Hej!

Vi har en äldre villa med källare + markplan, samt en tillbyggnad som består av garage och övervåning. Vi har idag en luft-luftvärmepump i vardagsrummet på markplan, som angränsar till köket. I övrigt direktverkande el.

Vi har märkt att vår nygbyggda övervåning blir väldigt varm på sommaren, uppemot 30 grader nattetid, trots tvärdrag. I vårt kök, som angränsar till trappan upp till övervåningen, blir det istället väldigt kallt på vintern trots luft-luftvärmepumpen i det angränsande vardagsrummet.

Av denna anledning är vi nu inne på att skaffa en ny luft-luftvärmepump till övervåningen, och specifikt en typ (Mitshubishi Hero 2.0 LN35) som kan placeras i vår trappa för att blåsa varm luft ner i vårt kök, och kall luft upp i vår 80m2 stora övervåning. Problemet är ju att kall luft sjunker och varm luft stiger, det hade varit bättre för oss om det var tvärtom men det är ju svårt att ändra fysikens lagar...

Nedan finns bilder på tänkt placering. Som ni ser går det ett räcke/halvvägg precis bredvid den tänkta placeringen. Det är också ganska högt i tak. Min oro är att halvväggen kommer att blockera ev. kalluft att blåsas upp i övervåningen och in i vårt sovrum. Men, om vi hade satt luftvärmepumpen ovanför balkongdörren så kan vi nog inte räkna med att värme letar sig ner i vårt kök. Eller?

Hur hade ni placerat luftvärmepumpen givet dessa förutsättningar? Tar tacksamt emot tips!

Trappa i hemmiljö som visar tänkt placering för luftvärmepump, med mätning och räcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Taksneddraget rum med mönstrad tapet, balkongdörr, blommande blomkrukor på fönsterbrädet och en vintageliknande fåtölj vid ett halvväggsgalleri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Intressant! Inte för att det hjälper dig men jag är också ute efter kylning uppåt sommartid och värme nedåt vintertid (då jag är bortrest). Min trappa liknar din med öppen balustrad. När jag ställde frågan härinne för ngt år sedan fick jag till svar att det inte kan funka.

Förmodar att du kollat att denna Mitsubishi Hero skulle passa. Jag har samma, "lämpliga" vägg att sätta den på... Problemet är i så fall att den är svår att komma åt...
 
  • Gilla
Hanhalsmicke
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Intressant! Inte för att det hjälper dig men jag är också ute efter kylning uppåt sommartid och värme nedåt vintertid (då jag är bortrest). Min trappa liknar din med öppen balustrad. När jag ställde frågan härinne för ngt år sedan fick jag till svar att det inte kan funka.

Förmodar att du kollat att denna Mitsubishi Hero skulle passa. Jag har samma, "lämpliga" vägg att sätta den på... Problemet är i så fall att den är svår att komma åt...
Se där! Jag har talat med tre olika återförsäljare som säger:

- "Sätt den ovanför balkongdörren" (oklart om det skulle uppfylla mina behov med värme ner i köket dock)
- "med en kraftig luftvärmepump som klarar av att skicka iväg luften ordentligt så ska det inte vara några problem"
- "Jag brukar säga nej att jag inte tror att man kan kyla uppe och värma nere, men är det någon gång man skall lyckas med det så är det nog här."

Därför är det intressant att veta vad expertisen här inne tycker :)
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag tror man kan räkna med att få kyla upp till en höjd i rummet på ca 3 dm ovanför innerdelen. Sedan blir det en luftkudde varmluft ovanför i snedtaket. Köket borde få ok värme på vintern men man tappar 1-2 °C per dörrpost som ska passeras.
 
För kyla,,så högt som möjligt på övervångingen.
En vän klagade på att de inte fick kallt trots en fristående AC på övervåningen,,den stod på golvet.
Ställ upp den på bordet eller änu högre sa jag.
Vännen ringde o tackade,,för det funkade.
Kyla sjunker, värme stiger.
 
