sunnis
Jobbar med detta och på senare tid har vi fått mycket förfrågningar av privatpersoner så det har blivit en hel del villa-installationer. Mycket för att folk arbetar hemifrån.

Vårt recept är komplett Unifi installation med FW, controller, switch och accespunkter, det blir enkelt system för kunden att hantera själv samt lätt för oss att managera på distans om det skulle bli något fel eller frågor. Vissa installationer vill kunden ha kameror också och då funkar den relativt billiga Cloud Key Gen2 eller vad den nu heter perfekt för några kameror och accesspunkter.

Brukar hålla oss till max 3st AP per fastighet, av den enkla anledningen att köra 3st separerade kanaler på 2G bandet (1,6,11) utan att behöva lägga tid på placering och inmätning, 5G bandet finns kanaler så det räcker även om man går upp på kanalbredd. Schablonräknar på 1 AP per plan upp till 100kvm brukar funka i de flesta lägen. Kör uteslutande med UnifiHD eller NanoHD beroende på budget. Finns det befintliga nätverksuttag så är även In-wall modellen helt suverän.
 
Redigerat:
sunnis sunnis skrev:
samt lätt för oss att managera på distans om det skulle bli något fel eller frågor.
Det tyckte Coop var en bra lösning också...
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Jag tänker så här. Kom gärna med synpunkter.

Jag behåller min Asus router men sätter den i enbart routing mode och stänger av WiFi helt på den.

Köper (till att börja med) 2 st av någon av dessa:
https://www.kjell.com/se/produkter/...lite-wifi-6-roaming-accesspunkt-ax1500-p62909

https://www.kjell.com/se/produkter/...uap-ac-lite-roaming-accesspunkt-ac1200-p61299

https://www.kjell.com/se/produkter/...i-uap-ac-lr-roaming-accesspunkt-ac1300-p61300

Vilken av de 3 ovan ska man välja. WiFi 6, WiFi 5 - AC eller WiFi 5 - AC long range?

WiFi 6 long range hade ju varit att föredra men blir väldigt dyrt.


Detta borde funka va? Förutom prylarna jag listat ovan har jag även en Synology NAS en 8 portars gigabit switch och lite andra trådbundna prylar.
 
Själv tänker jag så här: Det kommer dröja flera år innan vi har nytta av WiFi 6, innan dess klarar man sig gott med "vanlig" WiFi.
Jag hade nog köpt den billigaste AP:n och köpt dyrare om några år helt enkelt.
Du behöver strömförsörjning till accesspunkterna, helst PoE och då behöver du en switch som stödjer detta.
 
Om man är sugen på ett väldigt prisvärt Mesh-nät så har Elgiganten mycket bra pris på Netgear Orbi nu:
https://www.elgiganten.se/product/s...-orbi-rbk53s-ac3000-trebands-mesh-wifi-3-pack

Några recensioner:
https://www.tomsguide.com/us/netgear-orbi,review-4263.html
https://www.expertreviews.co.uk/netgear/1405475/netgear-orbi-rbk50-review

"Our home Wifi has been running on Netgear Orbi mesh network for over 2 years. Since switching to Orbi, the signal strength has been stronger than ever before, in every corner of our 3,000 square-foot house. In addition to signal strength, the speed of the network is quite impressive – even with over 100 wifi devices on the network, Orbi continues to deliver over 700Mbps on 5Ghz band."
Saxat från: https://averagetechblog.com/how-to/netgear-orbi-settings/
 
V vectrex skrev:
Jag tänker så här. Kom gärna med synpunkter.

Jag behåller min Asus router men sätter den i enbart routing mode och stänger av WiFi helt på den.

Köper (till att börja med) 2 st av någon av dessa:
[länk]

[länk]

[länk]

Vilken av de 3 ovan ska man välja. WiFi 6, WiFi 5 - AC eller WiFi 5 - AC long range?

WiFi 6 long range hade ju varit att föredra men blir väldigt dyrt.


Detta borde funka va? Förutom prylarna jag listat ovan har jag även en Synology NAS en 8 portars gigabit switch och lite andra trådbundna prylar.
Du lär ha svårt att få tag på en av dom där WiFi 6 AP. De är typ slut överallt och försvinner ganska snabbt då de dyker upp. Kan du få tag på en sådan så kan du lika gärna slå till på en gång. Det dyker upp mer och mer enheter som stödjer 802.11ax, dvs WiFi 6.

