Rickard.
Hur mycket skivor har du satt i bottenbjälklag och vägg? En vanlig regelstomme kan man trolla ganska mycket med men skivor gör det ju väldigt svårt.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Hur mycket skivor har du satt i bottenbjälklag och vägg? En vanlig regelstomme kan man trolla ganska mycket med men skivor gör det ju väldigt svårt.
Hej, inga skivor ännu. Hur menar du att man kan göra? :)
 
Det kan gå att spänna den rätt om du inte har förstyvande skivor ännu.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
K Kosmos skrev:
Hej, inga skivor ännu. Hur menar du att man kan göra? :)
Beror såklart på hur det exakt ser ut men principen är att om det är en romb så kan man med hjälp av lämpligt verktyg spänna ihop diagonalen som är längst och sedan låsa det med skivor när det är rätt. Blir ju omöjligt för mig att säga exakt vad du kan göra utan att vara där men du kan säkert göra det bättre med rätt liten insats.
 
H hempularen skrev:
Det kan gå att spänna den rätt om du inte har förstyvande skivor ännu.
Med spännband inifrån över diagonalen tänker ni då?
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Beror såklart på hur det exakt ser ut men principen är att om det är en romb så kan man med hjälp av lämpligt verktyg spänna ihop diagonalen som är längst och sedan låsa det med skivor när det är rätt. Blir ju omöjligt för mig att säga exakt vad du kan göra utan att vara där men du kan säkert göra det bättre med rätt liten insats.
Förstår att det är svårt att säga men jag tänker spännband över diagonalen. Känner du till något annat sätt eller verktyg som kan funka?
 
Rickard.
K Kosmos skrev:
Förstår att det är svårt att säga men jag tänker spännband över diagonalen. Känner du till något annat sätt eller verktyg som kan funka?
Går nog bra med ett rejält spännband, spännband är ju inte toppen att använda jämfört med typ ett vajerspel men har du ett så prova.

Ett förslag är att du mäter och ritar upp bottenbjälklaget som det är nu på ett papper då kommer det bli helt uppenbart vars och hur du behöver spänna för att göra det bättre. När det är klart kan du jobba dig uppåt.

Ta det lite lungt och håll koll så du inte drar isär något i jakten på perfektion.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Går nog bra med ett rejält spännband, spännband är ju inte toppen att använda jämfört med typ ett vajerspel men har du ett så prova.

Ett förslag är att du mäter och ritar upp bottenbjälklaget som det är nu på ett papper då kommer det bli helt uppenbart vars och hur du behöver spänna för att göra det bättre. När det är klart kan du jobba dig uppåt.

Ta det lite lungt och håll koll så du inte drar isär något i jakten på perfektion.
Förstår vad du menar, ska koll på det och se vad som kan göras! Tack för svaret!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.