HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Smaken är som baken, men som sagt man behöver inte spränga bort allt. Och tomten är ganska platt från början.
Istället för att förstöra fint ställe är det väl bättre att ta en fastighet utan hus om man ändå skall ta bort hus och känsla.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
a.o.f a.o.f skrev:
Istället för att förstöra fint ställe är det väl bättre att ta en fastighet utan hus om man ändå skall ta bort hus och känsla.
Jo men hitta den tomten åt mig då. Lovar att du inte kan.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Jo men hitta den tomten åt mig då. Lovar att du inte kan.
Eftersom du tänker förändra det mesta på tomten behöver den inte fara fin från start.
 
Kan inte prat om tomter ligga i tomttråden så kan denna tråden återgå till att visa vackra gamla hus. Om ingen läser tomttråden så är det ju för att det är få som tycker det är intressant, fler blir knappast intresserade för att man skriver om det i denna tråden.
 
  • Gilla
Violina och 10 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Kan inte prat om tomter ligga i tomttråden så kan denna tråden återgå till att visa vackra gamla hus. Om ingen läser tomttråden så är det ju för att det är få som tycker det är intressant, fler blir knappast intresserade för att man skriver om det i denna tråden.
Nja, mina inlägg handlar om att det är synd att köpa gamla fina hus bara för att riva dom för att komma åt en fin tomt. Bättre är att köpa tomt och börja från början.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Finns det inga vackra gamla hus till salu? Hjo, men visst! :giggle:
Charmigt gammalt hus med dekorativ träfasad och torn, omgivet av grönska och blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljbild av toppen på ett traditionellt, rött tak med dekorativt järnräcke och fasaden med ordet "VIVAT" på en gammal byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Charmigt gammalt hus med vitmålade väggar och röda fönsterluckor sedd från trädgårdssidan i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://forsbergshuset.se/objekt/OBJ27343_1842080184/
 
  • Gilla
  • Älska
Violina och 9 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Finns det inga vackra gamla hus till salu? Hjo, men visst! :giggle:
[bild] [bild] [bild]
[länk]
Jättevackert!
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Ok, varför skulle man inte få spränga bort lite klippor om man skulle vilja, behöver ju inte spränga bort allt.

Vilken tomt i Stockholmsområdet skulle du rekommendera för ett lyxhus då? Jag hittar bara denna som är tillräckligt fin för ett lyxhus.
[länk]
Stora förändringar av en tomt, exempelvis sprängning, brukar kräva marklov. Det lär inte vara lätt att få i strandnära läge.

Jag letar själv inte efter en tomt i Stockholmsområdet, så jag har inga bra tips i det ämnet. Däremot vill jag ge dig ett tips, eftersom du är intresserad av arkitektur: istället för att föreslå rivning av alla vackra strandnära hus du hittar; lär dig av dem istället! De flesta av dem är exempel på riktigt bra arkitektur, enligt principer som funkar än idag. Studera dem närmre, studera arkitektens arbete och snickarnas, där finns mycket att lära och inspireras av!
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Stora förändringar av en tomt, exempelvis sprängning, brukar kräva marklov. Det lär inte vara lätt att få i strandnära läge.
Jasså, vad synd! Varför är det så?
 
a.o.f a.o.f skrev:
Istället för att förstöra fint ställe är det väl bättre att ta en fastighet utan hus om man ändå skall ta bort hus och känsla.
Fast det går ju inte pga. strandskyddet. Enda sättet att få bygga ett nytt hus på en fastighet likt den diskuterade är att riva ett befintligt.
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
[bild]
[bild]
Vilket läge! Det borde man väl få riva och bygga nytt på?
[länk]
Den tomten kanske inte är fantastisk trots allt, kanske inte är så bra att ha solnedgången på en sida och den finaste utsikten på motsatt sida. Vad tycker ni...?
 
Jag tycker du ska sluta tänka på det som en tomt.
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
H Haget skrev:
[länk]
Så fint!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.