J Josth skrev:
Jag tror man kan räkna med att få kyla upp till en höjd i rummet på ca 3 dm ovanför innerdelen. Sedan blir det en luftkudde varmluft ovanför i snedtaket. Köket borde få ok värme på vintern men man tappar 1-2 °C per dörrpost som ska passeras.
Isakare Isakare skrev:
För kyla,,så högt som möjligt på övervångingen.
En vän klagade på att de inte fick kallt trots en fristående AC på övervåningen,,den stod på golvet.
Ställ upp den på bordet eller änu högre sa jag.
Vännen ringde o tackade,,för det funkade.
Kyla sjunker, värme stiger.
Tack! Är det naivt att tro att om man placerar den högt upp, t.ex. ovanför balkongdörren på bilden, att värme ändå skulle kunna sprida sig ner på markplan och ut genom dörrposten i köket?
 
Ja det blir svårt att få värmen att sprida sig så långt neråt. Den vill vara kvar på övre våningen.
 
  • Gilla
Hanhalsmicke
  • Laddar…
Hanhalsmicke Hanhalsmicke skrev:
Tack! Är det naivt att tro att om man placerar den högt upp, t.ex. ovanför balkongdörren på bilden, att värme ändå skulle kunna sprida sig ner på markplan och ut genom dörrposten i köket?
Tyvärr, ja.

Som ovanstående skriver. I princip var du än placerar den så kommer den värma uppåt och kyla neråt. Sen om den har en fläkt som blåser runt lite så funkar det förstås men oftast bara i det rummet och inom en viss radie.

Tänk dig att kall luft är vatten och varm luft är luft. Om du kör ut vatten på nedanvåningen får du inget vatten där uppe. Om du kör ut luft där uppe får du inget ner.

Om du kör ut luft där nere ( i vattenbadet) kommer du få en jäkla massa blandat luft och vatten. Detsamma om du sprayar ut en massa vatten där uppe. Men i alla andra rum där uppe kommer vattnet ha hamnat på golvet och rinner neråt och där nere kommer alla luftbobblor ha samlats i taket och "rinner" uppåt.

Detsamma gäller alltså kall luft och varm luft, fast något mindre drastiskt.
 
  • Gilla
Hanhalsmicke
  • Laddar…
Betyder detta att man i så fall måste installera 2 separata aggregat? En enklare modell för värme nere och en för kylning i sovrummen där uppe?
 
  • Gilla
Hanhalsmicke
  • Laddar…
Ska det bli bra och fungera väl behövs två aggregat. Men för värmen på vintern kan det räcka att ha den nedre värmepumpen igång om man ändå vill ha lite svalare på övervåningen med sovrummen. På sommaren kan ett aggregat på övre våningen räcka då kylan med tiden letar sig ner till bottenvåningen så den också blir nedkyld.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Tyvärr, ja.

Som ovanstående skriver. I princip var du än placerar den så kommer den värma uppåt och kyla neråt. Sen om den har en fläkt som blåser runt lite så funkar det förstås men oftast bara i det rummet och inom en viss radie.

Tänk dig att kall luft är vatten och varm luft är luft. Om du kör ut vatten på nedanvåningen får du inget vatten där uppe. Om du kör ut luft där uppe får du inget ner.

Om du kör ut luft där nere ( i vattenbadet) kommer du få en jäkla massa blandat luft och vatten. Detsamma om du sprayar ut en massa vatten där uppe. Men i alla andra rum där uppe kommer vattnet ha hamnat på golvet och rinner neråt och där nere kommer alla luftbobblor ha samlats i taket och "rinner" uppåt.

Detsamma gäller alltså kall luft och varm luft, fast något mindre drastiskt.
Mycket bra förklaring. Tack för exmplet som gjorde det lite lättare att förstå.

Jag tänker att om man då struntar i idén att försöka värma upp två våningsplan med en luftvärmepump så kan man lika gärna välja en variant som är lite enklare och billigare kanske.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.