Hej! Vi har bytt ut kanalplast mot takpapp i vårt uterum. Uterummet är inglasat men inte isolerad. Nu ska jag måla taket och undrar om jag måste olja,grunda och sen måla med utomhusfärg? Kan man hoppa över något steg?
 
  • Träpaneler på innertaket av ett inglasat uterum, oöppnad yta redo för målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Grunda och använd en alkydfärg som inte är tät dvs ingen akrylatfärg för fasad
 
Eller så kan du använda en skallade allt i ett, ex Beckers panelgrund 4 i 1. En väldigt brs färd som grundar och spärrar kvistar och är fin stt ha som täckfärg också. Jag har den i en utomhusdel på bastun men även målat innertak inne med den
 
  • Gilla
Dannekarlsson82
  • Laddar…
holmberg87 holmberg87 skrev:
Eller så kan du använda en skallade allt i ett, ex Beckers panelgrund 4 i 1. En väldigt brs färd som grundar och spärrar kvistar och är fin stt ha som täckfärg också. Jag har den i en utomhusdel på bastun men även målat innertak inne med den
Och den funkar fast att de är ute och inte panel.
 
D Dannekarlsson82 skrev:
Och den funkar fast att de är ute och inte panel.
Ja det är väl råspont du har? Det funkar felfritt, både på sågad och hyvlad sida. Det är väl ändå ett uterum då det är ju i det närmaste inomhus fast utan värme, så det funkar bra. Är det oskyddat för regn osv ska du nog välja en annan färg, men huvudsaken är att det är en oljefärg, alkydfärg.
Fördelen med den jag rekommenderade är att du slipper kvistlacka och grunda
 
Målade mitt uterumstak för 6år sen, spärrfärg sen vanlig takfärg för inomhusbruk. Inga problem (y)
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
holmberg87 holmberg87 skrev:
Ja det är väl råspont du har? Det funkar felfritt, både på sågad och hyvlad sida. Det är väl ändå ett uterum då det är ju i det närmaste inomhus fast utan värme, så det funkar bra. Är det oskyddat för regn osv ska du nog välja en annan färg, men huvudsaken är att det är en oljefärg, alkydfärg.
Fördelen med den jag rekommenderade är att du slipper kvistlacka och grunda
Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.