Men du tänka rätt. Dock måste du nog komplettera med två stycken PoE injektor (https://eu.store.ui.com/collections/operator-accessories) - Om du inte planerar på att köpa en PoE Switch. Kolla vilken av dessa som stödjer den Accesspunkt du är ute efter.
 
N Nucky skrev:
Du lär ha svårt att få tag på en av dom där WiFi 6 AP. De är typ slut överallt och försvinner ganska snabbt då de dyker upp. Kan du få tag på en sådan så kan du lika gärna slå till på en gång. Det dyker upp mer och mer enheter som stödjer 802.11ax, dvs WiFi 6.

Men du tänka rätt. Dock måste du nog komplettera med två stycken PoE injektor ([länk]) - Om du inte planerar på att köpa en PoE Switch. Kolla vilken av dessa som stödjer den Accesspunkt du är ute efter.
Det följer alltså inte med någon POE injector?
Jag har en gammal Ubiquiti POE injector till en gammal Unify Pro. Den räcker väl dock bara till en av dem så får skaffa en till i så fall.
 
Jag vet faktiskt inte. Kommer ihåg att i den senaste beställningen jag gjorde så ingick det inte. Men jag har aldrig varit i behov av det då jag har en PoE Switch. Men det är bara att läsa det finstilta och se. Dock ska du även kika på vad AP kräver för typ av strömförsörjning. Det finns olika krav/matningar från dessa injektorer och vad AP stödjer.
 
V vectrex skrev:
Det följer alltså inte med någon POE injector?
Jag har en gammal Ubiquiti POE injector till en gammal Unify Pro. Den räcker väl dock bara till en av dem så får skaffa en till i så fall.
Jag har för mig att det är olika specar på dem, dubbelkolla det.

U6 lite finns i lager i Ubiquitis EU-store.
 
Har du dragit trådar nätverk redan så koppla in accesspunkter där det är draget, ser jag som enklast och billigaste lösningen.
 
T TheGame skrev:
Har du dragit trådar nätverk redan så koppla in accesspunkter där det är draget, ser jag som enklast och billigaste lösningen.
Det är ett gammalt hus (byggt 1947). Vi tillträdde för en månad sen och flyttade in i lördags. Jag har bara förberett trådar i 2 rum på övervåningen som jag ägnat senaste månaden åt att bygga. Finns även en mindre isolerad kattvind utanför ett av dessa rummen där jag planerar ha router, switch, nas osv. Fibern kommer in i källaren 2 våningar ned. Har en plan för att dra nätverkskabel dit men har inte gjort det än. I källaren kan jag enkelt dra nätverkskabel i taket och gå upp på mellanvåningen. På kattvinden på övervåningen har jag förberett rör upp till (kall)vinden så att jag kan gå ned mitt i taket i mitten av huset och sätta en acesspunkt här. Den andra tänkte jag montera på mellanvåningen på väggen. Se bilder nedan. Huset har lite ändrad planlösning och är dessutom utbyggt en del sen originalplanritning. Men det är inte enorma förändringar.

Svartvit planskiss av ett hus med markerade områden för nätverksinstallation och noterad text "AP på vägg".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning över övervåningen på ett gammalt hus med markeringar för nätverkscentral och accesspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
W witten skrev:
Jag har för mig att det är olika specar på dem, dubbelkolla det.

U6 lite finns i lager i Ubiquitis EU-store.
Tack. Order lagd, verkar finnas i lager!

Skärmbild av en online orderbekräftelse som visar en PoE-injektor och Wi-Fi 6 Lite accesspunkt med priser och total kostnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anonymiserad 138107 och 1 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Tack. Order lagd, verkar finnas i lager!

[bild]
Grymt! - Lycka till med installationen! Du kan sköta hela installationen direkt via telefonen (deras app vilket är enklast) eller genom att till datorn ladda ner UniFi Network.
 
richardtenggren
Jag hör också till skaran som kör Unifi, funkar fint,
Kör själv på två NanoHD, en USW-16-POE och en UDMP :)

Synd att du redan beställt, annars hade du kunnat få två POE-injektorer av mig, men ingen större summa i all fall :)
 
Fantastiskt snabba. Finns för uthämtning på lokala Coop mindre än ett dygn efter beställning. Skickades från Prag!

Skärmbild av DHL-meddelande om paket från UBIQUITI redo för upphämtning på Coop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nucky och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.